رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی کردستان گفت: میزان وقوع جرایم مالی فضای سایبری در این استان در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۴۷ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۵۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳ 27 March 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از خبرگزاری ایرنا کردستان، سرهنگ مهدی دانش پور اظهار داشت: میزان وقوع جرایم اخلاقی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۵۱ درصد و سایر جرایم نیز ۱۱۳ درصد افزایش یافته و میزان جرایم اخلاقی نسبت به سال قبل از آن ۳۸ درصد افزایش یافته، اما جرایم مالی ۴۱ درصد کاهش یافته است.

سرهنگ دانش‌پور علت کاهش جرایم مالی را اجباری شدن رمز دوم پویا دانست و اضافه کرد: بعد از راه اندازی رمز دوم پویا بیشتر جرایم مالی به شکل تماس و پیامکی اتفاق می‌افتد که در حوزه پلیس آگاهی قرار می‌گیرد.

رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی کردستان با بیان اینکه هر جرایمی غیر از مالی و اخلاقی از جمله دسترسی غیرمجاز به داده، خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی، فالگیری، هک و فروش اجناس قاچاق در زمره سایر جرایم قرار می‌گیرد یادآور شد: میزان کشف سایر جرایم در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش خرید‌های نوروزی در فضای مجازی به دلیل شیوع کرونا گفت: مردم از سایت‌های بازاریابی و فروش معتبر خرید کنند.

سرهنگ دانش‌پور افزود: ۹۹ درصد جرایم مرتبط با خرید و فروش اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی خارجی صورت می‌گیرد به این صورت که افراد شماره کارت مجعول یا اجاره شده را در شبکه مجازی قرار می‌دهند و خریدار بعد از پرداخت پول، جنسی دریافت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه لزوما وجود شماره کارت یا شماره حساب در یک شبکه مجازی به معنی امکان رهگیری آن شماره حساب نیست تاکید کرد: بیشتر این کارت‌های بانکی یا شماره حساب‌ها مربوط به خود فرد فروشنده نیست و غالبا با مدارک جعلی یا مدارک مرتبط به یک فرد معتاد و مسن باز شده است.

وی با اشاره به کلاهبرداری‌های تلفنی یا پیامکی گفت بیشتر این افراد از مهندسی اجتماعی بهره می‌برند و طوری صحبت می‌کنند که گویی از دستگاه و یا سازمان رسمی و معتبری تماس گرفته‌اند که شهروندان باید هوشیار باشند.

سرهنگ دانش‌پور یکی دیگر از تخلفات این روز‌ها را کلاهبرداری به بهانه هدیه دانست و افزود: شهروندان آگاه باشند که شرکت‌های معتبر و سازمان‌های رسمی از طریق مشخص و با استفاده از سرشماره‌های معتبر و یا از طریق صدا و سیما اطلاع‌رسانی می‌کنند بنابراین مردم فریب هیچگونه هدایایی را نخورند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار