همزمان با سالروز مبعث پیامبر(ص)؛
تابناک- همزمان با سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص)، نشست مجازی «معنویت و اخلاق در سیره نبوی» به همت دانشگاه پیام نور و با همکاری حوزه علمیه الزهرا (س) گناوه برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۸۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴ 12 March 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک از بوشهر، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر پنجشنبه‌شب در این برنامه با اشاره به موضوع نشست اظهار داشت: معنویت یعنی وجود معنا و چیزی که مادی نیست و می‌تواند یک امر قدسی یا غیبی و یا ارزش‌های اخلاقی، دین و عرفان و هر نوع معنا بخشی به زندگی باشد.

عباس عاشوری نژاد با اشاره به اینکه در دنیای مادی امروزی انسان‌ها بیش از هر چیزی نیازمند یافتن معنا برای زندگی هستند افزود: زندگی معنوی به معنای داشتن نگرشی به عالم و آدم است که به انسان آرامش، شادی و امید می‌دهد.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ افزود: بزرگترین تراژدی زندگی مرگ نیست بلکه بی معنا زندگی کردن است و امروز معنای زندگی اغلب انسان‌ها، امید، شادی و آرامش از دست رفته است پس معنویت یکی از ضرورت‌های انسان برای ادامه زندگی است.

وی با تاکید بر اینکه برای به دست آوردن معنویت شیوه‌ها و راه‌های مختلف بیان شده است و هرکدام نتایجی در بر دارد که گاهی انسان را از هدف خود دورتر می‌کند ادامه داد: مهمترین شاهراه برای رسیدن به معنویت و معنا کردن زندگی انسان‌ها راه اسلام، قرآن و سیره نبوی است.

عاشوری نژاد بیان کرد: سرشت، خوی و طبیعت انسان در مجموع اخلاق نامیده می‌شود و اخلاق به معنای صورت درونی و باطنی و وجه ناپیدای آدمی به کار برده می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با اشاره به بحث اخلاق و معنویت در سیره نبوی تصریح کرد: اساس فلسفه بعثت همه انبیا الهی به ویژه پیامبر گرامی اسلام (ص)، معنویت و اخلاق است و در این باره کتاب‌های زیادی نگاشته شده است.

وی با اشاره به مهمترین منابع پیرامون سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) برای شناخت معنویت و اخلاق آن حضرت در زندگی گفت: این منابع مهم اهم کتاب‌های اخلاقی برای شناخت پیامبر گرامی اسلام (ص) هستند و قرآن کریم نیز به عنوان مهمترین منبع ما در شناخت آن حضرت است و به فراوانی پیرامون اخلاق پیامبر در آیات مختلف بیان فرموده است.

عاشوری نژاد با اشاره به اهمیت و ضرورت شناخت جلوه‌های اخلاق و معنویت پیامبر (ص) در زندگی کنونی خاطرنشان کرد: با نگاهی به تاریخ زندگی پیامبر (ص) مشاهده می‌شود که امروز بخشی از جهان اسلام با سیره اخلاقی و معنوی پیامبر اکرم (ص) تناسب چندانی ندارد.

وی با اشاره به گروه‌هایی مانند تکفیری‌ها، داعشی ها و غیره که به نام اسلام به گونه‌ای عمل می‌کند که تناسبی با اسلام و اخلاق پیامبر (ص) ندارد گفت: این بخش به نام جهان اسلام آبروی جهان اسلام را برده‌اند و لطمه‌ای که به اسلام و پیامبر (ص) می‌زنند بسیار زیاد و حیرت انگیز است.

وی عنوان کرد: اسلام رحمانی و ناب که برآمده از قرآن کریم است و در سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) تجلی یافته و نقطه ثقل آن بر اخلاق و معنویت بوده امروز بسیار کم شناخته شده است و مسلمانان از آن فاصله دارند.

وی تصریح کرد: اگر امروز دین اسلام باقی مانده به دلیل وجه اخلاقی پیامبر گرامی اسلام (ص) بوده و این همه تلاش‌ها و برداشت‌های عجیب و غریب از اسلام در جهان کنونی اگر چه بر اصل اخلاقی و گوهر دین که اخلاق و معنویت است سایه افکنده ولی این دین همچنان به عنوان مهمترین منبع تغذیه معنوی انسان‌ها به شمار می‌رود و می‌تواند آرامش و هدف را به زندگی انسان‌ها برگرداند.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ گفت: ما به عنوان مسلمانی که می‌خواهیم بر اساس سیره نبوی رفتار کنیم باید بر مسائل اخلاقی بسیار دقیق باشیم و تحت تأثیر این شرایط و برداشت‌های خشونت بار کنونی از جهان اسلام قرار نگیریم.

وی با بیان جلوه‌هایی از سیره اخلاقی پیامبر گرامی اسلام (ص) یادآور شد: با بررسی وجوه اخلاقی حضرت محمد (ص) می‌بینیم که این وجوه اخلاقی حیرت انگیز بوده است و نه تنها دنیای دیروز بلکه جهان آینده و انسان‌های پاک نهاد، فهمیده و فرهیخته تا همیشه تاریخ تشنه این انسان هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نمونه‌هایی از رحمت و مهربانی، امانت داری، عفو و بخشش، گذشت، جلوگیری از تعرض نسبت به غیر مسلمانان، ساده زیستی و دوری از تجملات، تواضع، مهربانی با کودکان، گشاده رویی، پذیرش توبه دیگران، توجه به عدالت و انسانیت، مهربانی و مدارا با خانواده، آسان گیری بر دیگران، سپاس گذاری از نعمت‌های الهی در سیره اخلاقی پیامبر گرامی اسلام (ص) بیان کرد.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ در پایان این نشست به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

انتهای پیام/

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار