روز گذشته، نماد «چوگان» ساخته حسن ملانوروزی در چهارباغ عباسی نصب شد و به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، اگر از نظر اداره کل میراث فرهنگی استان مشکلی وجود نداشته باشد، این نماد در آینده‌ای نزدیک به میدان نقش‌جهان منتقل می‌شود.
کد خبر: ۹۴۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴ 12 March 2021

حسن مؤذنی اظهار کرد: مهارت بازی چوگان، یکی از میراث‌های‌ ناملموس ایران و اصفهان است و سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان نیز می‌کوشد آثار شهری ماندگار را با هدف احیای این میراث‌ها خلق کند یا سفارش دهد.

وی ادامه داد: جنس نماد چوگان از فلز است، به دست حسن ملانوروزی، یکی از مجسمه‌سازان شاخص کشور ساخته و اکنون نیز به‌صورت موقت در محور چهارباغ عباسی نصب‌شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، با اشاره به‌احتمال جابه‌جایی این نماد بنا به نظر و تصمیم‌ آتی اداره کل میراث فرهنگی استان خاطر نشان کرد: درصورتی‌که مشکل میراثی برای نصب این نماد در میدان نقش‌جهان وجود نداشته باشد در آینده‌ای نزدیک این نماد در میدان نقش‌جهان نصب خواهد شد.

حسن ملانوروزی، خالق نماد چوگان که سال گذشته نیز نماد «قوس آذر» او در سطح شهر نصب‌شده، به ایسنا گفت: سال ۱۳۹۸ برای ساخت  نماد چوگان با شهرداری اصفهان به توافق رسیدیم و از ابتدا قرار بود که بعد از اتمام، در میدان نقش‌جهان نصب شود اما به دلیل ملاحظات و مسائلی که در اصفهان هست، فعلاً تصمیم بر آن شد که در چهارباغ عباسی شاهد نصب آن باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک با حمایت‌های مردمی، اجماعی بین شهرداری و میراث فرهنگی اصفهان شکل بگیرد تا نماد چوگان در محل اصلی خود یعنی میدان نقش‌جهان نصب شود.

این مجسمه‌ساز، درباره نماد چوگان توضیح داد: جنس این اثر آهن است و به سبک صنعتگران اصفهان با چکش‌کاری مستقیم ساخته‌شده؛ اهالی فن می‌دانند که تبدیل یک ورق بزرگ آهنی به یک مجسمه چقدر سخت است و لازم می‌دانم هم از شهرداری اصفهان که به من اعتماد کرده تشکر کنم و هم از مخاطبان، که بازخوردهای مثبتی نسبت به نصب این نماد نشان دادند.

ملانورزی تصریح کرد: نماد چوگان حدود شش و نیم متر ارتفاع، شش متر عرض و یک تن و ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد. برای ساخت آن نیز حدود یک سال وقت صرف کرده‌ام.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار