دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان مطرح کرد؛
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان با اشاره به توقف پروژه بن-بروجن با حکم قضایی، گفت: هنوز این پروژه متوقف نشده و عملیات اجرای آن ادامه دارد، چراکه حکم به تازگی به وزارت نیرو ابلاغ شده و فرایند اجرای آن اندکی زمانبر است.
کد خبر: ۹۴۳۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵ 24 February 2021

با شکایت نظام صنفی کشاورزی و تشکل های کشاورزی و زیست محیطی استان اصفهان و تعدادی از دوستداران زاینده رود و فعالان محیط زیست، دستگاه قضایی رای به توقف پروژه بن- بروجن داد و رای قاطع قاضی کمیسیون رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی استان اصفهان مبنی بر توقف عملیات غیرقانونی انتقال آب بن-بروجن دو روز پیش به وزارت نیرو ابلاغ شد.

با صدور این رای، وزارت نیرو مکلف به توقف هرگونه تخصیص و برداشت آب در حوضه زاینده رود، به ویژه عملیات پروژه بن-بروجن تا زمان تامین منابع آبی جدید است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان درباره لغو طرح بن- بروجن، توضیح داد: کشاورزان اصفهان شکایت های متعددی مبنی بر بارگذاری های جدید بر حوضه زاینده رود به دادگاه کردند که چرا قانون اجرا نمی شود.

اسفندیار امینی افزود: پیرو این شکایات، اخیرا حکمی صادر شد که مطابق قوانین موجود، دادگاه به وزارت نیرو تکلیف کرده که منابع لازم را برای تخصیص هایی که وجود دارد، تامین کند و سپس بر حوضه زاینده رود بارگذاری جدید داشته و آب برداشت کند.

وی افزود: این حکم برای پروژه مختلفی همچون طرح های ۴۲ گانه چهارمحال و بختیاری، بن-بروجن و ... و همچنین هر طرح دیگری که بارگذاری جدید بر رودخانه زاینده است، بوده، اما در متن حکم آمده به ویژه طرح بن- بروجن قید شده، با این وجود حکم جدید دستگاه قضایی صرفا مربوط به این طرح نیست.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان تصریح کرد: همواره کشاورزان پیگیر موضوع زاینده رود هستند، حتی تا قبل از این حکم بارها از اجرای طرح بن -بروجن و بسیاری از طرح های دیگر در حرکت هایی خودجوش جلوگیری کرده اند.

وی تاکید کرد: با حکم اخیر دادگاه انگیزه و انرژی کشاورزان اصفهان برای پیگیری حقابه زاینده رود و خودشان بیشتر خواهد شد، البته ممکن است دولت نخواهد این حکم را اجرا کند و یا در محاکم تجدید نظر، موارد دیگری صادر شود، اما مطالبه کشاورزان در خصوص جلوگیری از بارگذاری جدید بر راینده رود همچنان وجود دارد.

امینی یادآور شد: مبنای صدور حکم قانون توزیع عادلانه آب و سایر قوانین مرتبط با حقابه ها به ویژه قانون الحاق آب کوهرنگ به زاینده رود مصوب ۱۳۰۱/۱/۷ مجلس شورای وقت و همچنین اسناد حقابه داران زاینده رود از جمله طومار شیخ بهایی و ... بود که در نهایت حکم برای لغو پروژه بن-بروجن صادر شد.

وی درباره اینکه آیا با صدور این حکم پروژه بن-بروجن متوقف شده است یا خیر؟ گفت: هنوز این پروژه متوقف نشده و عملیات اجرای آن ادامه دارد، چراکه حکم به تازگی به وزارت نیرو ابلاغ شده و فرایند اجرای آن اندکی زمانبر است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار