رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: با وجود شرایط تحریم و شیوع کرونا صادرات فرش دستباف نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۹۴۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴ 21 February 2021

فرحناز رافع افزود: افزایش صادرات فرش دستباف مستلزم اتفاقاتی در تولید و صادرات و عرضه فرش است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های برای صادرات فرش دستباف ایران در سال آینده پایانه‌های صادراتی، خانه‌های فرش و نمایشگاه‌های خارج از کشور و تحریک تقاضا، ذائقه شناسی و سلیقه یابی در کشورهای هدف به ویژه اوراسیاست.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: برای صادرات سال آینده ۱۵۰ میلیون دلار نقطه هدف است، در فرش ایجاد اشتغال و مهیاسازی بستری برای گرایش جوانان به این هنر صنعت حایز اهمیت است.

وی یادآور شد: از مهم‌ترین اقدامات انجام شده این است که قالیبافان و مشاغل جانبی مانند رنگرزان، رفوگران و طراحان می‌توانند با کد دستور ستاره ۶۶۵۵ ستاره ۳۱۰۰۰ مربع وارد اپلیکیشن شوند تا برای آن‌ها کارت بیمه درمان، تکمیلی و عمر از طریق بیمه ایران برای آن‌ها صادر شود.

رافع ادامه داد: ۲۵ میلیون تومان تسهیلات توسط بانک قرض الحسنه و بیست میلیون تومان تسهیلات کارت اعتباری برای خرید مواد اولیه و یا معیشتی قالیبافان با شرایط ویژه اعطا می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: از سال ۸۸ تاکنون بیمه جدیدی برای قالیبافان نداشتیم اما امسال سهمیه ۴۶۰ هزار بیمه را از صندوق عشایر و روستایی و درمان و تکمیلی را از بیمه ایران به همراه تسهیلات اخذ کردیم.

وی اضافه کرد: بیش از ۳۰۰ هزار نفر قالیباف و مشاغل زیرمجموعه تاکنون مورد تایید سازمان‌های استانی، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها و در مسیر صدور کارت قرار دارند.

رافع بیان کرد: برای پوشش صددرصدی بیمه قالیبافان اقدام کردیم و تا ۲ هفته آینده امکان ثبت نام افراد وجود دارد.

وی با بیان اینکه فرش دستباف ایران آسیب ناپذیر است، خاطرنشان کرد: فرش ایران بلحاظ کیفیت بی بدیل بوده و حرفی برای گفتن دارد.

رافع ادامه داد: برای اینکه برند فرش ایران را مورد سوء استفاده قرار ندهند به صورت آزمایشی کمیته امداد امام(ره) نشان جمعی احسان را رونمایی کردند و علامت تاییدی را مرکز ملی فرش با همکاری قوه قضاییه و وزارت دادگستری اخذ شد.

به گفته وی شرکتی معتبر در کره جنوبی و سازمان وایپو در ژنو علامت تاییدی بر روی فروش‌های دستباف ایرانی برای شفاف سازی و مشخص شدن کیفیت درج خواهد کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: فروش‌های گران قیمت ایرانی به زودی صاحب شناسنامه خواهند شد زیرا فرش دستباف ایرانی در بافت و کیفیت بی بدیل است.

وی افزود: هزینه تمام شده فرش دستباف در ایران در زمینه فرش تجاری بالاست از این رو کاهش واردات تعرفه ابریشم از ۲۶ درصد به ۲۰ درصد رساندیم.

رافع بیان کرد: حوزه رفع تعهدات ارزی با تلاش وزارتخانه به یکسال تبدیل شده و تداوم معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگان فرش در حمایت از صادرات فرش دستباف و اصلاح نژاد دام، بهبود وضعیت مواداولیه در ارزش زنجیره تامین اقداماتی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: به دنبال کیفیت و کمیت مواد اولیه با همکاری جهاد کشاورزی هستیم، در حوزه پشم به ویژه پشم مرغوب در استان‌های کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خوزستان، گیلان باید اقدامات جدی صورت بگیرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: برای ارتقای کیفیت فرش دستباف و یافتن جایگاه صادرات و پایین نیامدن ارزش فرش باید به ناچار از مواد اولیه خارجی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و پارک علم و فناوری باید کمک کنند تا در حوزه مواد اولیه ارتقا صورت گیرد تا مجبور به واردات نباشیم.

به گفته رافع، در زمان حاضر ۹۰ درصد از ابریشم مورد استفاده وارداتی است.

وی خاطرنشان کرد: ۲ میلیون نفر بافنده در کشور وجود دارد که در مقابل این ۱۸ هزار نوغان کار هستند که پاسخگوی نیاز ما نیست از این رو باید سایر دستگاه‌های اجرایی به فرش دستباف در حوزه مواد اولیه کمک کنند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در زنجیره تامین مواد اولیه در ابریشم و پشم دچار مشکلاتی هستیم که اگر این مشکلات مرتفع شود هزینه تمام شده برای فرش دستباف کاهش پیدا می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار