مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت:کانون‌های گرد و غبار همه کویرهای استان از جمله برخوار، بادرود، کاشان، آران و بیدگل، شرق اصفهان، سجزی، اردستان، انارک، نایین و خوروبیابانک و گاوخونی در شرایط کنونی و در پی وزش طوفان و تند باد فعال شده است.
کد خبر: ۹۵۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴ 25 March 2021

منصور شیشه فروش افزود: فعالیت کانون‌های گرد و غبار و تند باد موجب کاهش کیفیت هوای استان شده و هم اینک میانگین شاخص آلودگی هوا بیش از ۱۵۸ (A Q I) رسیده است و در شرایط ناسالم برای عموم قرار دارد و در این شرایط به افراد در معرض آسیب و گروه‌های حساس توصیه می شود که از حضور در فضاهای باز و سطح شهرها خودداری کنند.

وی ادامه داد: این شرایط بعلت ورود یک جبهه هوای ناپایدار و بدون رطوبت از روز گذشته به استان ایجاد شد که انرژی این سامانه بصورت وزش باد تخلیه می‌شود.  

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: خشکی رودخانه زاینده رود باعث شده است که بیشتر زمین‌های اطراف این رودخانه زیر کشت قرار نگیرد و همین مساله موجب تبدیل آنها به کانون‌های محلی برای ایجاد گرد و غبار شده و زمین‌هایی که کشت نشده و به‌صورت خشک رها شده، موجب فعال شدن کانون‌های گرد و غبار محلی شده است.

وی اظهار داشت: سرعت وزش باد روز گذشته در بیشتر مناطق استان به ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت رسید که این شدت وزش باد امروز هم افزایش پیدا کرده و در مناطق نطنز، بویین و میاندشت و نایین به ۱۱۲ کیلومتر در ساعت رسیده است.

شیشه فروش با بیان اینکه این شرایط تا عصر جمعه ادامه خواهد داشت اما بیشترین شدت آن امروز خواهد بود اضافه کرد: در زمان حاضر وزش تند باد در محورهای اردستان- اصفهان، اصفهان- نایین، نایین- خور، نیک آباد- کوهپایه، نیک آباد- اصفهان، محور کمربندی خمینی شهر - اصفهان، شهرضا - نیک آباد، اردستان- کاشان و سمیرم - یاسوج گزارش شده که با گرد و خاک، کاهش میدان دید و باد شدید همراه است.

وی گفت: بر اساس هماهنگی بعمل آمده با پلیس راه استان محدودیت تردد در مقاطعی از راه‌های استان اعلام شده است و برای پیشگیری از بروز خسارت به خودروها بویژه در محورهای شرق استان از جمله محور نایین و سجزی در صورت وقوع حادثه و واژگونی خودروها، پیش بینی استفاده از جرثقیل برای بازگشایی راه‌ها شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: روز گذشته بر اثر وقوع طوفان و وزش باد شدید خسارت‌هایی به ۳۵ اصله درخت در فضای سبز اصفهان وارد شده، همچنین تاسیسات ۶ واحد گلخانه و ۲۲ تابلو تبلیغاتی در جاده‌ها و داربست‌ها در شهرها و سه شبکه برق در سه روستای استان با آسیب مواجه شد.

وی افزود: دیوارهای سه واحد نگهداری دام، کابل‌های شبکه مخابراتی در محور رحمت آباد به خوانسار و سقف یک مدرسه شبانه روزی دچار آسیب شده و به ۱۰ خودرو در جاده‌های استان بر اثر وقوع طوفان و شکستگی درختان خسارت وارد شده است.

به گفته وی بر اثر وزش باد شدید خسارت‌هایی به درختان و باغ‌های میوه در شهرضا، فلاورجان، لنجان، مبارکه، نجف آباد و خمینی شهر وارد شد که شکوفه‌ها و شاخه‌های این درختان را با شکستگی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: بادزدگی در مزارع استان گزارش شده که باید سطح آن بصورت دقیق مشخص شود.

شیشه فروش اضافه کرد: ۱۰ کلونی کندوهای زنبور عسل در مناطق سمیرم و و غرب استان با آسیب جدی مواجه شد و ۲ نفر هم در حوادث روز گذشته بر اثر وزش باد شدید و اصابت اشیا ناپایدار روی سقف در اصفهان و تیران و کرون مجروح شدند.

وی اظهار داشت: ۲ باب گلخانه در دهاقان، ۵۰۰ هکتار باغ در مبارکه با ۴۰ درصد خسارت، ۵۰۰ هکتار باغ در نطنز با ۱۵ درصد خسارت، شیشه های چندین واحد منزل مسکونی در چادگان و بویین و میاندشت بدلیل شدت وزش باد شکسته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: محدودیت تردد در منطقه ناژوان اصفهان هم از بعدازظهر امروز بدلیل وجود درختان کهنسال و فرسوده، و جلوگیری از سقوط آنها بر روی اشخاص و خودروها اعمال خواهد شد.

وی بیان کرد: وزش باد شدید، نم و رطوبت مناطق و مزارع را می‌گیرد و کم آبی و خشکسالی را در مزارع استان تشدید خواهد شد.  

شیشه فروش یادآور شد: تیم‌های مدیریت بحران از ۱۱۰ شهرداری در سراسر استان در آماده باش قرار دارند همچنین عوامل خدمات شهری شهرداری‌های استان فعال هستند و مرخصی عوامل مدیریت بحران لغو شده و همه در صحنه حضور دارند.

وی افزود: همچنین تیم‌های پلیس راه، فوریت‌های پزشکی، جمعیت هلال احمر در بیشتر مناطق استان حضور دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تدابیر لازم در بخش های مختلف اتخاذ شده تا از بروز مشکل جلوگیری شود ادامه داد: هر گونه صعود به کوه و فعالیت‌های ورزشی به منظور پیشگیری از وقوع حوادث لغو شده و از آن جلوگیری خواهد شد و پروازهای پاراگلایدرها و فعالیت‌های ورزشی و تفریحی در این زمینه لغو شد و به دامداران توصیه شده که بردن دام‌های خود در ارتفاعات خودداری کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی شدت وزش باد در مناطق شرق و شمال امروز تا ساعت ۱۷ بیشتر خواهد بود و به‌تدریج از شدت آن کاسته خواهد شد و این پدیده جوی با سرعت و شدت کمتر فردا هم ادامه پیدا خواهد کرد.

شیشه فروش ادامه داد: بطور مجدد وزش باد از روز شنبه در مناطق جنوب و شرق استان خواهیم داشت که بر اساس پیش بینی ها سرعت آن بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید که بیشترین شدت آن در شهرضا، نایین و اردستان خواهد بود و از بعدازظهر یکشنبه به‌تدریج با کاهش پنج تا هشت درجه ای دما در سراسر استان مواجه خواهیم شد و انتظار می‌رود که دوشنبه و سه شنبه بعلت سرمازدگی خسارت‌هایی به باغ‌ها میوه در غرب و شمال استان وارد شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار