عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران معتقد است، نامگذاری امسال با عنوان سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" تنها محدود به سال 1400 نیست و باید به یک عزم و اراده جدی بین همه سطوح دستگاه‌ها برای تمام سال‌ها تبدیل شود.
کد خبر: ۹۵۱۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۲ 27 March 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،کیوان کاشفی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال " تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: در 10 سال گذشته همواره شاهد بودیم که رهبر انقلاب محورهای اقتصادی را برای نامگذاری هر سال انتخاب کردند و خصوصا طی چهار سال اخیر این نامگذاری‌ها با تاکید بر حوزه تولید بوده است.

وی ادامه داد: نامگذاری‌هایی مانند رونق تولید، جهش تولید و امسال نیز تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها همه از یک بستر و استراتژی منشا می‌گیرد که در قالب آن تلاش شده فرهنگ حمایت از بخش تولید به تدریج بین تمام سطوح مدیریتی، دستگاه‌ها و حتی بنگاه‌های اقتصادی کشور نفوذ کند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است، اگر این نامگذاری‌ها و اهدافی که پشت آنها مد نظر مقام معظم رهبری است محقق شود، مهمترین دستاورد آن برای کشور مقاوم شدن اقتصاد در برابر تکانه‌های خارجی است که طی سال‌های اخیر و آتی کم و بیش با این تکانه‌ها مواجهیم.

کاشفی مقاومت اقتصاد داخلی با اتکا بر بخش تولید را یکی از مهمترین شاخص‌های اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: هرچقدر اقتصاد و تولید داخل کشور را تقویت کنیم، تاب‌آوری و قدرت ما خصوصا در عرصه‌های بین‌المللی افزایش خواهد یافت.

وی سپس از جزییاتی که باید در قالب نامگذاری تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها به آن توجه شود یاد کرد و ادامه داد: این نامگذاری چیزی نیست که اقتصاد و تولید کشور با آن بیگانه باشد و طی سال‌های گذشته همواره به تفصیل به موضوع رفع موانع کسب و کار پرداخته شده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه مهمترین این موانع را در زمینه‌هایی مانند تسهیلات بانکی، صدور مجوزها، فرآیندهای مالیات ستانی، قوانین کار و تامین اجتماعی، مسائل گمرکی و ... دانست.

کاشفی اظهار کرد: آنچه که در زمینه بهبود فضای کسب و کار و مانع زدایی از بخش تولید باید امسال مد نظر قرار بگیرد این است که در سایه این نامگذاری، پشتیبانی از بخش تولید و رفع موانع کسب و کار تبدیل به یک عزم و اراده ملی شود و در عمل شاهد اجرای آن باشیم، نه اینکه در حد شعار باقی ماند.

وی از کارگروه‌های مختلفی مانند ستاد تسهیل، کارگروه توسعه صادرات و ... یاد کرد که طی سال‌های اخیر همواره در راستای رفع موانع تولید تشکیل شده‌اند و خاطرنشان کرد: آنچه که باعث شده برپایی این جلسات آنطور که باید در زمینه بهبود فضای کسب و کار نتیجه بخش نباشد، لازم الاجرا نبودن مصوبات آنها است که گاهی شاهدیم دستگاه‌ها به شیوه‌های مختلف سعی در دور زدن این مصوبات دارند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران ابراز امیدواری کرد، نامگذاری امسال حجت را بر تمام بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف تمام کند تا هیچ دستگاهی در هیچ رده‌ای خود را مبرا از اجرای مانع زدایی و حمایت از بخش تولید نبیند.

کاشفی با بیان اینکه برای تحقق نامگذاری امسال باید شاهد وحدت رفتار و رویه بین تمام بخش‌ها خصوصا سه قوه باشیم، گفت: بعید است بدون حمایت قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی بتوانیم واقعا پشتیبانی از تولید و مانع زدایی را محقق کنیم.

وی از نقشی که این قوا در حمایت از تولید دارند هم یاد کرد و افزود: برای اینکه دستگاه‌ها ملزم به اجرای مصوبات حمایت از تولید و مانع زدایی شوند نیازمند پای کار آمدن قوه قضاییه و برخورد با بخش‌هایی هستیم که از اجرای مصوبات به هر دلیل سرپیچی می‌کنند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، نقش مجلس شورای اسلامی نیز تصویب و اصلاح قوانینی است که به بهبود فضای کسب و کار و حمایت از بخش تولید کمک کند که خوشبختانه قوانین خوبی با قید فوریت برای اجرای شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی در دست تدوین است که ریزه‌کاری‌های تحقق شعار سال را مشخص می‌کند.

کاشفی اظهار کرد: ترجیح این است که چنین قوانینی در مجلس به تصویب برسد تا ستاد اقتصادی سران سه قوه، زیرا هم در اجرا استحکام بیشتری خواهد داشت و هم کار کارشناسی قوی‌تری پشت آن است.

وی با اشاره به دو قانون مهمی که اکنون در کشور برای حمایت از بخش تولید داریم شامل قانون بهبود فضای کسب و کار و قانون رفع موانع تولید، تاکید کرد: حتی اگر همین دو قانون به صورت کامل اجرایی شود شاهد تحول قابل توجه در بخش تولید خواهیم بود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران ابراز امیدواری کرد در نهایت با اجرای کامل تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نتایج آن را در بعد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ایجاد رفاه و ثروت در کشور شاهد باشیم و ادامه داد: نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهیم این است که جنس نامگذاری‌هایی از این دست مربوط به یکسال نیست و رونق تولید، جهش تولید، مانع زدایی و پشتیبانی از بخش تولید باید هر سال دنبال شود تا به فرهنگی برای شاکله همه دستگاه‌ها در همه سطوح و برای مردم تبدیل شود.

کاشفی با بیان اینکه اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز مانند سال‌های گذشته برنامه‌هایی برای تحقق نامگذاری امسال دارد، اظهار کرد: در اولین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به این موضوع خواهیم پرداخت و از نظرات بخش خصوصی و بدنه کارشناسی برای چند و چون تحقق نامگذاری امسال استفاده می‌کنیم.

وی گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان فروردین ماه مشخص کنیم از منظر بخش خصوصی هر دستگاهی در هر حوزه‌ای چه وظیفه‌ای برای تحقق نامگذاری سال دارد تا به نوعی یک نقشه راه برای دستگاه‌ها ترسیم شود.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه افزود: پنج، شش دستگاه عمده هستند که عمده تاثیرگذاری را در بهبود فضای کسب و کار دارند و اگر بتوانیم در این دستگاه‌ها تسهیل گری صورت دهیم، نزدیک به 80 درصد مشکلات فضای کسب و کار که بخش خصوصی از آن رنج می‌برد، مرتفع خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار