عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در صورت تحقق این موضوع، قیمت مسکن کنترل و عقب ماندگی‌های آن جبران می‌شود. درحال حاضر عرضه و تقاضا مسکن به دلیل کاهش ساخت مسکن تناسبی با هم ندارد؛ وقتی عرضه و تقاضا در بازار متناسب نباشد یعنی تقاضا بیشتر از عرضه باشد، هر چه وام خرید بیشتر پرداخت شود، قیمت مسکن بالاتر می‌رود؛ به همین دلیل تسهیلات بخش مسکن بانک‌ها باید بیشتر مربوط به ساخت و تولید مسکن باشد تا تعداد واحدهای مسکونی افزایش یابد.
کد خبر: ۹۴۵۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸ 03 March 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره لزوم تخصیص سالانه حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش مسکن اظهار داشت: در اکثر کشورهای پیشرو و توسعه یافته، دولت‌ها نزدیک ۸۰ درصد از قیمت تمام شده ساخت مسکن را با تسهیلات مالی پوشش می‌دهند؛ این کار هم معمولا توسط بانک‌ها و نهادهای مالی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: در ایران هم این موضوع باید عملیاتی شود؛ درحال حاضر سهم بخش مسکن از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها کم است؛ در سال ۱۳۹۹ کمتر از ۵ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها مربوط به بخش مسکن بوده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نیاز سالانه کشور به مسکن گفت: باتوجه به اینکه در کشور سالانه نزدیک ۱ میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود، کمیسیون عمران مجلس به دنبال این است که حداقل از ۲۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال به بخش مسکن اختصاص داده شود.

وی در ادامه افزود: در صورت تحقق این موضوع، قیمت مسکن کنترل و عقب ماندگی‌های آن جبران می‌شود. درحال حاضر عرضه و تقاضا مسکن به دلیل کاهش ساخت مسکن تناسبی با هم ندارد؛ وقتی عرضه و تقاضا در بازار متناسب نباشد یعنی تقاضا بیشتر از عرضه باشد، هر چه وام خرید بیشتر پرداخت شود، قیمت مسکن بالاتر می‌رود؛ به همین دلیل تسهیلات بخش مسکن بانک‌ها باید بیشتر مربوط به ساخت و تولید مسکن باشد تا تعداد واحدهای مسکونی افزایش یابد.

نماینده مردم شیراز در پایان تصریح کرد: درحال حاضر مردم سالانه ۴۰۰هزار واحد مسکونی می‌سازند؛ درصورتی که حداقل از ۲۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال به بخش مسکن اختصاص یابد می‌توانیم شاهد این باشیم که در هر سال ۱ میلیون ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار