شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های یکجانبه آمریکا با اینکه چالش‌های جدی را برای دولت پدید آورده است اما این مشکلات باعث توقف گام‌های بزرگی نشد و دولت در مسیر پیشرفت، تعالی و رفع محرومیت از چهره استان اردبیل برداشته که نمونه این اقدامات در ۵۲۱ طرح افتتاحی دهه فجر ۹۹ تجلی یافته است.
کد خبر: ۹۴۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹ 17 February 2021

 

خدمات ارایه شده پس از انقلاب در جهت محرومیت زدایی در منطقه محرومی چون اردبیل قابل قیاس با پیش از انقلاب و حاکمیت طاغوت نیست، اقدامات عمرانی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی چهره این منطقه را دگرگون کرده و مسیر را برای پیشرفت و توسعه استان اردبیل هموارتر ساخته است.

طی ۴۲ سال گذشته خدمات ارزشمندی در زمینه توسعه صنایع و مناطق روستایی در سرتاسر میهن اسلامی ارایه گردیده، به گونه‌ای که کشور با وجود همه تنگناها در این مدت به کارگاه بزرگ توسعه خدمات و فعالیت‌های زیربنایی تبدیل شده است.

بنابر آمارهای رسمی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این خدمات برجسته‌تر بوده است که از جمله اقدام‌های صورت گرفته در این راستا می‌توان به توسعه خدمات زیربنایی مانند گازرسانی، طرح‌های عمرانی، توسعه کشاورزی، خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی در نقاط مختلف استان اردبیل اشاره کرد که همزمان با ایام‌الله فجر ۹۹ در این استان به مرحله بهره برداری رسیده و افتتاح شد.

از نیروگاه سیکل ترکیبی تا سالن دو و میدانی

در میان طرح‌های اجرایی که به مناسبت دهه فجر در استان اردبیل به بهره برداری رسیده و نقش مهمی در تامین انرژی برق استان و کشور داشته است، نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان بود که با اعتبار بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اجرایی شده است.

توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان که پس از بهره‌برداری برق مورد نیاز برای هرگونه سرمایه‌گذاری صنعتی را تامین کرده و از این جهت استان هیچ‌گونه دغدغه‌ای در آینده نخواهد داشت.

ظرفیت تولید واحد اول بخار نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل ۱۶۰ مگاوات برق است که پس از تکمیل به یک‌هزار و ۴۴۰ مگاوات خواهد رسید.

نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل از مجموعه‌های بزرگ واحد نیروگاهی کشور است که عملیات احداث آن از سال ۸۴ آغاز شد و در سال ۸۷ فاز اول آن بهره‌برداری شد.

این واحد نیروگاهی که در زمینی با مساحت ۸۰ هکتار ساخته شد، ظرفیت تولید یک‌هزار مگاوات در ۶ واحد گازی را دارد و برای احداث نخستین واحد بخار این نیروگاه هفت هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

سالن دو و میدانی ورزشگاه علی دایی اردبیل نیز از دیگر طرح‌های مهمی بود که با سه طرح ورزشی دیگر استان اردبیل به مناسبت گرامی‌داشت دهه فجر با حضور وزیر ورزش و امور جوانان به بهره‌برداری رسید.

مساحت سالن سرپوشیده دو و میدانی اردبیل هفت هزار و ۳۰۰ مترمربع و زیربنای ساختمان آن ۱۱ هزار و ۴۰۰ متر مربع است و به گفته مسئولان امر با افتتاح آن، اردبیل از ظرفیت میزبانی مسابقه‌های ملی و بین‌المللی برخوردار شد.

سالن دو و میدانی اردبیل به عنوان یکی از تخصصی‌ترین سالن‌های ورزش مادر، شاه بیت افتتاحیه وزارت ورزش و جوانان در دهه فجر امسال و حدود سه هزار متر بزرگتر از سالن‌های موجود در کشور است.

همچنین بهره‌برداری از بزرگترین طرح آبخیزداری استان اردبیل در منطقه کندرق از توابع شهرستان خلخال در دهه فجر امسال آغاز شد.

برای اجرای این طرح با مخزن ذخیره آب سه هزار و ۴۰۰ مترمکعبی، افزون بر ۱۲ میلیارد ریال از محل اعتبارهای ملی آبخیزداری هزینه شده است.

بنابر آمارهای رسمی، سالانه بیش از سه میلیون و ۵۰۰ مترمکعب آب در منابع آبی خلخال تولید و بیشترین حجم آب تولیدی شهرستان بدون استفاده مفید از دسترس منطقه خارج و وارد رودخانه قزل‌اوزن شده و راهی رودخانه سفیدرود و دریای خزر می‌شود، که اجرای طرح‌های آبخیزداری کمک بزرگی به کنترل آب‌های سطحی و افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی منطقه می‌کند.

آغاز عملیات اجرایی ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود در شهرستان گرمی از دیگر طرح‌های قابل توجه دهه فجر امسال در استان اردبیل به شمار می‌رود که در نتیجه آن ۶ هکتار از اراضی که پیش‌تر در اثر وقوع سیلاب از خاک منطقه جدا شده بود، به کشورمان ملحق خواهد شد.

۶ کیلومتر از رودخانه مرزی بالهارود در بازه مهدیخانلو با اجرای این عملیات و تخصیص ۷۵ میلیارد ریال از محل اعتبارهای مدیریت بحران ساماندهی خواهد شد و بنابر اعلام مسئولان امر، لای‌روبی بیش از ۲ هزار متر و احداث دایک خاکی به طول یک‌هزار و ۸۰۰ متر در قالب این طرح قابل اجرا است.

بهره‌برداری ۴۰۱ طرح عمرانی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل در این زمینه از بهره‌برداری ۴۰۱ طرح همزمان با گرامی‌داشت دهه مبارک فجر در این استان خبر داد.

فرزاد قلندری در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: طرح‌های قابل افتتاح دهه فجر شامل سالن دو و میدانی، برق‌رسانی و آب‌رسانی به روستاها، نیروگاه سیکل ترکیبی، طرح‌های بهداشتی و درمانی، شهرک گلخانه‌ای، تصفیه‌خانه آب آشامیدنی، ۲۷ طرح ارتباطات و فناوری و ۱۰۳ طرح عمران شهری است.

وی با بیان اینکه طرح‌های قابل افتتاح دهه فجر امسال نسبت به سال‌های گذشته از نظر حجم و درصد پوشش شهرستانی بیشتر شده است، اجرای این تعداد طرح‌ عمرانی زیربنایی در استان اردبیل را اقدامی کم‌سابقه خواند و افزود: اقدام‌های دولت تدبیر و امید در تامین زیرساخت‌های عمرانی این استان در فضای تحریم و محدودیت منابع مالی دولت، نشانه توجه به مناطق کم‌برخوردار است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل مجموع اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح‌ها را ۱۴ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: علاوه بر این به مناسبت گرامیداشت دهه فجر عملیات اجرایی ۲۰ طرح بزرگ استانی با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال آغاز شد.

آغاز بهره‌برداری بیش از ۶۰ طرح تولیدی و کارآفرینی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: ۴۶ طرح صنعتی و تولیدی با همت سرمایه‌گذاران و تلاش دستگاه‌های اجرایی این استان با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۶۲۹ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

رامین صادقی با اشاره به اشتغال مستقیم یک‌هزار و ۵۳ نفر در نتیجه اجرای این طرح‌ها، افزود: انواع پروفیل، مواد غذایی، قطعات پلاستیکی، قطعات خودرو، پوشاک، مصالح ساختمانی، شیرآلات بهداشتی، انواع آب معدنی، انواع خوراک دام، طیور و آبزیان بر پایه کنجاله، ماسک پزشکی، نئوپان و توپ والیبال با راه‌اندازی این طرح‌ها در استان اردبیل تولید خواهد شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اردبیل نیز از آغاز بهره‌برداری ۱۶ طرح تولیدی و اشتغال‌زایی مورد حمایت این صندوق در روستاها و نواحی صنعتی تابعه ۹ شهرستان استان به مناسبت دهه فجر خبر داد.

هادی بابایی‌مهر افزود: برای اجرای این طرح‌های اشتغال‌زا که زمینه اشتغال ۱۴۵ نفر را فراهم کرد، بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی خرد در روستاها و شهرهای استان اردبیل قرار گرفت.

وی پرورش و تولید دام و طیور، تولید فرش دستباف، تولید محصولات چرمی، تولید دستمال کاغذی، مجتمع گردشگری و بوم‌گردی، تولید پوشاک، لباس کودک و ماسک، تولید شیشه خم اتومبیل، تولید صنایع چوبی، پرورش و تولید قارچ خوراکی، تولید رنگ و رزین، تولید محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی را از جمله موارد مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید استان اردبیل عنوان کرد.

افتتاح ۵۰ طرح بهداشتی و درمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم با اشاره به افتتاح ۵۰ طرح بهداشتی و درمانی در نقاط مختلف این استان، مجموع اعتبار هزینه شده برای اجرای آنها را ۳۸۷ میلیارد ریال اعلام کرد.

شهرام حبیب‌زاده، یک واحد مرکز جامع سلامت شهری و روستایی، ۲ واحد خانه بهداشت، ۲ واحد پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی، سه واحد پایگاه اورژانس جاده‌ای، نصب و راه‌اندازی یک دستگاه سی.تی.اسکن ۱۶ مولتی اسلایس، ۲ دستگاه سونوگرافی پیشرفته، آندوسکوپی و کولونوسکوپی پیشرفته اطفال، رادیوگرافی دیجیتال و اکوسونو پرتابل را از جمله این طرح‌ها برشمرد.

وی گفت: ۲۸ تخت مراقبت‌های ویژه با تجهیزات پزشکی کامل، تجهیز طبقه سوم دانشکده داروسازی دانشگاه، تجهیز مراکز بیمارستانی به تجهیزات اکسیژن‌ساز، پلاسمافرزیس و مخزن اکسیژن از دیگر طرح‌هایی بود که به مناسبت دهه فجر در استان اردبیل به بهره‌برداری رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در ادامه ایجاد هشت دانشکده تخصصی، ۱۱ بیمارستان، پنج شبکه بهداشت، افزایش تخت‌های بیمارستانی از ۵۰۰ مورد به ۲ هزار و ۲۶۷ مورد از جمله فعال شدن ۱۸۷ تخت در بخش مراقبت‌های ویژه، ۱۵۱ تخت ویژه دیالیز و نیز نصب ۱۰ دستگاه سی.تی.اسکن، چهار دستگاه ام.آر.آی، ۲ دستگاه آنژیوگرافی و ۲ دستگاه رادیوتراپی و نیز یک دستگاه سی.تی.آنژیو را از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه بهداشت و درمان در ۴۲ سال گذشته در این استان عنوان کرد.

وی ایجاد ۲۷ پایگاه اورژانس شهری و ۳۱ پایگاه اورژانس جاده‌ای، ۱۵ اورژانس بیمارستانی، ۱۵۹ داروخانه، افزایش تعداد پزشکان عمومی به بیش از ۸۲۰ نفر، پزشکان متخصص به تعداد ۴۰۰ نفر و پزشکان فوق تخصص به ۵۳ نفر، دندان‌پزشکان به تعداد ۲۵۳ نفر، آزمایشگاه‌های تشخیصی و طبی به تعداد ۴۵ واحد، رادیولوژی به تعداد ۵۶ واحد و نیز دایر شدن یک واحد بیمارستان صحرایی، ۲ واحد مرکز درمان ناباروری و ۱۷ کلینیک تخصصی دانشگاه را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در بخش بهداشت و درمان برشمرد.

به گفته حبیب‌زاده، همچنین در سال‌های پس از انقلاب ۷۷ واحد مرکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی به همراه ۲ واحد آموزشگاه بهورزی، ۴۶۲ خانه بهداشت، ۹۹ پایگاه بهداشت و ۹ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و ایدز در سطح استان اردبیل راه‌اندازی شده است.

راه‌اندازی ۵۶ خانه هلال

سرپرست جمعیت هلال احمر استان اردبیل نیز در گفت و گو با ایرنا به راه‌اندازی ۵۶ خانه هلال در مناطق مختلف این استان همزمان با ایام‌الله دهه فجر اشاره کرد.

عزت‌الله ضربی افزود: ۱۳۸ خانه هلال در حال حاضر در استان اردبیل فعال است و با برنامه‌ریزی تاسیس واحدهای جدید در دهه فجر، مجموع خانه‌های هلال فعال در این استان به ۱۹۴ رسید.

وی بیان کرد: با توجه به اولویت خانه‌های هلال برای جمعیت هلال احمر و نقش موثر آن در افزایش آموزش‌های امدادی برای مردم مناطق دوردست، مراکز دهستان‌ها و بخش‌ها و افزایش تعامل بین‌بخشی و توسعه فعالیت‌های انسان‌دوستانه، داوطلبانه و اجتماعی و ارایه خدمات هلال احمر تلاش می‌شود تا تعداد خانه‌های هلال افزایش یابد.

گازرسانی به ۳۲ روستا

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل در این زمینه گفت: همزمان با دهه مبارک فجر و به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، طرح‌های گازرسانی به ۳۲ روستای این استان با ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید و یک‌هزار و ۱۵۰ خانوار روستایی به شبکه گاز لوله‌کشی متصل شدند.

سردار اسماعیلی اظهار کرد: برای نمونه گازرسانی به روستاهای نیاخرم، ترازوج، نساز، ویو، پیشگامان، گلوجه، طویستان و ایلوانق از توابع خلخال با اعتبار ۴۶ میلیارد ریال افتتاح شد و بیش از ۴۰۰ خانوار روستایی این شهرستان از گاز لوله‌کشی برخوردار شدند.

وی همچنین به طرح‌های گازرسانی ۶ روستای شهرستان پارس‌آباد اشاره کرد و افزود: این طرح‌ها با اعتبار بیش از ۱۲ میلیارد ریال به سرانجام رسید و با افتتاح آنها در روستای علیقلی محمود، افزون بر ۱۳۰ خانوار کم‌برخوردار این شهرستان زیر پوشش قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل بیان کرد: همچنین طرح گازرسانی به پنج روستای تپه، شاون سفلی، جملو کندی، دومولی و مسجدلو از توابع شهرستان گرمی با اعتبار بیش از ۲۹ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و بیش از ۲۲۰ خانوار از گاز طبیعی برخوردار شدند.

وی با اشاره به طرح‌های گازرسانی روستاهای مسدرق، لنج‌آباد و خانم علیلو از توابع شهرستان مشگین‌شهر با اعتبار بیش از ۹ میلیارد ریال و زیر پوشش قرار گرفتن بیش از ۷۰ خانوار، اضافه کرد: همچنین گازرسانی به فاز ۲ ناحیه صنعتی پارس‌آباد در راستای کمک به صنعت، تولید و اشتغال از جمله طرح‌هایی بود که افتتاح شد.

اسماعیلی، زدودن چهره محرومیت‌ و رفع مشکل تامین انرژی در مناطق محروم و روستایی را مهم‌ترین ماموریت شرکت گاز استان اردبیل دانست و تاکید کرد: همه روستاهای با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار استان اردبیل تا پایان سال ۱۴۰۰ از گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

وی یادآور شد:در حال حاضر ۱۰۰ درصد مناطق شهری و بیش از ۹۶ درصد خانوارهای روستایی در قالب ۳۶۸ هزار و ۶۰۰ مشترک شهری و ۱۳۳ هزار و ۴۲۶ خانوار در یک هزار و ۳۵۰ روستای استان اردبیل به شبکه کشوری گاز طبیعی متصل شدند و از خدمات انرژی پاک بهره‌مند هستند.

رونمایی از ۶۸ طرح کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در گفت و گو با ایرنا تشریح کرد: ۶۸ طرح عمرانی، تولیدی، سرمایه‌گذاری و خدماتی کشاورزی در بخش‌های مختلف آب و خاک، دام و طیور، گیاهان دارویی، زنبورداری، تعاونی روستایی، امور عشایری، صنایع تبدیلی و شیلات با مجموع سرمایه‌گذاری ۹ هزار و ۷۰ میلیارد ریال در ایام‌الله دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید.

خلیل نیکشاد افزود: برای ۲ هزار و ۱۸ نفر با بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال پایدار ایجاد شده است و علاوه بر این فرصت‌های زیادی هم در عرصه افزایش تولیدات بخش کشاورزی استان اردبیل ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به رونمایی از سند راهبردی توسعه بخش کشاورزی استان اردبیل، بیان کرد: همزمان با دهه فجر عملیات اجرایی ۲۰ طرح در حوزه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی نیز با بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری آغاز شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به افزایش میزان تولیدات کشاورزی این استان در ۴۲ سال گذشته از دوران پیروزی انقلاب اسلامی از ۲۵ میلیون تن به بیش از ۱۲۰ میلیون تن، گفت: امروز سهم این استان در سبد تولیدات محصولات کشاورزی مانند گندم، عسل، سیب زمینی، گوشت قرمز و سفید، تخم‌مرغ، شیر و آبزی‌پروری به بیش از چهار میلیون تن، برابر با چهار درصد مجموع تولیدات کشور در این بخش رسیده است.

وی به افزایش تولید گندم از ۲۸۰ هزار تن به بیش از ۶۰۰ هزار تن، دانه‌های روغنی از ۶ هزار تن به بیش از ۸۵ هزار تن، سیب‌زمینی از ۲۸۰ هزار تن به ۸۵۰ هزار تن، گوشت قرمز از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن به بیش از ۳۲ هزار تن، گوشت سفید از چهار هزار و ۲۰۰ تن به بیش از ۵۰ هزار تن، شیرخام از ۱۴۰ هزار تن به ۲۶۰ هزار تن و محصولات شیلاتی از ۱۵۰ تن به بیش از ۹ هزار تن در ۴۲ سال گذشته اشاره کرد و گفت: امروزه استان اردبیل علاوه بر تامین نیاز خود در بسیاری از محصولات و فرآورده‌های کشاورزی، بخشی از نیاز استان‌های هم‌جوار به‌ویژه تهران، البرز، زنجان، آذربایجان‌شرقی و گیلان را نیز تامین می‌کند.

بهره‌برداری از ۲۰ واحد آموزشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل نیز گفت: ۲۰ واحد آموزشی جدید در قالب ۷۴ کلاس درس به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر و چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسید.

دولت لطفی، مجموع زیربنای این واحدهای آموزشی را هشت هزار و ۶۸۱ متر مربع اعلام کرد و افزود: علاوه بر این پنج طرح دیوارکشی و محوطه‌سازی مدارس با سه هزار و ۵۱۱ متر مربع و آسفالت محوطه ۲۰ مدرسه نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: همزمان با این اقدام‌ها طرح حذف بخاری نفتی و استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی ۲۴۷ مدرسه استان اردبیل با ۳۳۴ کلاس درس افتتاح شد.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل، برای اجرای این طرح‌ها در مجموع ۴۴۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اختصاص یافته و تحویل نظام آموزشی این استان شده است.

به گزارش ایرنا، در یک نگاه کلی در دهه فجر امسال، ۱۲۰ طرح اقتصادی با اعتبار ۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان و ۴۰۱ طرح عمرانی با اعتبار بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که نقش مهمی در محرومیت زدایی و نیز ایجاد زمینه های توسعه استان خواهد داشت .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار