رستمی زاده مدیر پروژه‌های زیست محیطی :بزرگترین غبارگیر تر شرکت فولاد خوزستان در مجموعه میکس بین‌های ارسال مواد بخش فولادسازی در آستانه راه اندازی قرار دارد. کریم رستمی زاده مدیر پروژه‌‌های زیست محیطی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی، با بیان این مطلب اظهار داشت: این غبارگیر با ظرفیت مکش ۱۳۰ هزار نرمال متر مکعب بر ساعت تا پایان آبان ماه سال جاری راه اندازی خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸ 09 November 2020

رستمی زاده مدیر پروژه‌های زیست محیطی :بزرگترین غبارگیر تر شرکت فولاد خوزستان در مجموعه میکس بین‌های ارسال مواد بخش فولادسازی در آستانه راه اندازی قرار دارد. کریم رستمی زاده مدیر پروژه‌‌های زیست محیطی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی، با بیان این مطلب اظهار داشت: این غبارگیر با ظرفیت مکش ۱۳۰ هزار نرمال متر مکعب بر ساعت تا پایان آبان ماه سال جاری راه اندازی خواهد شد.
رستمی زاده افزود: ایستگاه میکس بین‌ها، گلوگاه و شریان حیاتی ارسال مواد برای بخش فولادسازی است، در صورت راه اندازی غبارگیر، تاثیر شایانی بر کاهش آلودگی و جلب رضایت کارکنان و بهبود محیط زیست و اعمال سیاست‌های تشویقی از سوی اداره محیط زیست برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه دارد.

وی در ادامه درباره‌ی پروژه‌های زیست محیطی فولاد خوزستان گفت: پروژه‌های زیست محیطی در سه مقوله پروژه‌های مرتبط با تصفیه پساب‌های صنعتی و غیرصنعتی، کنترل آلودگی هوا و پسماندها تعریف می‌شوند که خوشبختانه در زمینه‌های تصفیه پساب‌ها و پسماندها موفقیت‌های قابل توجهی حاصل گردیده و در این حوزه‌ها تا حدود زیادی به صنعت فولاد سبز نزدیک شده‌ایم.

مدیر پروژه‌‌های زیست محیطی اظهار داشت: شرکت فولاد خوزستان در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، صیانت از محیط درونی و بیرونی خود و برآورده نمودن الزامات زیست محیطی و استانداردهای بین المللی، واحد جدیدی با عنوان پروژه‌های زیست محیطی در ساختار سازمانی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ایجاد نموده تا بتواند به صورت تخصصی به این مقوله بپردازد.

وی در ادامه افزود: در سال جاری ۷ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تعریف و در دست اجرا قرار گرفته‌اند. البته پروژه‌های محیط زیست بسیار زیادی در واحدهای دیگر معاونت برنامه‌ریزی و توسعه در حال انجام و پروژه‌های موفق زیادی همچون: پروژه‌های Dewatering تصفیه خانه کوت عبدالله، احداث تصفیه خانه پساب‌های صنعتی شرکت، Revamp سیستم جمع آوری دود کوره ۴ و... اتمام و راه‌اندازی شده‌اند.

رستمی زاده افزود: روش کار این واحد، ابتدا شناخت پروژه و ابعاد مختلف آن و سپس برنامه‌ریزی اجرای درست آن می‌باشد. با بکارگیری استاندارد مدیریت پروژه PMBOK و اهمیت ویژه به کارگروهی و تیمی، شکل بهتری به اجرای کارها داده شده و نتایج قابل قبولی را نیز شاهد بودیم.

وی در خصوص وضعیت پروژه‌های فعال در کنترل آلودگی گفت: پروژه‌های احداث غبارگیرهای میکس بین ارسال مواد فولادسازی، ۰۴-۲۰ فولادسازی، ۰۲-۱۰ احیاء، ۰۳-۱۰ احیاء، ۰۵-۲۰ احیاء و حمل مواد فولادسازی، بهینه‌سازی غبارگیر C4 -۹۶ احیاء و پروژه احداث سیستم مه پاش برای دی بین‌ها و تاورهای انتقال مواد احیاء می‌باشند که طبق برنامه در حال اجرا هستند و پیش‌بینی می‌شود پروژه‌های ۰۴-۲۰ و ۰۵-۲۰ در سه ماهه اول و مابقی آنها در تابستان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسند. با اجرای این پروژه‌ها تا حدود زیادی الزامات زیست محیطی مرتبط با محل اجرا برآورده خواهد شد. حدود ۱۰۰ نفر در این پروژه‌ها مشغول هستند که با افزایش حجم فعالیت‌ها، انتظار می‌رود، جمعیت افراد شاغل در این پروژه‌ها نیز به سه برابر افزایش یابد.

رستمی زاده با اشاره به شرایط تحریم و تأثیر کرونا بر عملکرد این واحد گفت: هر اتفاق غیرطبیعی می‌تواند بر حوزه‌های مالی، زمانی و فنی پروژه‌ها تاثیرگذار باشد. موضوع تحریم‌ها و همچنین معضل کرونا از آن دسته معضلاتی هستند که در صورت عدم کنترل و مدیریت آنها می‌توانند تاثیرات جبران ناپذیری بر اجرای پروژه‌ها ایجاد نمایند. راهکارهای پیشگیری از آثار تحریم‌ها تا حدود زیادی شناسایی شده است که عمده آنها در بعد مالی، تامین تجهیزات سازندگان و مدت زمان اجرای پروژه اثرگذار بودند و با مساعدت و همدلی مدیر عامل شرکت، معاون برنامه‌ریزی و توسعه، رییس امور محیط زیست و گروه پروژه، هیچ‌گاه پروژه‌ها متوقف نشده و به خوبی فعالیت خود را انجام می‌دهند.

مدیر پروژه‌‌های زیست محیطی افزود: 97 درصد تدارکات پروژه‌های این واحد ساخت داخل است؛ همچنین برای تجهیزاتی که قبلاً از خارج تامین می‌شدند، در حال ارزیابی مجدد سازندگان داخلی هستیم که در صورت تایید به‌وسیله گروه ارزیاب فنی، آنها را به لیست سازندگان پروژه‌ها اضافه می‌کنیم که باعث کاهش هزینه، زمان، قطع وابستگی به خارج از کشور و پشتیبانی قابل دسترس می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌ها بر اساس فعالیت‌های به هم پیوسته و به صورت مشارکتی و گروهی انجام می‌شود، گفت: در اجرای پروژها، واحدهای مختلفی مانند پیمانکاران، مشاور، تیم اجرای مستقیم پروژه، خرید خدمات و امور قراردادها، حراست، کمیسیون معاملات، مهندسی کارخانه، انبارها و کنترل کالا، منابع انسانی و امور اجتماعی، خدمات، محیط زیست، ایمنی، بهسازی محیط، نت غبارگیرها، واحد ارسال مواد، نت ارسال مواد و... نقش دارند و هریک به سهم خود می‌تواند در پیشرفت پروژه موثر باشند. با توجه به اینکه واحدهای ذکر شده خود ذینفعان اصلی پروژه‌ها هستند همکاری و مشارکت آنها بسیار تاثیرگذار و مهم می‌باشد. در ضمن از واحدهای ذکر شده کمک مؤثر و شایسته‌ای شاهد بودیم و قدردان زحمات همه عزیزان هستیم.

رستمی زاده در ادامه اظهار داشت: استفاده از پیمانکاران کارآزموده و شاخص که همانا بازوی اجرایی پروژه‌ها هستند و برنامه‌ریزی دقیق، صحیح، جامع، پیش بینی و پیشگیری از معارضات پروژه‌ها و پایش دقیق مراحل مختلف پروژه و جلوگیری از انحراف برنامه تعیین شده، از نکاتی هستند که در تسریع اجرای پروژه موثر می‌باشند.

مدیر پروژه‌های زیست محیطی در پایان سخنان خود از تلاش و همکاری تیم اجرایی و کارکنان پروژه‌های زیست محیطی که منجر به تسهیل در روند این فعالیت شدند تشکر نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار