معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور گفت:بدون شک جشنواره رویش رقابت گاه دانشجویان فعال و جایگاهی برای تمرین کار فردی و گروهی است.
کد خبر: ۹۴۵۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ 02 March 2021

دکتر غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در اختتامیه چهارمین جشنواره کشوری رویش دانشگاه پیام نور ابراز کرد: کانونهای فرهنگی دانشجویی به عنوان یکی از بزرگترین عرصه فعالیت فرهنگی دانشجویان شناخته می شود و با توجه به تنوع فعالیت سلایق مختلف را در چهارچوب مجموعه ای از کنش های دانشجویان شاهد هستیم و بخش مهمی از زندگی تحصیلی و حوزه ای مهمتر از حوزه حرفه ای دانشجویان را باید در فعالیتهای کانونی دانشجویان جستجو کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه های ادبی دینی هنری تاریخی مجموعه کانونهای فرهنگی فعالیت دارند خاطرنشان کرد: در این سال ها نزدیک هفت هزار کانون در دانشگاه های کشور فعالیت دارند، نقش بسزایی که در بالندگی و فرهیختگی دانشجویان به آن نیاز دارند در بستر فعالیتهای فرهنگی معنا پیدا می کند و سرمایه ای که دانشجویان در کنار سرمایه علمی بدست می‌آورند حاصل این کُنش گری است.

غفاری با بیان اینکه وقتی صحبت از فراگیری و دانش می کنیم از دو زاویه باید ردیابی کنیم تصریح کرد: یکی در حوزه رسمی و برنامه درسی است اما در کنار برنامه درسی برنامه دیگری است که این بار با فعالیت داوطلبانه دانشجو تعریف و عملیاتی می شود.

وی اذعان کرد: باید بپذیریم ارزش این بخش از آموزش از آن عرصه ای که از طریق برنامه درسی تدوین می شود بیشتر است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در بخش اول همه دانشجویان یکسان هستند اما در عرصه دوم کارنامه دانشجویان نه از روی اجبار که از حرکت داوطلبانه و آگاهانه است تاکید کرد: این را باید ارج و ارزش بیشتری نهاد.

ایشان در ادامه عنوان کرد: کار و فعالیت هر چند به عنوان فعالیتی فراتر از آموزش رسمی تعریف شده اما نیازمند برنامه دقیق است و باید فرصت مناسب برای نقش آفرینی در این عرصه فراهم شود که باید قدردان دانشگاه و معاونت فرهنگی و دانشجویی باشیم، بر این اساس حوزه فرهنگی بستر ساز برای کنش گری دانشجویان در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی است.

غفاری با اشاره به اینکه هرگاه کشور با مسئله ای مواجه شده ما حضور کُنش گر دانشجویان را داشته ایم و شاهد حضور موفق دانشجویان بوده ایم تصریح کرد: این حس تعهد نسبت به خارج از دانشگاه را می داند و باید بدانیم دانشگاه صرفا مامور آموزش نیست بلکه باید حس تعهد و مسئولیت پذیری را ارتقا ببخشد و کیفیت زندگی جامعه و شهروندان جامعه را ارتقا دهد که فعالیتهای حوزه کانون های دانشجویی سهم بی بدیلی را در این حوزه دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از همه مدیرانی که منتخب این عزیزان در کانونها هستند تقدیر و تشکر می‌کنم.

حیدر علی قاسمی معاون سیاسی اجتماعی استاندار اصفهان نیز عنوان کرد: دانشگاه کانون تحول و آگاهی بخشی هستند و وقتی انسان با کتاب استاد و معلم خوب سر و کار دارد عمق درک و فهمش افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه علیرغم گسترش سطحی دانش که در یک دهه اخیر به واسطه آموزش مجازی گسترش یافته اما حوزه دانشگاه یکی از حوزه های مهم در عرصه کنش گری است تصریح کرد: این امر از مولفه های مهم توسعه یافتگی تلقی شده و موتور محرکه پیشرفت و توسعه در هر کشور است.

قاسمی با بیان اینکه بعد از انقلاب فرهنگی که جمعیت کشور ما حدود نیمی از جمعیت فعلی کشور بود در استان اصفهان تعداد واحدهای آموزش عالی کمتر از تعداد انگشتان دست بود اظهار کرد: اولین دوره بعد از انقلاب فرهنگی وقتی نتایج اعلام می شد کمتر از چهار صفحه روزنامه اطلاعات اسامی برگزیدگان کنکور بود اما امروز با وجود اینکه جمعیت دو برابر شده اما واحدهای آموزشی ما نزدیک ۱۶۰ واحد آموزشی است.

وی با بیان اینکه در خانواده ها دیگر کسی محدود به تحصیلات دوره متوسطه و دبیرستان نیست یادآور شد: هرکس تلاش می‌کند به علم و دانشش افزوده شود و این جایگاه ما را در توسعه یافتگی ارتقا خواهد داد.

معاون سیاسی استاندار اصفهان با بیان اینکه یک مقداری باید نگران کیفیت در حوزه های علمی و آموزشی و دانش متناسب با اهداف و آرمانهای خود باشیم تاکید کرد: تناسب رشته های تحصیلی با نیازهای کشور یکی از دغدغه های مسئولان کشوری است.

قاسمی ادامه داد: ما ظرفیت سازی فرهنگی لازم را در این مسیر کمتر داشته و دچار تاخر فرهنگی هستیم و زمینه لازم که دانش آموختگان خودشان را با شرایط تطبیق دهند و این توقع ها باعث توقف می شود.

معاون سیاسی استاندار اصفهان با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی دانشگاه پیام نور به عنوان دستاورد و مدل جدیدی اتفاق افتاد که شیوه آموزش آن در تراز بسیاری از کشورهای توسعه یافته است خاطرنشان کرد: با تکیه بر فناوری های نوین ارتباطی آموزش را گسترش داد.

وی افزود: در مقطعی در دهه گذشته اتفاقاتی افتاد که این دانشگاه به نقش رقیب تبدیل شد و توصیه های غیر کارشناسی اتفاق افتاد و این جایگاه تقلیل پیدا کرد اما به همت مدیران این مجموعه سریعا اصلاح و امروز دانشگاه پیام نور در تراز دانشگاه های خوب کشور قرار گرفته است.

قاسمی با اشاره به اینکه در این یک سال اخیر با پدیده نامیمون کرونا کارکرد آموزش از راه دور خودش را نمایان کرد یادآور شد: زمانی که بقیه مجموعه های آموزشی دنبال فراهم آوردن زیرساختهای لازم بودند دانشگاه پیام نور به عنوان الگوی موفق عمل کرد*

وی تصریح کرد: تقویت ارتباط با دانشجویان در مناسبات مخالف و فرهنگی از تاکیدات ما بوده است و خوشحالیم که دانشگاه پیام نور اصفهان در این مجموعه صدر نشین است و این مرهون تلاش های مسئولان این دانشگاه و در صدر آن دکتر جلالی است که امورات را به خوبی پیش می برند و در حوزه های مختلف با برنامه ریزی صحیح به نحو احسن به اهداف خود دست می یابند.

قاسمی در پایان تصریح کرد: در حوزه انتخابات نیز قشر تحصیل کرده می تواند بسیار موثر باشد و مردم سالاری قرابت زیادی با حوزه دانشگاه دارد و این انتظار وجود دارد که مشارکت جدی به وجود بیاید و صندوق رای که تجلی نظر مردم است نمایندگی خوبی را داشته باشد.

جشنواره رویش فرصتی برای بروز استعدادهای نهفته دانشجویی

دکتر محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور کشور عنوان کرد: علیرغم وجود بیماری و محدودیت های دیدار حضوری تعداد آثار به دبیرخانه رسیده دو برابر آثار سال قبل و تعداد شرکت کنندگان امسال با همت مدیریت دانشگاه پیام نور به بیش از هزار شرکت کننده رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری که اختتامیه بسیاری از جشنواره ها بوده و کوه عظیمی از مسئولیت ها بر عهده معاونت فرهنگی بوده ابراز کرد: به لطف خدا این عزیزان به خوبی از عهده این مسئولیت ها بر آمدند و در همه عرصه ها خوش درخشیدند.

دکتر زمانی با بیان اینکه در جشنواره رویش امسال استان اصفهان با ۹۶۰ اثر، تهران ۲۰۴ اثر، خوزستان ۱۳۰ اثر، همدان با ۱۶۰ اثر و کرمان و فارس با بیش از ۱۰۰ اثر رتبه های اول تا پنجم را کسب کردند خاطر نشان کرد: امیدواریم روش جدیدی را با مطالعه مشکلات مسائل فرهنگی ارائه دهیم و این بستر در همه زمینه ها به دانشگاه کمک کند تا رسالت های اجتماعی فرهنگی را به بهترین روش ارائه دهد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار