رییس آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان گفت: با گذشت حدود یکسال از شیوع ویروس کرونا و تغییر آموزش‌ها از حضوری به مجازی، هنوز بستر مناسبی برای دانش آموزان استثنایی به وجود نیامده است.
کد خبر: ۹۴۱۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵ 17 February 2021

محسن الماسی افزود: درحوزه آموزش و پرورش استثنایی مشکلات بسیار بیشتر است و با این وجود در رسانه ملی هنوز ساعت‌های خاصی برای آموزش دانش آموزان استثنایی اختصاص داده نشده است.

وی گفت: تلاش این سازمان ارائه خدمات آموزشی است که دانش آموزان از تحصیل باز نمانند اما فقط برای دانش آموزان ناشنوا یک مترجم برای برخی دروس قرار داده شده است و به زبان اشاره مطالب را ترجمه می‌کند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی اصفهان افزود: شبکه آموزشی شاد نیز با اینکه ظرفیت بومی است و از امنیت بالایی هم برای دانش آموزان برخوردار است هنوز اشکالاتی برای استفاده دانش آموزان استثنایی دارد که قول داده شده است که در برنامه شاد۳ برطرف شود و بتوانند نرم افزار گویا برای دانش آموزان نابینا نصب کنند.

الماسی یادآور شد: ۴۰ درصد دانش آموزان استثنایی امکان استفاده از بستر فضای مجازی را ندارند و تلاش این است که از طریق درسنامه‌های مکتوب و یا آموزش‌های حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دانش آموزان شرایط حضور پیدا کنند.

وی بیان داشت: یکی از مهمترین وظایف آموزش و پرورش استثنایی بحث توانبخشی دانش‌آموزان است زیرا در فضای مجازی امکان ارائه خدمات توانبخشی وجود ندارد و اولیا باید به‌صورت حضوری فرزندانشان را برای گفتار و کار درمانی به مدارس بیاورند تا نیروهای متخصص با آنها کار کنند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی اصفهان افزود: یکی دیگر از مشکلات این است که دانش آموز ناشنوا باید حرکت لب معلم یا فردی را که می‌خواهد با او ارتباط برقرار کند ببیند ولی وقتی معلم  ماسک زده، امکان دیدن حرکت لب وجود ندارد و ممکن است ارتباط ناقص و یا برداشت نامفهوم از مطلب ارائه شده اتفاق بیفتد.

وی از دیگر مشکلات آموزش مجازی را نبود امکان داشتن تبلت و گوشی برای دانش آموزان عنوان کرد و گفت: تلاش زیادی از طرف اداره‌کل آموزش و پرورش و هم سازمان استثنایی کشور صورت گرفته تا بتوان دانش آموزان را در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز زیر پوشش قرار داد ولی با توجه به ناگهانی بودن این شرایط آمادگی لازم در بحث آموزش دانش آموزان وجود ندارد.

الماسی ادامه داد: از طرفی به دلیل مشکلات اقتصادی مشارکت خیران کاهش یافته است ولی با این وجود ۱۳۵ دستگاه تبلت و گوش با کمک آنان تامین شده و در اختیار دانش آموزان استثنایی قرار گرفته است.

وی نیاز استان  اصفهان را  دستکم هزار و ۲۰۰ دستگاه تبلت عنوان کرد و گفت: با تدابیر اندیشیده شده حدود ۷۰۰ دستگاه تا قبل از پایان امسال در اختیار  دانش آموزان استثنایی استان قرار می‌گیرد.

وی نداشتن سواد رسانه ای والدین را از دیگر مشکلات دانش آموزان استثنایی عنوان کرد و گفت:  این موضوع شامل دانش آموزان عادی هم می‌شود و خیلی از اولیا توانایی استفاده از بستر سخت افزاری و نرم افزاری را ندارند و این ارتباط را سخت می‌کند و فرد دچار مشکل می‌شود و معلم نمی‌تواند به راحتی ارتباط بگیرد.

این مسوول افزود: تنوع و گوناگونی دانش آموزان استثنایی در گروه‌های مختلف یکی از عوامل تاثیرگذار است یعنی یک معلم پایه اول ابتدایی در مدارس عادی وقتی تدریس می‌کند تمام بچه‌های عادی می‌توانند همزمان با یک روش دروس را فرا بگیرند ولی در مدارس استثنایی، یک معلم برای هریک از دانش آموزان باید تدریس جداگانه ارائه دهد.

وی یکی دیگر از مشکلات خیلی خاص دانش آموزان استثنایی را  امور درمانی و رفتاری عنوان کرد و گفت: چون دانش آموزان در مدرسه حضور ندارند کنترل رفتار آنها برای خانواده مشکل‌ساز است و امکان تنش‌های داخلی بین دانش آموز و والدین ممکن است پدید آید.

الماسی افزود: آموزش‌های غیرحضوری قابل قیاس با حضوری نیست زیرا ارتباطات چهره به چهره، تعاملات اجتماعی دانش آموزان با یکدیگر، ارتباط و تاثیرات آنها از گروه همسالان و جست و خیزهای دوران کودکی نمودار رشد دانش آموزان را کامل می‌کرد که در شرایط فعلی محدود شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار