در دیدار استاندار آذربایجان‌شرقی با وزیر امور خارجه مطرح شد؛
راهکارهای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و جمهوری آذربایجان و تسهیل حمل‌ونقل مسافر و کالا میان دو کشور، در دیدار استاندار آذربایجان شرقی با وزیر امور خارجه بررسی شد.
کد خبر: ۹۴۱۸۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳ 18 February 2021

به گزارش تابناک تبریز،دکتر محمدرضا پورمحمدی در این دیدار با اشاره به واگذاری مسئولیت توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان به استان آذربایجان شرقی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: در راستای این مأموریت ملی و همچنین رسالت منطقه‌ای خود، آماده نقش‌آفرینی در روند توسعه همکاری با جمهوری آذربایجان و بازسازی مناطق آزادشده این کشور هستیم.

وی از راه‌اندازی پایانه مرزی خداآفرین و بازگشایی خط ریلی جلفا- نخجوان به عنوان دو اقدام بسیار مهم برای تسهیل روابط تجاری و اقتصادی ایران و آذربایجان نام برد و همکاری و مساعدت وزارت امور خارجه را برای تحقق این مهم خواستار شد.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: راه‌اندازی پایانه و گمرک خداآفرین، در کنار تقویت مبادی مرزی ایران و آذربایجان در استان‌های اردبیل و گیلان، نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در تسهیل عبور و مرور به جمهوری آذربایجان و همچنین انتقال امکانات، تجهیزات و اقلام مورد نیاز برای مشارکت در بازسازی منطقه قره‌باغ خواهد داشت.

وی با اشاره به بازدید وزیر امور خارجه از نقطه مرزی جلفا در مرز ایران و جمهوری خودمختار نخجوان، گفت: بازگشایی خط ریلی جلفا- نخجوان برای دسترسی آسان به بازار کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا، ضروری است و در این رابطه طرح توجیه اقتصادی از سوی دستگاه‌های مسئول استان تهیه شده است.

پورمحمدی همچنین با اشاره به نشست‌های اخیر مسئولان استان با سفرای ایران در کشورهای همسایه و مقامات این کشورها، بر عزم جدی بخش‌های دولتی و خصوصی استان برای توسعه مناسبات بین‌المللی کشورمان تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار با اشاره به نقش اساسی تبریز و آذربایجان شرقی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه، بر تلاش جدی دستگاه‌های مسئول و بخش خصوصی برای استفاده از فرصت ایجادشده در روابط میان ایران و آذربایجان تأکید و آمادگی وزارت امور خارجه را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد.

دکتر محمدجواد ظریف با اشاره به سفر منطقه‌ای خود و بازدید از مرز جلفا، بر فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه ازجمله خطوط ریلی و امکانات مرزی، برای نقش‌آفرینی بیشتر ایران در کریدورهای بین‌المللی و حضور گسترده در بازارهای منطقه تأکید کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال غرب کشور نیز در این دیدار حضور داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار