در میان روزنامه های سه شنبه؛
تابناک: با وجود آسیب‌های انکارناپذیر قلیان اجرای این طرح اشتغال 1800 نفری و اقتصاد صنفی چایخانه داران را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۹۵۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳ 15 September 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست. به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.

در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

با توجه به این مسئله سایت خبری تحلیلی تابناک اصفهان، هر روز مهم ترین گزارش یا اتفاق روزنامه های اصفهان را در اختیار مخاطبین می گذارد، تا از این مسائل با خبر باشند.

روزنامه اصفهان امروز در یکی از گزارش های خود به یکی از موضوعات پرچالش اجتماعی یعنی کشیدن قلیان و ممنوعیت قانون برای عرضه آن در اماکن عمومی پرداخته است:

قلیان یک تفریح 3500 تومانی است که در یک دهه اخیر طرفداران پروپاقرصی در میان جوانان و حتی خانواده های ایرانی پیداکرده. ارزان‌قیمتی و دسترسی آسان این تفریح هر روز بر خیل مردان و زنان طرفدار و دوستدار این تفریح مضر افزود. زنگهای خطر که برای سلامت زنان و مردان به‌ویژه جوان به صدا درآمد مسئولان بر آن شدند که تیشه بر ریشه این تفریح ارزان‌قیمت بزنند بدون اینکه جایگزین مناسب و ارزان‌قیمتی برای آن در نظر بگیرند. از طرفی نگرانِی شاغلین این صنف نسبت به آینده کاری خود نیز موضوعی است بسیار مهم که گویا نسخه‌ای برای آن پیچیده نشده است. طرح جمع‌آوری قلیان از اماکن عمومی بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات در یک دهه اخیر در دوره‌های مختلفی در کشور اجرا و سپس به دلیل اعتراضات اصناف و مشکلات متعدد رهاشده است. حالا این روزها دوباره خبر از بخشنامه‌ای به‌وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت به گوش می‌رسد که بر اساس آن عرضه قلیان در اماکن عمومی و قهوه‌خانه‌ها منع شده و برای اجرای این بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ پلیس اماکن عمومی و مراکز بهداشتی وزارت بهداشت بسیج شده‌اند. اجرای این طرح به‌نوعی دوئل اقتصاد و سلامت در اصفهان تبدیل‌شده است.
تبعیض در اجرای قانون، اعتراض اصلی چایخانه‌داران
عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف مرکز استان اصفهان دراین‌باره می‌گوید: طرح جمع‌آوری قلیان از اماکن عمومی یک طرح ملی است و جلسات متعددی با نهادهای مختلف برای اجرای این طرح گذاشته‌شده است. مهدی اصولی افزود: به‌طورقطع فکر کردن درباره آینده شغلی افرادی که در حال حاضر در این حرفه به کار مشغول هستند باید در رأس تصمیم‌گیری‌ نهادهای مرتبط باشد. وی با اشاره به نارضایتی‌های این صنف از اجرای این بخشنامه گفت: صنف چایخانه‌داران از تبعیض در اجرای قانون در کشور بسیار گله‌مند بوده و قائل به اجرای این قانون در سراسر کشور هستند.
تهدید ارتزاق 12 هزار نفر از صنف چایخانه‌داران
رئیس اتحادیه چایخانه‌داران اصفهان هنوز هم از تجربه تلخ سال 86 و پلمپ چایخانه‌های اصفهان در یک دوره شش‌ماهه گله‌مند است و می‌گوید: اگر قرار است در کشور قانونی اجرا شود باید این قانون بدون تبعیض اعمال شود. محسن فلاح‌نژاد بابیان اینکه در هیچ کجای کشور چنین رفتاری با واحدهای چایخانه‌دار نشده است، افزود: بااینکه چایخانه‌ها در اصفهان ازنظر رعایت قانون و مقرراتی مانند منع حضور بانوان در چایخانه‌ها، محدودیت‌های زمانی برای ارائه خدمات و برچیدن لژهای خانوادگی بسیار موفق بوده‌اند اما همواره بیشترین فشارها بر روی واحدهای چایخانه‌دار اصفهانی آمده است. به گفته وی تعداد واحدهای صنفی مجاز اتحادیه چایخانه‌داران اصفهان یک‌ششم تعداد واحدهای دیگر کلان‌شهرهاست. رئیس اتحادیه چایخانه‌داران اصفهان با تائید این خبر می‌گوید: 257 واحد صنفی در زیرمجموعه این صنف فعالیت می‌کنند و که به‌طور میانگین 6 تا 7 کارگر دارند. وی افزود: اگر جمعیت خانواده افراد شاغل را در چرخه اقتصادی این شغل در نظر بگیریم تقریباً 12 هزار نفر از این شغل ارتزاق می‌کنند. فلاح نژاد گفت: اکثر چایخانه‌داران افرادی با میانگین سنی بالای 50 سال دارند و تغییر شغل برای آ‌ن‌ها در این سن کار بسیار مشکلی است.
چایخانه‌های بزرگ روزانه 100 نفر مراجعه‌کننده دارند
به گفته این کارشناس 99 درصد از درآمد چایخانه‌داران از محل فروش قلیان است و درواقع با قطع عرضه قلیان، اقتصاد واحدهای صنفی فعال در این حوزه دچار مشکل جدی می‌شوند. رئیس اتحادیه چایخانه‌داران اصفهان بابیان اینکه در مرحله نخست اجرای این طرح واحدهای بدون پروانه کسب پلمپ می‌شوند، افزود: 10 درصد از کسانی که در این اتحادیه پرونده صنفی داشتند اما موفق به گرفتن پروانه کسب نشده بودند، پلمب شدند. وی تصریح کرد: این 10 درصد درواقع 38 نفر از چایخانه‌دارانی بودند که در اتحادیه پرونده صنفی داشته و حق عضویت پرداخت می‌کردند اما به دلیل پاسخگو نبودن مراجع استعلامات موفق به کسب پروانه رسمی از اتحادیه نشدند و بر اساس بخشنامه جدید پلمب شدند. فلاح‌نژاد با بیان اینکه چایخانه‌های بزرگ در طول روز به 100 نفر سرویس می‌دهند، افزود: این میزان در چایخانه‌های کوچک به 60 نفر می‌رسد. بررسی‌های تخمینی اصفهان امروز از بازار چایخانه‌های اصفهان نشان می‌دهد، باوجود 257 واحد صنفی دارای مجوز اگر میانگین تعداد مراجعه به چایخانه‌های اصفهان را روزانه 80 نفر در نظر گرفته و متوسط هزینه‌هایی که هر فرد برای استفاده از چای و قلیان را 3500 تومان محاسبه کنیم ماهیانه مبلغی نزدیک به 2,158,800,000 تومان گردش مالی چایخانه‌های مجاز اصفهان خواهد بود که در سال به 25,905,600,000 تومان می‌رسد. البته نباید ازنظر دور داشت که این اعداد تخمینی فقط گردش مالی این صنف در اصفهان است و بدون تردید میزان سود خالص نخواهد بود و محاسبات هزینه‌های این صنف و تخمین سود آن‌ها در این گزارش میسر نیست. کارشناسان اقتصادی معتقدند که چایخانه‌داری ازجمله مشاغلی است که ارزش‌افزوده بالایی نسبت به سایر فعالیت‌های صنفی در کشور دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار