اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 2 اسفند توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۹۴۲۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹ 20 February 2021

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 2 اسفند  ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد.

بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در 2 اسفند بشرح زیر است:

جمع آوری تجهیزات تولید ارز دیجیتال در"چالوس" 

فرمانده انتظامی استان مازندران از کشف 100 دستگاه تولید ارز دیجیتال به ارزش 50 میلیارد ریال در چالوس خبر داد. 

سردار" مرتضی میرزایی " در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت غیرقانونی افرادی در امر استخراج و تولید ارز دیجیتال در شهرستان "چالوس"، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی آن شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: پس از هماهنگی قضائی، ماموران با انجام تحقیقات پلیسی محل فعالیت متهمان را شناسایی و در یک اقدام غافلگیرانه آنان را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی استان مازندران، تصریح کرد: ماموران در بازدید از محل مورد نظر 100 دستگاه تجهیزات تولید ارز دیجیتال که برابر نظر کارشناسان بالغ بر 50 میلیارد ریال برآورد شده است، کشف کردند.

سردار میرزایی، تاکید مقام معظم رهبری در شعار سال مبنی بر جهش تولید را، فرصت مغتنمی برای پیشرفت و توسعه کشور عنوان کرد و گفت: مبارزه بی امان با قاچاق کالا و ارز و برخورد با جرایم اقتصادی گامی موثر در حمایت از تولید و سرمایه گذاری داخلی است.

فرمانده انتظامی استان مازندران، قاچاق و هرگونه فعالیت های اقتصادی غیر قانونی را موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: خرید و مصرف کالای قاچاق و هرگونه فعالیت اقتصادی غیر قانونی باعث اخلال در عرضه تولیدات داخلی، تعطیلی کارخانه ها و افزایش بیکاری است.#


-------------------------------------------------------


کشف کلاهبرداری اینترنتی میلیاردی در آمل / دسترسی به اطلاعات حساب بانکی 446 شهروند 

جانشین فرمانده انتظامی استان مازندران از کلاهبرداری اینترنتی 15 میلیارد ریالی در شهرستان آمل خبر داد . 

سرهنگ "سید موسی حسینی" در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس با اعلام این خبر، عنوان داشت : در پی مراجعه شهروندی به پلیس فتای شهرستان آمل و طرح شکایت مبنی بر کلاهبرداری اینترنتی با انتشار آگهی در سایت های تبلیغات فروش کالا، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت .

وی تصریح کرد: با انجام تحقیقات از مال باخته و اقدامات فنی و پلیسی مشخص شد، فرد یا افرادی با انتشار آگهی خرید و فروش خودرو از سايت نيازمندي هاي آنلاين ديوار اقدام به کلاهبرداری اینترنتی از وی کرده اند.

جانشین فرمانده انتظامی مازندران، اظهار کرد: کارآگاهان و کارشناسان پلیس فتا در ادامه تحقیقات با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی های ویژه پلیسی موفق شدند رد یکی از متهمان را شناسایی کنند.

سرهنگ حسینی اضافه کرد: متهم که به همراه همدستش پس از کلاهبرداری در یکی از استان های جنوبی کشور حضور داشت با اقدامات ویژه پلیسی و تعقیب ومراقبت سرانجام پس از چند روز و بازگشت از سفر در مخفیگاهش در شهرستان آمل دستگیر شدند.

حسینی از انجام تحقيقات و بازجویی های فنی پلیس خبرداد و افزود: این افراد در تحقیقات پلیس به بزه انتسابي اقرار و در اظهاراتشان به درج آگهي جعلي مبني بر فروش خودرو، موتورسيکلت، موبايل، لوازم خانگي و غيره در سايت نيازمندي ديوار اعتراف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی مازندران با اشاره به اعتراف متهمان به کلاهبرداری 15 میلیاردی از کشف سيم کارت، کارت عابر بانک ، 400 فاکتور فروش و 700 بارنامه جعلي مربوط به شرکت های باربري و3 دستگاه گوشي تلفن همراه خبر داد.

وی همچنین از دسترسی متهمان به اطلاعات حساب بانکي 446 شهروند و 126 شماره تلفن همراه خبر داد و افزود: متهمان پس از انجام تحقيقات تحويل مرجع قضائي و با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند.


-------------------------------------------------------


قاچاقچی مواد مخدر در ساری به دام افتاد 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مازندران ، از کشف 10 كيلوگرم مواد مخدر از یک سوداگر مرگ در شهرستان ساری خبر داد. 

سرهنگ علیرضا ثقفی در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت:در راستاي مبارزه با سوداگران مرگ، ماموران عملیات ویژه پلیس مبارزه استان با انجام اقدامات اطلاعاتي از فعالیت یک قاچاقچی مواد مخدر در "ساری" با خبر شدند.

وی، افزود: ماموران پس از تشکیل تیم های عملیاتی متهم را در حین حمل مواد مخدر با یک خودروی سواری شناسایی و در عملیاتی ضربتی دستگیر کردند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از کشف 10 کيلو گرم تریاک در بازرسی از خودروی متهم، خبر داد و خاطر نشان كرد: این قاچاقچی مواد مخدر پس از تشکيل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

ثقفی بابيان اين که مواد مخدر عاملی برای به خطر افتادن بهداشت و سلامت جوامع بشري است، گفت: مواد مخدر ريشه اخلاق را در جامعه مي سوزاند و ره آورد آن تزلزل خانواده ها و نگراني و ناامني شهروندان و در نتيجه تنزل امنيت انساني آنان مي شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در پایان اظهار داشت: مقابله با پديده شوم مواد مخدر نیازمند همکاری وتعامل همه آحاد جامعه با نیروی انتظامی است .


-------------------------------------------------------


کشف 2 کیلو و 500 گرم تریاک در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی بابل 

فرمانده انتظامی شهرستان بابل از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و کشف 2 کیلو و 500 گرم تریاک در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمدزمان شالیکار در تشریح این خبر، اظهار داشت: به منظور برقراری نظم، امنیت و آرامش عمومی، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان به اجرا در آمد.

وی، افزود: در اجرای این طرح، که در حوزه کلانتری 11 به اجرا در آمد، ماموران پس از هماهنگی های قضائی و انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی و دستگیری 4 مخل نظم و امنیت عمومی در این شهرستان شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان بابل، تصریح کرد: در بازرسی از محل اختفای این افراد، انواع آلات شرارت از جمله چاقو، قمه و سلاح شکاری غیر مجاز کشف شد.

سرهنگ شالیکار از دستگیری یک قاچاقچی مواد مخدر و کشف 2 کیلو و 500 گرم تریاک در این طرح نیز خبر داد و گفت: به منظور ارتقاء امنیت در این شهرستان 10 معتاد متجاهر نیز دستگیر و به درمانگاه های ترک اعتیاد معرفی شدند.

وی با اشاره به پلمب 6 واحد صنفی متخلف در این طرح، همچنین اظهار داشت: در ادامه این عملیات 8 موتور سیکلت و 29خودرو به دلیل عدم رعایت قانونی و مقررات رانندگی، نداشتن مدارک شناسایی، تخلفات حادثه ساز و مزاحمت برای نوامیس مردم توقیف شدند .

فرمانده انتظامی بابل ضمن قدردانی از مشارکت و همکاري خوب مردمي با پليس از شهروندان خواست: در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه فعاليت غيرقانوني و مجرمانه توسط افراد فرصت طلب و قانون گريز، مراتب را در اسرع وقت از طريق تلفن فوريت هاي پليسي 110 اعلام دارند.


-------------------------------------------------------


دستگیری 2 سارق احشام در گلوگاه 

جانشین انتظامی شهرستان گلوگاه ازدستگیری 2سارق احشام با 6کشف فقره سرقت خبرداد. 

سرهنگ "اسماعیل حسن زاده"در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: در پي وقوع چندین فقره سرقت احشام در شهرستان گلوگاه موضوع در دستور كار پلیس آگاهی قرار گرفت.

جانشین انتظامی شهرستان گلوگاه، افزود: ماموران دایره تجسس پلیس آگاهی پس از بررسی های همه جانبه موفق به شناسایی 2 سارق حرفه ای احشام در این شهرستان شدند.

وی تصریح کرد: ماموران در عملیاتی غافلیگرانه متهمان را حین حمل 2 راس گوساله سرقتی با یک خودروی پژو دستگیر کردند.

سرهنگ حسن زاده در خاتمه اظهار داشت: متهمان در بازجویی های به عمل آمده به 6 فقره سرقت احشام در این شهرستان اعتراف کردند و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.


-------------------------------------------------------


سوداگر مرگ در سوادکوه شمالی دستگیر شد 

فرمانده انتظامي شهرستان سوادکوه شمالی، از کشف 10 کیلوگرم موادمخدر تریاک از یک سوداگر مرگ در این شهرستان خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ حمیدرضا فرهودی درباره جزئیات این خبر، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر حمل و جابجایی مواد مخدر توسط یک سوداگر مرگ از استان تهران به سمت یکی از شهرستان های استان مازندران، موضوع در دستور کار پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه شمالی افزود: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی با هدایت عملیاتی ماموران عملیات ویژه پلیس مبارزه با موادمخدر استان، متهم را که با یک خودروی پیکان در حال تردد در این شهرستان بود شناسایی کردند.

سرهنگ فرهودی، تصریح کرد: ماموران در عملیاتی ضربتی متهم را دستگیر و در بازرسی از خودروی وی 10 کیلوگرم موادمخدر تریاک کشف کردند.

وی با بیان این که این سوداگر مرگ پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد گفت: مواد مخدر عاملی مهم برای به خطر افتادن بهداشت و سلامت جوامع بشري است که آورد آن در جامعه تزلزل خانواده ها، نگراني و ناامني شهروندان و در نتيجه تنزل امنيت انساني است.

فرمانده انتظامی سوادکوه شمالی در پایان، خاطر نشان کرد: مقابله با پديده شوم مواد مخدر نیازمند همکاری و تعامل همه آحاد جامعه با نیروی انتظامی است.


-------------------------------------------------------


پلمپ 27 واحد صنفی متخلف در رامسر 

فرمانده انتظامی شهرستان رامسر از پلمب 27 واحد صنفی متخلف در اجرای طرح پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس،" سرهنگ علی قیصری "در تشریح این خبر بیان داشت: در اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا و اجرای طرح کاهش ساعات کاری واحدهای صنفی ، بازدید و نظارت بر واحدهای صنفی در در دستور کار ماموران انتظامی قرار گرفت.

وی با اشاره به بازديد 125واحد صنفي این شهرستان طی هفته گذشته، تصريح كرد: در اين طرح 27 واحد صنفي به دليل عدم توجه به اخطارهاي داده شده و رعایت پروتکل های بهداشتی در راستای قطع زنجیره ویروس کرونا پلمب شد.

فرمانده انتظامي رامسر در پایان ضمن تقدیر از همکاری خوب شهروندان به خصوص اصناف و بازاریان با پلیس، اظهار داشت:تلاش پليس در كنار ساير ادارات و سازمان ها به منظور حفظ امنيت و سلامتي شهروندان تا قطع كامل زنجيره ويروس كرونا ادامه خواهد يافت.


-------------------------------------------------------


مصدومیت 7 سرنشین در تصادف 3 خودرو خودرو در بهشهر 

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر از برخورد 3 وسیله نقلیه در بهشهر و مصدومیت 7 سر نشین خودروها خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ" حسن عنایتی گنجی " در تشریح این خبر بیان داشت: حدود ساعت 22:00 شب گذشته یک فقره تصادف منجر به مصدومیت در یکی از مناطق روستایی بهشهر گزارش شد ،که بلافاصله تیم کارشناسی پلیس راه و ماموران انتظامی به همراه عوامل امدادی در محل حاضر شدند.

وی افزود : ماموران پلیس راه پس از حضور در محل تصادف و بررسی صحنه جرم دریافتند که بر اثر تصادف 3 دستگاه خودروی سواری با یکدیگر 7 سرنشین این خودروها بر اثر شدت ضربه وارده مصدوم شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر با اشاره به درمان سرپایی 4 تن از مصدومان حادثه رانندگی در محل توسط نیروهای امدادی،اظهار داشت: 3 مصدوم دیگر به دلیل شدت جراحات وارده برای درمان با خودروهای امدادی به بیمارستان منتقل شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر با بیان اینکه علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان تصادفات جاده ای در دست بررسی است،از رانندگان خواست: با سرعت مجاز و مطمئنه و رعایت فاصله طولی احتمال تصادفات جاده ای را کاهش داده و سلامت خود،سرنشینان و همچنین دیگر شهروندان را تضمین کنند.


-------------------------------------------------------


شبکه های اجتماعی و تهدیدات آن برای جوانان 

شبکه جهانی اینترنت با تمامی کاربردها، خدمت رسانی و جذابیت های آن، همانند سایر فناوری ها دارای مشکلات، معظلات، سوء رفتار ها و ناهنجاری های خاص خود است. 

امروزه فراهم شدن امکانات فنی جدید تنها باعث پیدایش محصولات نوین و راههای بهتر و کار آمد تر برای انجام امور نشده است، بلکه در کنار آن امکان سوء استفاده از فناوری را نیز افزایش داده است و شیوه های ارتکاب جرم رایانه ای را متنوع تر و به دام انداختن مجرمان را سخت تر کرده است.

در جهان امروز همه چیز با سرعت بالایی در حال دگرگونی است و همه حکومت ها و کشور ها در تکاپوی نوسازی و تکامل ساختار و سازمان های خود برای انطباق با این وضعیت جدید هستند.

این تغییر و دگرگونی ها به صورت های مختلف جوامع را تحت تاثیر قرار داده و آنها را در برخی زمینه ها دچار چالش کرده و در برخی زمینه ها فرصت های زیادی برای آنها فراهم آورده است.

این عرصه جدید به شکل گسترده ای اخبار و اطلاعات مربوط به رویدادها، مسائل اجتماعی، نظرها و... را بین افراد توسعه داده و زمینه ارتباطات گسترده بین آنان را فراهم آورده است به طوری که حکومت ها، گروه ها و حتی افراد از فضای سایبر در جهت تبلیغ، پیگیری اهداف، بسیج افکار عمومی و غیره به نفع خود استفاده می کنند.

با وجود تمامی خدمات و دستاورد های مفید سایبر و دنیای مجازی، این فضا دارای مخاطرات و تهدیدات بسیاری نیز است . شبکه جهانی اینترنت با تمامی کاربردها، خدمت رسانی و جذابیت های آن، همانند سایر فناوری ها دارای مشکلات، معظلات، سوء رفتار ها و ناهنجاری های خاص خود است.

از آنجا که وظیفه اصلی نیروی انتظامی در گام نخست برقراری نظم و امنیت در سطح جامعه برای رشد و شکوفایی جامعه، اعتلای رفتارهای انسانی و بنیان خانواده به عنوان بنیان اصلی جامعه و سایر نهاد ها برای توسعه و اعتلای آنها است، شناخت آسیب هایی که این رشد و تعالی و امنیت اجتماعی را با مشکل مواجه کند گام نخست و راهبرد اصلی نیروی انتظامی است تا با توجه به این شناخت بتواند راهکار ها و راهبرد های ویژه ای ارائه دهد.

بر همین اساس با توجه به وقوع جرایم مختلف در فضای سایبری و همچنین جرایمی که در آینده جوانان ما را مورد تهدید قرار می دهد، علل و عوامل و همچنین استفاده از این شبکه های اجتماعی را از دیدگاه اساتید و نخبگان استانی بررسی کرده که از مهمترین مولفه های اجتماعی و روانشناسی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

عدم آمادگي عموم شهروندان در پذيرش قوانين و چارچوب هاي اعمال شده فضاي سايبري، نداشتن آگاهي كافي و سواد رسانه اي اكثر عموم شهروندان، نداشتن برنامه هاي راهبردي از سوي سازمان هاي توليد محتوا، نظارت و اجرايي، احساس محدوديت از سوي شهروندان در برابر چارچوب هاي قانوني فضاي سايبري اعمال شده، رسانه اي نکردن آموزش ها و هشدارها، نداشتن واهمه از مجازات هاي رسمي و غير رسمي، امكان مخفي کردن و جعل هويت، نداشن مهارت های خودآگاهی، تفکر انتقادی و مهارت های ارتباطی، بی اعتمادی زوجین،پایبند نبودن به خانواده،آگاه نبودن اكثر والدين به فضاي سايبري، همراهي نکردن و نظارت غير مستقيم والدين بر فرزندان.

اما تهدیداتی که این شبکه ها در جامعه بالاخص جوانان ما به وجود می آورد؛

ایجاد ارتباطات نامتعارف در بین جوانان، بی هویت سازی، به وجود آمدن خرده فرهنگ های مختلف، تأثير و نقش نيازهاي افراد در سوء استفاده از فضاي سايبري، مجرمان فضاي سايبري فاقد قدرت انتزاعی هستند، ناتواني در آينده نگري مجرم سايبري، جبران کاستی ها در فضاي سايبري، وجود ذهنيت در مجرمان مبني بر عدم شناخته شدن در فضاي سايبري، زمینه سازی ارتباط با جنس مخالف، تهدید بنیان های خانواده، تأثير مشکلات روحی و روانی بر ارتكاب جرم در فضاي سايبري، گسترش طلاق در سطح جامعه.

پیشنهادات ؛

با توجه به اينكه از منظر كارشناسان مطلع، ماهيت و محيط فضاي سايبري در ارتكاب جرم در فضاي سايبري نقش مؤثري دارد، پيشنهاد مي شود:

الف- شبكه ها و اينترنت سالم و ملي ايجاد شود.

ب- الزامات و ابزارهاي قانوني و نظارتي بيشتري بر اين فضا اعمال شود.

ارتقاء سواد رسانه اي براي كاربران و خانواده ها جهت نظارت و همراهي فرزندان در استفاده از فضاي سايبري.

استمرار و ارتقاء سطح آموزش همگاني و همچنين شناسايي و ارائه آموزش هاي خاص به اشخاص و سازمان هاي كه احتمال دارد در معرض جرايم سايبري قرار گيرند.

آشنايي پليس فتا با علم رايانه، مسايل امنيتي رايانه و شبكه، ابزارها

فراهم کردن زمينه هاي مشاركت عمومي و الزام كاربران و استفاده كنندگان از فضاي سايبري نسبت به رعايت هنجارها و قوانين و نكات ايمني در فضاي سايبري .

بسياري از آسيب ها و جرايم كه در فضاي سايبري بوقوع مي پيوندند در حوزه پليس قرار نمي گيرد بلكه در حوزه سازمان هاو نهادهاي ديگر است. از جمله مخابرات، شركت هاي خدمات رسان اينترنتي و.... بنابراين در ايجاد امنيت در فضاي سايبري بايد سازمان ها و نهادهاي مرتبط نيز همكاري و مشاركت کند.

با توجه به اینکه بیشتر استفاده کنندگان از فضای مجازی نوجوانان و جوانان هستند، فرهنگ سازی برای کاهش پیامدهای آن ضروری است.

لذا اطلاع رسانی، آموزش نحوه استفاده صحیح از این فناوری می تواند مؤثر واقع شود..

استفاده از ظرفیت هایی همچون رسانه های دیداری و شنیداری، روزنامه ها، مجلات، نشریات برای نهادینه كردن فرهنگ سایبری.

وضع قوانین سختگیرانه تر و بالابردن هزينه ارتكاب جرايم اینترنتی .

پخش آگهی های آموزنده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رادیو و تلویزیون درافزایشآگاهی خانواده ها در خصوص خطرات ناشی از اینترنت، همراهي نمودن با فرزندان در فضاي سايبري.

طراحی و تدوین در کتاب های درسی در ارتباط با آشنایی دانش آموزان با فناوری های جدید، اینترنت و خطرات بالقوه آنها.

ساخت و پخش فیلم ها و سریال هایی با موضوع اینترنت و فضاي سايبري، مزایا و معایب آن.

فرهنگ سازي در اين حوزه و افزايش دانش خانواده ها در رويارويي با موضوع فناوري ارتباطات

بهره برداري از فرصت هاي مثبت فضاي سايبري براي بهبود ارتباطات (اطلاع يابي، اطلاع رساني )در راستاي تحقق پليس جامعه محور.

نگارنده : سرهنگ کارآگاه سید جعفر ساداتی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران


-------------------------------------------------------


چگونه با فرد معتاد در منزل رفتار کنیم؟ 

پس از اطلاع از اعتیاد یکی از اعضای خانواده و یا عزیزی، برخورد خشن و تند زمینه گرایش بیشتر مصرف را در فرد به همراه دارد. 

اوایل زندگی عاشق و دیوانه من و زندگی بود،بعد از تولد دختر و پسرم این علاقه چند برابر شد، اما اخیرا نه تنها از عشق و علاقه خبری نبود، بلکه گاهی وقتها بر سر بچه ها فریاد می کشید و زمانی نیز کار به کتک کاری ختم می شد. من وقتی که از بچه ها حمایت می کردم، دعوای شدیدی در خانه سر می گرفت.

 پژمان اخیرا خیلی بی نظم و شلخته هم شده بود، بی هدف و برنامه بودنش جای خود، تبلی هایش در ماههای اخیر داشت کلافه ام می کرد، با اینکه هر روز به راننده های لودر و بولدوزرش سر می زد، اما خیلی بی مسئولیت شده بود، شباهنگام دیر به خانه می آمد و صبح ها تا لنگ ظهر می خوابید و در قبال روابط زناشویی مان نیز برخلاف گذشته احساس مسئولیت نمی کرد.

خیلی دوست داشتم دلیل این همه تغییر همسرم را بدانم تا اینکه بالاخره وقتی می خواستم لباسش را در لباسشویی بیاندازم، از داخل جیب کاپشنش بسته کوچکی پیدا کردم که متاسفانه بعدها فهمیدم مواد مخدر از نوع شیشه می باشد.

داشتم دیوانه می شدم، تمام بدنم گرم شده و قلبم بی نهایت به تپش افتاده بود،گیج بودم و نمی دانستم که چه کنم، انگار دنیا برایم به آخر رسیده بود، از دست پژمان بی نهایت عصبی بودم، آن همه کتک کاری بچه ها،پ رخاشگری ،دروغ گفتنها و برهم زدن جو خانوادگی مان به خاطر اعتیادش به مواد مخدر و آن هم از نوع شیشه بود.

تصمیم گرفتم شب وقتی به منزل آمد رک و پوس کنده موضوع را با وی در میان گذاشته و از وی بخواهم که دست از مصرف مواد مخدر بردارد تا زندگی مان حالت عادی اش را پیدا کند؛ باید فرزندانم رنگ آرامش را پیدا می کردند.

اما آن شب به محض اینکه از وی پرسیدم چرا مواد مخدر مصرف می کند، منکر این قضیه شد ولی وقتی فهمید از جیب لباسش مواد پیدا کردم عصبی شد و مرا به باد کتک گرفت، بعد از آن جدال و مشاجره داخل منزل مواد مصرف می کند. وقتی هم با مخالفت من مواجه می شود و یا احساس می کند که روی اعصابش هستم گاهی برای رفع تنش و زمانی هم برای لجبازی با من بیشتر از پیش مصرف می کند.

خیلی برای ترک دادنش تلاش کردم، اما نه تنها موفق نشدم بلکه با مخالفت هایم بیشتر مصرف می کند، اکنون گاهی نیز مرا تهدید به طلاق می کند، این درحالی است که راننده های لودر و بولدوزرش به خاطر اعتیاد وی به مواد مخدر از فرصت استفاده کرده سرش کلاه گذاشته و ضرر و زیان فراوانی به ما رساندند. این گونه وضع اقتصادی ما نیز خراب شد.

نظر کارشناس

اعضای خانواده ها به محض اینکه فهمیدند یکی از اعضای خانواده شان، عزیز و یا نزدیک ترین فرد به خودشان به مواد مخدر معتاد شده است واکنش های متفاوتی را از خود نشان می دهند.

بسیاری این اتفاق را رد کرده و با انکار قضیه سعی می کنند تعادل روانی خود و اعضای خانواده خود را حفظ کنند، این افراد جرات درمیان گذاشتن این اتفاق را با فرد مصرف کننده(فرزند، همسر و یا برادر و ... ) به خود نمی دهند، آنان با این رفتار خود در واقع به فرد مصرف کننده اجازه می دهند به رفتار نادرست خود دامن زده و به مصرف خود ادامه دهد.

اینگونه بسیاری از اعضای خانواده ها در جامعه ای که در آن زندگی می کنیم هر روز بیشتر و بیشتر در باتلاق اعتیاد گرفتار می شوند.

 بسیاری دیگر نیز با شنیدن گرایش به اعتیاد به مواد مخدر عزیزی از خانواده خود، هیجانی شده و با وجود تفکر ایده آلیستی، خود را در قبال سلامت فرد مصرف کننده، خانواده و همچنین اعضای خانواده خود مسئول می دانند. چنین افرادی بدون فوت وقت خواهان ترک مواد مخدر از سوی شخص مصرف کننده می باشند، آنان شاید با فرد تازه معتاد شده با تندی برخورد کرده و در پی هیجانی شدنشان جو منزل را متشنج کنند.  

این افراد معمولا هیجان خود را به فرد مصرف کننده انتقال داده و باعث عصبی شدن و حتی پرخاشگری وی می شوند. گاهی اعضای موثر خانواده اعتیاد باعث ایجاد تنش در خانواده و یا ایجاد تعارض در فرد مصرف کننده می شوند، همه این حالات هیجانی نه تنها هیچ کمکی به فرد مصرف کننده نمی کند، بلکه با ایجاد تنش و احساس گناه و عذاب وجدان در واقع در نهایت باعث گرایش بیشتر فرد به مصرف مواد به مخدر می شوند.

بسیاری نیز بجای اینکه در پی حل مسئله برآیند مستقیما به خشونت روی آورده و با تهدید، تحریک و حتی کتک کاری فرد مصرف کننده از وی می خواهند که دست از مصرف مواد مخدر از هر نوع که باشد بردارد، در صورتی که این رفتار یکی از بزرگترین اشتباهات اطرافیان می تواند باشد در این صورت هرچند اطرافیان بر این باورند بخاطر علاقه شدید به عزیز خود به وی کمک می کنند، اما عملا باعث گرایش بیشتر فرد به مصرف مواد مخدر می شوند.

خشونت علیه فرد مصرف کننده بر اعتماد به نفس وی تاثیر منفی داشته، عزت نفس او را زیر سوال برده و به فرد می قبولاند که فرد بی ارزش و بدرد نخوری می باشد. در این صورت احتمال گرایش فرد به مصرف مواد مخدر بیشتر خواهد شد.

 همانگونه که بیان شد بی تفاوتی، حمله کلامی و خشونت نه تنها کمکی به فرد معتاد به مواد مخدر در راستای ترک دادنش نمی کند، بلکه باعث گرایش بیشتر فرد به مصرف مواد مخدر می شود. بنابراین توصیه می شود تا خانواده ها پس از اطلاع از اعتیاد به موادمخدر یکی از اعضای خانواده خود خودسرانه اقدام به ترک وی نکرده و یا ناشیانه با فرد معتاد رفتار نکنند.

طرد فرد نیز می تواند بر گرایش وی به مصرف مواد کمک کند، بسیاری نیز به محض اطلاع از مصرف یکی از اعضای خانواده، با وی قهر کرده و یا وی را طرد می کنند، سپری کردن مراحلی از تنهایی در زندگی و همچنین احساس گناه ناشی از طرد شدگی نیر بر گرایش به مصرف مواد مخدر در فرد می افزاید.

با فرد معتاد چگونه باید رفتار کرد؟

خانواده ها در صورت اطلاع از اعتیاد هریک از عزیزان و یا اعضای خود به مواد مخدر، حفظ خونسردی و دوری از هرگونه تنش و استرس را باید مد نظر قرار دهند، این تفکر را باید در ذهن داشت که استرس و اضطراب به نفع فرد مصرف کننده و دیگر اعضای خانواده نبوده و سبب گرایش بیشتر فرد به مصرف مواد مخدر می گردد.

پذیرش فرد مصرف کننده به عنوان یکی از اعضای خانواده و به عنوان فرد تاثیر گذار و حتی محبوب خانواده می تواند اولین گامی باشد که خانواده های باید بردارند.

پذیرش فرد مصرف کننده و احترام به وی به عنوان یک انسان بیمار باید مورد توجه اعضای خانواده قرار گیرد، اینگونه فرد مصرف کننده دیدگاه منفی نسبت به اعضای خانواده نگرفته و خود را از آنها جدا نخواهد دانست، پس از پذیرش فرد و احترام به عزت نفس وی، صحبت کردن در مورد اعتیاد به مواد مخدر و تاثیرات مخرب موادمخدر، اهمیت سلامتی اش بر سرنوشت تک تک اعضای خانواده و همچنین محبوبیت وی در خانواده می توان زمینه های کاهش مصرف و یا هدایت فرد به سمت ترک مواد مخدر را مهیا کرد.

البته خانواده ها قبل از هرچیز باید بدانند که ترک مواد مخدر هرچند ساده به نظر می رسد اما مثل ترک اعتیاد فرد به نوعی غذا و یا نوشیدنی ساده نیست، بلکه اعتیاد به مواد مخدر هرچند در ظاهر فرایند ساده ای است که بدون تاثیر عوامل محیطی در فرد بوجود می آید، اما با نگاهی علمی می توان گفت این فرآیند آسیبی است که در به وجود آمدن آن چندین عامل از جمله خانواده، محیط، خاطرات تلخ گذشته، حوادث تکان دهنده زندگی و یا وجود نوعی اختلال روانی در فرد می توانند موثر باشند.

بنابراین خانواده ها در برخورد با فرد مصرف کننده به ویژه مصرف کنندگان نوجوان ضمن اینکه از خشونت استفاده نمی کنند،لازم است پس از پذیرش اینگونه افراد به عنوان یک بیماری که باید درمان شود، برای ترک آنها از یک روانشناس خبره و یا یک روانپزشک ماهر که در زمینه ترک مواد دوره های لازم را طی کرده است، استفاده نمایند.

* استفاده از شیوه  "حل مسئله" می تواند در کمک به فرد مصرف کننده تاثیر بسزایی داشته باشد، وقتی شما فرد معتاد را به عنوان یک شخص عادی مورد پذیرش قرار دادید و به با وی درمورد بیماری اش صحبت کرده و از تاثیرات مخرب مواد مصرفی اش بر سلامتی وی با او صحبت می کنید، احتمال بازگشت وی را افزایش خواهید داد.

قاسم گرجی_ اطلاع رسانی پلیس مازندران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار