تابناک-به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی ستاد برگزاری نماز جمعه بندرعباس، حضرت حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، در خطبه‌های نماز جمعه 15 اسفند، اظهار کرد: ترویج فرهنگ درختکاری مثمر، بسیار ضروری است از این رو مسئولین شهرداری به سمت کاشت درختان مثمر بروند تا روزی فرا رسد که مردم بندرعباس به جای بوی تعفن خورها از عطر دل‌انگیز نارنج در سطح شهر لذت ببرند.
کد خبر: ۹۴۶۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴ 05 March 2021

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبادی‌زاده، اظهار کرد:خودم و همه مؤمنان را در این روز شریف جمعه و ماه مبارک رجب به تقوای الهی در همه آنات زندگی، سفارش می‌کنم. یکی از آسیب‌های اجتماعی که در سلسله گفتارهای خطبه‌های نماز جمعه به آن پرداختیم و شاهد از بین رفتن قبح و زشتی آن در جامعه و حتی در میان متدینین هستیم، موسیقی حرام و غنا است. مرحوم کلینی در روایتی در فروع کافی نقل فرموده است: «مبتکر و بنیان‌گذار موسیقی حرام، شیطان است». زمانی که جد ما حضرت آدم ابوالبشر از دنیا رفت، فرزندش قابیل احساس خوشحال می‌کرد، چراکه قوانین و مقرراتی که پدرش به عنوان احکام الهی مطرح می‌کرد، برای فرد افسارگسیخته‌ای چون او سنگین بود. شیطان با تنبور و آلات موسیقی شروع به نواختن کرد و قابیل نیز ناخودآگاه با شیطان همراهی و شروع به خواندن آوازی با موضوع مرگ حضرت آدم(ع) کرد.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان ادامه داد:قابیل احساس می‌کرد قوانینی که پدرش از طرف خداوند مشخص کرده، محدودیت ایجاد می‌کند و تفکر پدر را مزاحم می‌دید. شیطان که بزرگ‌ترین مسئولیت خودش را منحرف کردن بندگان خدا از مسیر عبودیت و یاد خدا قرار داده، وقتی دید موسیقی و غنا این‌قدر مؤثر است و قابیل را از خود بی‌خود می‌کند، تصمیم گرفت این ابزار را برای اغوای بندگان الهی به کار بگیرد.متأسفانه ایرانیان قبل از اسلام در میان جوامع مختلف بشری از مبتکران موسیقی حرام بوده‌اند و مرحوم دهخدا نیز در کتاب لغتنامه، ذیل واژه موسیقی اشاره کرده که موسیقی از ایران وارد جزیرة‌العرب شده است. در زمانی که روابط میان ایرانیان و اعراب بعد از اسلام افزایش یافت، این فرهنگ در میان اعراب گسترش پیدا کرد و حکام بنی‌امیه و بنی‌عباس که تمایل زیادی به عیش و نوش و خوش‌گذرانی داشتند به شدت از آن استقبال کردند. البته با توجه به مقابله پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و ائمه معصوم(ع) با غنا و حرام دانستن آلات موسیقی حرام توسط ایشان، شاهد بیشترین پرهیز از موسیقی در ایران بعد از اسلام بودیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبادی‌زاده عنوان کرد:برخی فکر می‌کنند که موسیقی شادابی و نشاط می‌آورد در حالی که بسیاری از روانشناسان، دانشمندان و متفکران غربی نیز نسبت به موسیقی به عنوان امری مضر، موضع دارند. آنچه موسیقی به مخاطبانش القا می‌کند، تحریک قوه خیال است و این تحریک قوه خیال باعث می‌شود لذتی که انسان‌ها از موسیقی حرام و غنا می‌برند، متفاوت باشد.ما با موسیقی مخالف نیستیم، حتی با  موسیقی و غنای مشکوک که توسط برخی فقها قائل به جواز هستند نیز کاری نداریم، ما مخالف موسیقی حرام و مبتذل هستیم. از این رو از مؤمنین و متدینین می‌خواهم که ضریب حساسیت خود را نسبت به موسیقی حرام و مبتذل افزایش داده و از کنار آن به آسانی عبور نکنند.

امام جمعه بندرعباس ضمن گرامیداشت مبعث رسول گرامی اسلام(ص)، اظهار کرد:به تعبیر روایات، روز مبعث آن‌قدر مقام و جایگاه رفیعی نزد خداوند تبارک و تعالی دارد که جزو روزهای خاص است. همه مؤمنین را سفارش می‌کنم که خود را برای این روز عزیز آماده کنند چراکه ارج و منزلت این روز به اندازه نعمت وجود رسول خدا(ص) بالاست.مؤمنان به اعمال روز ۲۷ رجب ازجمله احیای شب مبعث، غسل روز عید، ۱۲ رکعت نماز، ذکر نورانی صلوات، روزه گرفتن و ... توجه کنند. از فضیلت‌های این روز غافل نباشیم که روزه گرفتن در این روز معادل با ۷۰ سال روزه گرفتن است. در ۴ روز از سال، بالاترین فضیلت برای روزه‌های مستحبی ذکر شده که یکی از این ۴ روز، عید مبعث است.بر اساس آیه مباهله، امیرالمؤمنین(ع) جان رسول خداست و یکی از اعمال روز ۲۷ رجب که بسیار به آن سفارش شده، خواندن زیارت امیرالمؤمنین(ع) در کنار زیارت پیامبر(ص) است. خود را برای ورود به ماه شعبان مهیا کنیم و ان‌شاءالله همه ما از برکات این ماه عزیز بهره‌مند شویم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبادی‌زاده با اشاره به روز درختکاری یادآور شد:ارزش و اهمیت درختکاری در اسلام بسیار بالا بوده و بسیار به آن تأکید شده است تا جایی که رسول خدا(ص) فرموده‌اند: « اگر قیامت فرا رسد و در دست یکی از شما نهالی باشد، چنانچه بتواند برنخیزد تا آن نهال را بکارد این کار را بکند». یکی از باقیات صالحاتی که برای ما می‌ماند، کاشت درخت است. از این رو مؤمنین تا جایی که می‌توانند در منزل و محله خود درخت بکارند. اگر هر خانواده‌ای یک درخت بکارد، فضای سبز و نشاط‌ انگیزی را می‌توانیم در شهر خود داشته باشیم.ترویج فرهنگ درختکاری مثمر، بسیار ضروری است از این رو مسئولین شهرداری به سمت کاشت درختان مثمر بروند. گاهی درختانی کاشته می‌شود که شر هستند و مشکلات بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال شیراز یکی از جلوه‌های زیبای گردشگری است که عطر دل‌انگیز نارنج در این شهر نمود دارد. در هرمزگان نیز نخل، نارنج و بسیاری درختان مثمر، قابلیت کاشت دارند. امیدواریم روزی فرا رسد که مردم بندرعباس و گردشگران به جای بوی تعفن خورها از عطر دل‌انگیز نارنج در بهار در سطح شهر لذت ببرند.

امام جمعه بندرعباس ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس کانون‌های مساجد، اظهار کرد:یکی از کارهای بسیار خوبی که بعد از انقلاب اسلامی در مساجد ما شکل گرفت، تأسیس کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد بود که باعث شد فضای مسجد برای نسل جوان دلپذیر شود و فعالیت‌های فرهنگی خوبی صورت بگیرد. از کانون‌های مساجد استان هرمزگان نیز تشکر می‌کنم که با فعالیت‌هایی که داشته‌اند، جایگاه خوبی را در بین استان‌های کشور رقم زده‌اند. به ائمه جماعات و هیئت‌امنای مساجد تأکید می‌کنم که کانون‌های فرهنگی و هنری را راه‌اندازی کنند تا جوانان، نوجوانان و کودکان حضور بیشتری در مساجد داشته باشند. اداره کل ارشاد نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشد تا روزی فرا برسد که دیگر مسجدی بدون کانون فرهنگی و هنری در هرمزگان نداشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبادی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد:سالروز وفات حضرت ابوطالب(ع)، مرد بزرگی که حق بزرگی به گردن اسلام دارد را تسلیت عرض می‌کنم. ایشان یاور رسول خدا بودند و متأسفانه از تیغ کین معاندین تاریخ نیز در امان نماندند. همچنین شهادت امام کاظم (ع) را خدمت همه محبان آن حضرت تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم همه ما بتوانیم زیر سایه لطف و عنایت باب‌الحوائج امام کاظم(ع) مسیر درست زندگی را پیش بگیریم.

یادآور می‌شود؛ در پایان نماز عبادی-سیاسی جمعه بندرعباس به مناسبت روز درختکاری، حضرت حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، اقدام به کاشت نهالی در جوار گلزار شهدای گمنام واقع در مسجد جامع بندرعباس کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار