نماینده سروستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون در حالی پیدا کردن زمین در برخی از شهرها به دلیل گرانی مشکل شده که 30 درصد بافت شهرها خالی است، افزود: درواقع زمین به کفایت برای ساخت و ساز وجود دارد اما احتکار مانع از استفاده از این زمین‌ها شده است البته برای مقابله با احتکار دو راهکار وجود دارد؛ ابتدا می‌توان زمین را با تولید بالای مسکن از دلال بازی نجات داد، دوم آنکه سیاست‌های مالیاتی و عوارضی را بر زمین‌ها و خانه‌های خالی افزایش داد البته مجلس یازدهم بر هر دو این راهکارها تمرکز کرده است.
کد خبر: ۹۴۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸ 18 February 2021

به گزارش تابناک فارس: عبدالعلی رحیمی مظفری در رابطه با تصویب موادی از طرح جهش تولید و تامین مسکن در صحن علنی، گفت: در جریان تصویب این طرح دولت مکلف به ساخت یک میلیون واحد مسکونی برای مردم به ویژه اقشار کم درآمد جامعه خواهد شد و به‌یقین اجرای این طرح از همان ابتدا و حتی تا قبل از پایین اجرا بر قیمت زمین و مسکن تاثیر مثبت می‌گذارد و سبب کاهش قیمت خواهد شد.

او با یادآوری تصویب قانون دریافت مالیات از خانه های خالی در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با ایجاد صندوق ملی مسکن و منابع مالی تعریف شده در "طرح جهش تولید و تامین مسکن" وام کم بهره به دهک‌های پایین پرداخت می‌شود، همچنین خدمات‌رسانی و تامین هزینه‌های زیربنایی از محل صندوق ملی مسکن ازجمله اقدامات دیگری است که در طرح مذکور پیش بینی شده است.

رحیمی مظفری با اشاره به چگونگی تامین منابع مالی صندوق ملی مسکن، افزود: منابع مالی این صندوق از محل وصول مالی عایدی املاک و منابع خط اعتباری مسکن مهر که بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان است، تامین می‌شود، همچنین مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن که در آینده تصویب می‌شود، نیز به این صندوق واریز می‌شود؛ با ایجاد این صندوق منابع مالی مطمئنی برای حمایت از تولید مسکن خواهیم داشت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه طرح جهش تولید و تامین مسکن موجب تعادل در عرضه و تقاضا در حوزه مسکن می‌شود، خاطرنشان کرد: برای ایجاد تعادل و تنظیم‌گری در عرضه و تقاضا باید به سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود که یقینا با عملیاتی شدن آن قیمت مسکن نیز متعادل تر خواهد شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آنجا که نرخ زمین 50 الی 60 درصد هزینه‌های مسکن را تشکیل می‌دهد لذا اگر رایگان شود، قیمت تمام شده خانه برای نیازمندان به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. در کنار این موارد وام کم بهره و حمایت‌های زیرساختی و تخفیفات فراوان دیده شده که به مسکن دار شدن نیازمندان و قشر کم درآمد جامعه کمک بسیاری می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار