علاقه‌مندان به نجوم هفتم و هشتم اسفند مقارنه ماه و خوشه ستاره‌ای کندوی عسل را رصد کنند.
کد خبر: ۹۴۳۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳ 23 February 2021

عضو شورای علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: روز‌های هفتم و هشتم اسفند، «ماه» به ترتیب در حالت مقارنه با «خوشه ستاره‌ای بازِ کندوی عسل» و ستاره معروف «قلب الاسد» قرار می‌گیرد که سوژه مناسبی برای علاقه‌مندان به نجوم و رصد آسمان است.
عمران مرادی افزود: سحرگاه پنج شنبه هفتم اسفند ساعت ۵:۳۱، ماه در کنار «خوشه ستاره‌ای باز کندوی عسل» یا M ۴۴ قرار می‌گیرد که با عنوان مقارنه ماه و خوشه ستاره‌ای کندوی عسل نامیده می‌شود.
وی گفت: خوشه کندوی عسل، خوشه باز ستاره‌ای متشکل از چندین ستاره است که همگی از یک سحاب متولد شده اند و به لحاظ شکل ظاهری دو حالت باز (پراکنده) و بسته (کروی) دارند.
این پژوهشگر نجوم، دیگر رویداد نجومی این هفته اسفند را مقارنه ماه و ستاره قلب الاسد بیان کرد و گفت: هشتم اسفند ساعت ۱۸:۳۳ رصد این دو جرم آسمانی را در کنار یکدیگر می‌توان مشاهده کرد.
مرادی با تاکید براینکه اجرام در آسمان با فاصله بسیار زیاد از هم قرار دارند، افزود: ستاره قلب الاسد، درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی شیر است که ۱۵۰ برابر از خورشید نورانی‌تر و از نظر دما نیز ۳ برابر داغ‌تر است. این ستاره ۷۰ سال نوری با زمین فاصله دارد. نور ماه نیز حدود ۲ ثانیه طول می‌کشد تا به زمین برسد و در اصطلاح فاصله زمین تا ماه ۲ ثانیه نوری است.
وی گفت: مقارنه در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند، به گونه‌ای که در آسمان در کنار هم دیده شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار