اللهیاری گفت: هنر نقده‌دوزی از مهمترین هنرهای استان اصفهان است که با توجه به ظهور صنایع ماشینی، رفته رفته در حال فراموشی است.
کد خبر: ۹۴۶۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲ 07 March 2021

فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: هنر نقده‌دوزی، هنر طراحی و تزئین بر روی پارچه‌ها به خصوص پارچه‌های توری است که پیشینه‌ای کهن در استان اصفهان دارد.

او افزود: با توجه به اینکه امروزه و با ورود ماشین‌آلات به صنایع دستی و طراحی‌های گوناگون و متنوع پارچه، هنر نقده‌دوزی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و متاسفانه در حال فراموشی است. کاهش چشمگیر هنرمندان فعال در این حوزه از مهمترین دلایل فراموشی این هنر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه جایگاه هنر در گذشته در توده مردم بود، گفت: با توجه به تنوع محصولات، هنر‌هایی همچون نقده‌دوزی از سبد مصرف خارج شده و امروزه محصولات این هنر بیشتر در موزه‌های یافت می‌شود. همچنین هزینه تولید چنین محصولاتی بالا است و سرمایه زیادی برای تهیه مواد اولیه باید پرداخت شود؛ بنابراین با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی، تولید محصولات نقده‌دوزی چندان صرفه اقتصادی برای هنرمند ندارد.

او ادامه داد: نقده‌دوزی، اما یکی از هنر‌های مهم استان اصفهان است و باید از آن حفظ و نگهداری شود و به مردم شناسانده شود. اداره‌کل میراث فرهنگی نیز در جهت حمایت از هنرمندان این رشته، اقدام به ثبت مهارت‌های هنرمندان در میراث ملی می‌کند؛ همچنین در حد حفظ و ادامه این هنر، هنرمندان مورد حمایت مالی نیز قرار می‌گیرند. در حفظ و نگهداری آثار فاخر این رشته از هنر نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته و در برخی موزه‌ها همچون موزه شیخ‌الاسلام اصفهان، از محصولات ارزشمند هنر نقده‌دوزی حفظ و نگهداری می‌شود.

اللهیاری اضافه کرد: وضعیت هنر نقده‌دوزی بهتر از سایر هنر‌هایی است که در دست فراموشی است، اما باید حمایت‌های بیشتری از این هنر صورت گیرد. تبلیغ، فرهنگسازی و تشویق مردم از مهمترین اقداماتی است که در جهت حفاظت از هنر‌های ارزشمند استان باید رقم بخورد. همچنین هنرمندان ما انسان‌های خلاقی هستند و با طراحی‌های خلاقانه و ترکیب شاخصه‌های سنتی و مدرن، سعی در جلب توجه مردم و تبلیغ هنر خود را دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار