نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم از ضرورت ارزیابی های زیست محیطی در همه پروژه ها بویژه پروژه های شهری به صورت واقعی و نه سفارشی سخن گفت.
کد خبر: ۹۴۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰ 22 February 2021

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی در نشست خبری که بعد از ظهر امروز با موضوع باغ پرندگان به همت خانه مطبوعات استان قم برگزار شد با اشاره به این که آلودگی های زیست محیطی و همچنین تنوع زیستی و زیستگاه ها به عنوان دو موضوع مهم در سازمان حفاظت محیط زیست مطرح است بیان کرد: در این میان مسائل مربوط به حیوانات و از جمله پرندگان بویژه حیوانات وحشی نیز در پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات کل این سازمان لحاظ می شود.

وی ادامه داد: باید گفت بیش از یک دهه است که جهان در فصول سرد سال با آنفلوآنزای حاد پرندگان رو به رو است و از این رو سطح هشدار و پایش نسبت به این بیماری در این فصل از سال به اوج خود می رسد که ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم سپس به موضوع باغ پرندگان قم اشاره کرد و گفت: باغ پرندگان در رده یک خدماتی محیط زیست تلقی شده و از این رو می تواند در داخل شهر مستقر شود، ضمن آن که شرایط و ضوابط مربوط به مسائل زیست محیطی در آن باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که یکی از مهم ترین موضوعات درباره این باغ، مسئله طرح توجیهی و پروانه بهداشتی آن بوده است یادآور شد: البته طرح توجیهی اولیه این باغ اشکالاتی داشت که بخش قابل توجهی از آن اشکالات رفع و مجوز موقت برای افتتاح این باغ صادر شد.

در ادامه این نشست خبرنگار فارس در قم در سوالی از مدیرکل حفاظت محیط زیست و همچنین مدیرکل دامپزشکی استان پرسید: متن مجوز پروانه موقت اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل دامپزشکی استان به باغ پرندگان نشان می دهد این دو نهاد در مجوز خود از عبارت «منوط به ...» استفاده کرده اند و این مجوز را منوط به رفع برخی اشکالات دانسته اند. آیا بهتر نبود این دو اداره کل صدور این پروانه را به بعد از رفع این اشکالات موکول می کردند؟

موسوی مشکینی در پاسخ به این پرسش بیان داشت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان در هر سال حدود هزار استعلام را پاسخ می دهد که البته در هر یک از این استعلام ها، ضوابط و شرایط لازم به متقاضی اعلام می شود، به هر حال استعلام مربوط به باغ پرندگان نیز روال طبیعی خود را طی کرد و استفاده از عبارت «منوط به ...» در پاسخ به این استعلام عادی و طبق روال مشخص است.

وی افزود: به هر حال باغ پرندگان قم با وسعتی در حدود 12 هکتار به دنبال اخذ مجوزهای لازم بوده و توانسته مجوز موقت بهداشتی و محیط زیستی را دریافت کند و البته ضروری است تا نسبت به رفع برخی اشکالات نیز اقدام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم همچنین در واکنش به اظهارنظری درباره برداشت عدم موافقت از بیانیه آن اداره کل با بهره برداری از باغ پرندگان تصریح کرد: اصلا قصد صدور بیانیه را نداشتیم، اما متأسفانه برخی افراد با کنار گذاشتن اصل موضوع، به حاشیه دامن زدند که تصمیم گرفتیم با صدور بیانیه ای، بخشی از گردش کار انجام شده در صدور پروانه موقت باغ پرندگان را تشریح کنیم.

وی ادامه داد: پروانه صادر شده بهداشتی و زیست محیطی برای باغ پرندگان قم موقت است و باید با رعایت دیگر شرایط و ضوابط به حالت دائمی تبدیل شود.

موسوی مشکینی همچنین در تأیید نکته دیگر مطرح شده توسط خبرنگار فارس در این نشست درباره این که باغ پرندگان قم یک پروژه عادی و اداری نیست بیان کرد: باغ پرندگان یک پروژه مهم و جدّی است و باید توجه ویژه و همه جانبه ای از سوی همه نهادها به آن معطوف شود، بویژه آن که استان قم و بلکه کشور در کوریدور مهاجرت پرندگان مهاجر قرار دارد.

وی در پایان تصریح کرد: به هر حال موضوع محل احداث این باغ و همچنین مسائل کلی این طرح به تأیید اداره کل حفاظت محیط زیست استان رسیده و پروانه موقت محیط زیستی آن نیز بر اساس پروانه موقت بهداشتی صادر شده از سوی اداره کل دامپزشکی استان، صادر شده که ضروری است تا مراحل دیگر نیز تا صدور پروانه دائمی طی شود.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار