زارعت‌کار نمونه چوب صنوبر، شرایط استان کرمانشاه را برای کاشت صنوبر مطلوب دانست و گفت: تهیه نهال برای کشاورزان مقدور نیست و منابع طبیعی باید نهال صنوبر را رایگان در اختیار آنها قرار دهد.
کد خبر: ۹۴۳۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳ 24 February 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«محمدفیروز امیری بیگوند» که چند روز پیش به عنوان زارعت‌کار نمونه کشوری برگزیده و توسط رییس‌جمهوری تجلیل شد گفت: سال های گذشته روستای ما (چنگیزه) بی‌رونق بود اما وقتی منابع طبیعی نهال رایگان در اختیار کشاورزان قرار داد آنها تشویق شده و شروع به کاشت نهال‌ کردند و بعد از حدود ۱۰ سال امروز به زیباترین روستا تبدیل و الگویی برای سایر روستاها شده است.

کاشت صنوبر بیکاری را کاهش و معضل کمبود چوب را حل می‌کند

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه و کل کشور امروز با معضل کمبود چوب مواجه است، گفت: شرایط کرمانشاه برای کاشت صنوبر مطلوب است و تنها راه حل مشکل کمبود چوب تولید است که مسوولان می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و حمایت از کشاورزان و تامین نهال‌های موردنیاز چوب موردنیاز کشور را تامین کنند.

امیری که برای دومین بار است که به عنوان زارعت‌کار نمونه کشوری انتخاب می‌شود، زمان بهره‌برداری از چوب‌های صنوبر را حدود هفت سال بیان کرد و اظهارداشت: صنعت چوب حکم شُش زمین را دارد و تنها پدیده ای است که هم زنده بودنش موجب خرمی و آبادانی است و هم مرگش بسیاری از مشکلات کشور در زمینه چوب را حل می‌کند.

این کشاورز با اشاره به اینکه تمدن بشری بر پایه صنعت چوب شکل گرفته است و اگر چوب نبود کاغذ، قلم و سایر ادوات آن وجود نداشت، افزود: کشورهای آلمان و فنلاند امروز همانند صنعت خودرو از چوب درآمد دارند و کشور روسیه در جنگ جهانی دوم که بذرهای صنوبر را برای غذای خود هم استفاده نکردند امروز با جنگل‌داری بخش زیادی از صادرات و درآمد خود را از چوب به دست می‌آورند.

وی ادامه داد: کشور برزیل در سال ۱۹۸۵، ۱۵۰ میلیارد دلار به بانک جهانی مقروض بود و در فقر و بدبختی زندگی می‌کرد و بعد از اینکه ۲۸ سد روی رودخانه آمازون تاسیس و شروع به کشاورزی کرد، توانست بین ۱۰ کشور برتر توسعه یافته جهان قرار بگیرد.

امیری که قرار است در سال آینده سطح زیرکشت صنوبر خود را به ۴۰ هکتار افزایش دهد، گفت: امروز قیمت چوب افزایش پیدا کرده است و کاشت آن برای کشاورز به صرفه است به عنوان مثال این ۴۰ هکتار صنوبر اگر به درستی مراقبت شود بعد از حدود هفت سال می‌تواند حدود ۶ میلیارد تومان درآمد نصیب کشاورز کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار