رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:متکی: اگر رئیسی به میدان انتخابات ۱۴۰۰ بیاید باب وحدت خواهد بود / رفیق دوست: دولتی‌ها باید صفر تا صد کارهای تولیدی را به مردم واگذار کنند / زیباکلام: مگر مردم اسباب ‌بازی هستند که بگوییم بیایند پای صندوق و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴ 08 March 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

جزئیاتی از ویژگی‌های امنیتی ۵۰۰۰ تومانی جدید

روز گذشته از ۵۰۰۰ تومانی جدید با کمرنگ شدن چهار صفر بر روی آن و طرح آرامگاه حافظ پشت آن رونمایی شد که دارای چند ویژگی امنیتی چون طراحی خطی سه بعدی، تصویر مکمل طرح مخفی، چاپ برجسته، ریز نوشته (میکرو پرینت) علامت مخصوص روشندلان، واتر مارک، نخ امنیتی پنجره‌ای هولوگرافیک و... است./ایسنا

پارتی‌بازی در تزریق واکسن کرونا در برخی مراکز ؟

میزان نوشت : برخی از افراد مدعی شدند که بستگان برخی از مسئولان بیمارستان‌ها در فاز ۱ واکسیناسیون بدون نوبت واکسن دریافت کردند. حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در خصوص این ادعا گفت: احتمالا چنین چیزی درست است چرا که این واکسن‌ها یخ زده هستند و هنگامی از حالت یخ زده در می‌آیند اگر تزریق نشوند، باید دور ریخته شوند و به همین دلیل برای این که واکسن‌ها در چنین شرایطی دور ریخته نشوند که البته خیلی به ندرت پیش می‌آید و اگر برنامه از پیش تعیین شده و غرض ورزی در کار نباشد، در آن لحظه شخصی را پیدا می‌کنند و واکسن را به او می‌زنند.

پیش‌بینی یک فعال کارگری از میزان افزایش دستمزد در سال ۱۴۰۰

حمید حاج اسماعیلی، فعال کارگری در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص مذاکرات تعیین دستمزد گفت: بر اساس تجربه گذشته فکر میکنم حداقل دستمزد بین ۳۵ تا ۴۰ درصد و سایر سطوح مزدی نیز ۲۵ درصد تعیین شود. در کشور ما دولت است که دستمزد را تعیین میکند و حرف آخر را میزند. مادامی که دولت رقمی پیشنهاد ندهد نمی‌توان به مذاکرات تعیین دستمزد اعتنایی کرد.

افزایش ۱۰برابری قیمت پرتقال از باغ تا مغازه

محمد جواد خاکزاد، مشاور نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه بحث گرانی در بازار ارتباط مستقیمی با حضور دلالان و سوداگران مابین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دارد، اظهار کرد: دولت بایستی در این میان تعیین و تکلیف کند. یعنی یا ساماندهی بازار میوه را به تشکل ها و تولیدگنندگان مرتبط واگذار کند و خودش نقش نظارتی داشته باشد یا اینکه مستقیما وارد عرصه شود و بازار را کنترل کند. زیرا دلیلی ندارد باغداری که محصول پرتقالش را بر روی درخت ۲تا ٣٠٠٠تومان فروخته و داخل انبارهای سورتینگ و سردخانه ها ۶ تا ٧٠٠٠ تومان شده به دست مصرف کننده کیلویی ۲۰ هزارتومان برسد./ایسنا

یک کار بی فایده دیگر از مجلس یازدهم

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری که با ۵ ایراد از سوی شورای نگهبان مواجه شد و جهت رسیدگی مجدد به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بازگشت، گفت که ایرادات وارده به این طرح را در کمیسیون با حضور حقوقدانان شورای نگهبان بررسی کردیم و در نهایت اصلاحات لازم صورت گرفت. محمد حسن آصفری افزود: اکنون نیز این طرح به هیأت رئیسه مجلس ارسال شده تا در نوبت رسیدگی در صحن مجلس قرار گیرد. او در ادامه گفت: بعید می دانم که این طرح به این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برسد و به احتمال زیاد برای دوره های بعدی انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود./ایران

زیباکلام: مگر مردم اسباب ‌بازی هستند که بگوییم بیایند پای صندوق

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: مگر مردم اسباب‌بازی هستند که بگوییم بیایند پای صندوق و بعد بگوییم به ما مربوط نیست، کاری که آقای خاتمی کرد.صادق زیباکلام، فعال اصلاح طلب در بخشی از یک مصاحبه گفت: چه چیزی در دولت روحانی تغییر کرد؟ نسل جدید از اصلاح‌طلبان متنفرند.تندروها می‌خواهند خودشان با آمریکا مذاکره کنند.

نماینده مجلس: قالیباف منتظر رئیسی است

جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی در مورد احتمال حضور یا عدم حضور محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من فکر می‌کنم که آقای قالیباف منتظر آقای رئیسی است. قضاوت شخصی من این است که اگر آقای رئیسی بیاید، قالیباف برنامه‌ای ندارد. اعلام حضور نامزدهای شاخص همه چیز را مشخص می‌کند. ما نسبت به سالهای گذشته تحرک سیاسی کمی داریم و حال و هوای انتخابات در بین مردم و مسئولان ضعیف است. این وضعیت باید تغییر کند.

پولدارترین وزیر احمدی‌نژاد، گزینه پایداری برای انتخابات

یک عضو جبهه پایداری عنوان کرد: مردم دریافته اند از صندوق کسی بیرون می آید که خودشان می خواهند و باید فعال باشند.«محمدناصر سقای بی ریا»، عضو جبهه پایداری، در رابطه با روند ائتلاف این جبهه با اصولگرایان گفت: ما در انتخابات مجلس سازوکار وحدت را اعلام و پیگیری کردیم و به نتیجه رسیدیم. انشاالله با سازوکاری که تعیین می شود وارد صحنه خواهیم شد اما اصولگرایانی که پایداری را تخریب می کنند به ما لطف دارند.او افزود: در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ گزینه نهایی هنوز مطرح نشده است. انتخاب های ما گسترده است و به یکی دو نفر محدود نیست اما جلیلی و محصولی از گزینه ها هستند.

سوال هاشمی طبا درباره احراز صلاحیت رئیس دولت اصلاحات

مصطفی‌هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این باره گفت: سال گذشته پیش از ایام انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ بود که آقای حمید رسایی به صراحت عنوان کرد با نرخ مشارکت پایین اصولگرایان برنده انتخابات هستند.او با ذکر این مطلب که اقلیتی در کشور به دنبال کاهش نرخ مشارکت از طرق مختلف است افزود: تمام این فشارها، تبلیغات و دشنام‌ها به دولت برای بدبینی از نظام است چراکه مردم نظام را از دید دولت می‌بینند. آنان با تخریب دولت در عمل مردم را به عدم مشارکت در انتخابات ترغیب می‌کنند.هاشمی‌طبا همچنین توضیح داد: گروه‌هایی به صورت رسمی تلاش می‌کنند مشارکت کم شود و زمانی که دیگر دولت و رئیس‌جمهور کلاه بی‌پر داشته باشند مردم هم می‌گویند چه دولتی چه انتخاباتی!هاشمی‌طبا مساله بررسی صلاحیت‌ها و موضوع نظارت استصوابی را عاملی تاثیرگذار در تغییر نرخ مشارکت به شمار آورد و گفت: مساله صلاحیت‌ها عامل دوم موثر در این نرخ است چون اگر قرار بر این باشد که دایره صلاحیت‌ها تنگ شود و هر آدمی و هر حزبی رد شود، طبیعتاً مشارکت کم می‌شود.او در ادامه سوالی طرح کرد: اگر امروز آقای خاتمی بخواهد کاندیدا شود، تایید صلاحیت می‌شود یا رد صلاحیت؟رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات در آخر با اشاره به نرخ پایین مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم گفت: در انتخابات مجلس مشارکت بسیار کم بود و در پایتخت به ۲۰ درصد رسید، در حالی که اگر چهره‌های دیگری که نماینده سایر افکار هستند نیز در عرصه رقابت حضور داشتند، مشارکت بالا می‌رفت.

الیاس حضرتی کاندیدای 1400 می‌شود؟

سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: کروبی چهار بار استعفا داده بود ضمن اینکه کمیسیون ماده ده احزاب کروبی و سه نفر دیگر را تایید نکرده بود.«اسماعیل گرامی مقدم»، سخنگوی حزب اعتماد ملی، در گفت و گو با برنا در رابطه با تغییرات اخیر حزب و تغییر دبیرکل حزب اعتماد ملی عنوان کرد: اقای کروبی چهار بار استعفا داده بودند و این بار چهارم بود ضمن اینکه کمیسیون ماده ده احزاب آقای کروبی و سه نفر دیگر را تایید نکرده بود. ما در سالی قرار داشتیم که باید دبیرکل انتخاب می شد زیرا در سال سوم آقای کروبی کاندیدا نشدند.او افزود: با دبیرکلی آقای حضرتی حزب را سازماندهی و دفاترمان را تکمیل تر و تشکیلات را گسترده تر می کنیم. در انتخابات ۱۴۰۰ با انگیزه فراوان حضور پیدا می کنیم و شرکت خواهیم داشت و نامزد انتخاباتی معرفی می کنیم.گرامی مقدم تصریح کرد: آقای حضرتی از شنبه کار خود را به عنوان دبیر کل شروع کردند و به زودی سفرهایی به استان ها خواهند داشت و قطعا همان برنامه های قبلی را با سازماندهی بیشتری ادامه می دهیم.

افشاگری توکلی درباره اقدام غیرقانونی فرزند معاون وزیر علوم

رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت طی نامه ای به وزیر علوم از استفاده غیرقانونی فرزند معاون منابع انسانی وزارت علوم از سهمیه استعدادهای درخشان خبر داد.در نامه احمد توکلی به غلامی آمده است:پیرو گزارش رسیده فرزند معاون منابع انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان دانشجوی دکترای دوره روزانه رشته روانشناسی از طریق سهمیه استعدادهای درخشان در دانشگاه شهید بهشتی پذیرش شده است.با بررسی تخصصی کارگروه آموزش مشخص شد که ایشان در مقطع کارشناسی ارشد در پردیس دانشگاه مذکور مشغول به تحصیل بوده و اجازه استفاده از سهمیه استعدادهای درخشان را در دوره روزانه ندارد و این امر مغایر با تبصره 1 ماده 1 آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری تخصصی است.لذا ضمن جلوگیری از ادامه تحصیل فرد یاد شده به عنوان دانشجوی روزانه و بررسی موارد مشابه و جلوگیری از این رویه، نتیجه به دیده‌بان شفافیت و عدالت اعلام گردد.

تبصره 1 این ماده به شرح ذیل است:
«دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی، غیردولتی-غیرانتفاعی و پردیس های بین الملل (خودگردان) مجاز به استفاده از این آیین نامه برای پذیرش استعدادهای درخشان در دوره دکتری نیستند.»

با تشکر
احمد توکلی

رفیق دوست: دولتی‌ها باید صفر تا صد کارهای تولیدی را به مردم واگذار کنند

وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: دولتی‌ها باید صفر تا صد کارهای تولیدی را به مردم واگذار کنند.سردار محسن رفیق‌دوست عصر امروز در هفتمین همایش تقدیر از مدیران جهادی که در مجلس سابق برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: مردم انقلاب کردند و عده‌ای را که خود را مالک مردم می‌دانستند بیرون کردند، لذا می‌بایست کاری می‌کردیم تا مردم را بر سرنوشت خود حاکم کنیم؛ زیرا مشکلات فعلی به دلیل دولتی بودن تولید است در حالی که اگر تولید را به مردم واگذار می‌کردیم این اختلاس و مشکلات اقتصادی بوجود نمی‌آمد.وی افزود: سیستم‌های کشنده و فلج کننده اقتصاد کشور نظام بانکی کشور است و این شیوه‌ای است که در هیچ کشوری مشاهده نمی‌شود؛ چند سال پیش در محضر رهبری عنوان کردم شرکت هواپیمایی کشوری که ملی است یازده هزار نفر پرسنل دارد و همین تعداد هم بازنشسته دارد آن هم برای شرکتی که یازده فروند هواپیما دارد؛ هواپیماهایی که هم فرسوده هستند و با تأخیر پرواز می‌کنند؛ حال آیا مردم انقلاب کردند که شرکتی این چنینی به ۲۲ هزار نفر حقوق بپردازد آن هم با این کیفیت از خدمات رسانی؟رفیق دوست ادامه داد: دولتی‌ها باید صفر تا صد کارهای تولیدی را به مردم واگذار کنند به عنوان مثال به جای ساخت پالایشگاه‌های نفت که چندین میلیون نفت را تولید می‌کنند می‌توانیم پالایشگاه‌های کوچکی با تعداد بیشتر با محوریت مردم بسازیم.

واکنش شورای نگهبان به خبر ایرادات فراوان لایحه بودجه 1400

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایرادهای این شورا به بودجه سال آینده کشور مشابه سال های گذشته است و با اصلاحاتی از سوی مجلس مرتفع می شود.عباسعلی کدخدایی در واکنش به انتشار برخی اخبار در فضای مجازی با موضوع ایرادات فراوان این شورا به بودجه ۱۴۰۰؛ با بیان اینکه این ایرادها مانند همیشه و همه ساله و مشابه است، اظهار داشت: شورای نگهبان از هفته گذشته که مجلس بررسی جزئیات بودجه را در دست داشت؛ به شکل غیر رسمی برخی از تبصره‌ها را دریافت کرد و آن را مورد بررسی قرار داد.سخنگوی شورای نگهبان افزود: از روز گذشته با ارسال بودجه از سوی قوه مقننه؛ شورای نگهبان در سه نوبت کاری جزئیات بودجه را مورد بررسی قرار داده و امروز و فردا نیز این جلسات فوق العاده ادامه دارد و امیدواریم در یکی دو روز آینده بررسی بودجه سال آینده به پایان برسد و نتیجه را به مجلس شورای اسلامی اعلام کنیم.کدخدایی همچنین گفت: جلسه ای با حضور برخی از حقوقدانان و نمایندگان مجلس تشکیل و نظرات ما به شکل شفاف به اعضای کمیسیون تلفیق تبیین شد؛ فکر می کنم این نشست به رفع ایرادات بودجه سال آینده کمک کند.

متکی: اگر رئیسی به میدان انتخابات ۱۴۰۰ بیاید باب وحدت خواهد بود

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان درباره انتخابات 1400 گفت: اگر آیت‌الله رئیسی به میدان بیاید باب وحدت خواهد بود و می تواند هم‌گرایی حداکثریِ اصولگرایان را شکل دهد.

چریک پیر رئیس شد

ترکیب اعضای ده‌گانهٔ هیات رئیسهٔ «جبههٔ اصلاح‌طلبان ایران» مشخص شد.اعضای منتخب مجمع عمومی این جبهه به شرح زیر است:

رئیس: بهزاد نبوی
نایب‌رئیس اول: حسین مرعشی
نایب‌رئیس دوم: حسین کمالی
سخنگو: آذر منصوری
دبیر و رئیس دبیرخانه: علی باقری
رئیس کمیتهٔ برنامه‌ریزی و راهبردها: علیرضا علوی‌تبار
رئیس کمیتهٔ سیاسی: ابراهیم اصغرزاده
رئیس کمیتهٔ پایش و داوری: محمود صادقی
رئیس کمیتهٔ استان‌ها: جواد امام
رئیس کمیتهٔ رسانه: الیاس حضرتی

گفتنی است که در اخبار مرتب با جبههٔ اصلاح‌طلبان ایران تاکید شده است که تعداد زنان عضو هیات‌رئیسهٔ کمیته‌های پنجگانهٔ جبهه ۶ نفر است.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :