مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: یکهزار و ۹۴۰ میلیارد و ۴۷۶ میلیون ریال از سال ۹۲ تاکنون برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی این استان اختصاص یافت.
کد خبر: ۹۵۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹ 29 March 2021

دولت تدبیر وامید ۱.۹ هزارمیلیارد ریال برای آبیاری نوین سمنان هزینه کرد

 

به گزارش تابناک سمنان  حسین شاهینی  ابراز داشت: وسعت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا کنون در استان سمنان افزایش مطلوبی داشته است.
وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۲ تا کنون(در مدت هشت سال) وسعت اجرای سامانه نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان سمنان در حدود ۱۸ هزار و ۳۲۵ هکتار افزایش یافت.
مدیر امور آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: از ابتدا تا سال ۱۳۹۲ در استان در وسعت ۱۸ هزار و ۲۹ هکتار سامانه آبیاری نوین اجرا شد.
وی بیان کرد: از سال ۹۸ تا کنون ۶ هزار و ۳۴۰ هکتار از اراضی استان سمنان با ۶۷۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال اعتبار به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد.
شاهینی به برخی ویژگی ها و مزایای اجرای آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: صرفه جویی در مصرف آب، توزیع یکنواخت آب در مزرعه و افزایش کمی و کیفی محصول برخی از این مزایا است.
مدیر امور آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: امکان انجام آبیاری همراه با کودپاشی و سمپاشی و پخش یکنواخت آنها، افزایش بازدهی آبیاری بیش از ۷۰ درصدی، کاهش مصرف سم و کود بیش از ۲۵ درصد و افزایش تولید محصول تا ۳۰ درصد از مزایای اجرای آبیاری تحت فشار است.

افزایش ۲ برابری سامانه‌های نوین آبیاری

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی سامانه‌های نوین آبیاری گفت: طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان سمنان اکنون به بیش از ۳۶ هزار هکتار رسید

وی اظهار داشت: تا سال ۱۳۹۲ سامانه های نوین آبیاری در مدلهای قطره‌ای بارانی و کم‌فشار در حدود ۱۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان سمنان اجرایی شده بود، اما با تلاش‌های صورت گرفته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، سطح اراضی کشاورزی مجهز به سامانه های نوین آبیاری به ۳۶ هزار و ۳۵۲ هکتار افزایش یافته است و برنامه‌ریزی‌های لازم برای استمرار این روند ادامه دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان عنوان کرد: از میان مدلهای مختلف سامانه‌های نوین آبیاری در ارزیابی کشاورزی استان ، مدل قطره‌ای بیشترین سهم را دارد و تا کنون بیش از ۲۲ هزار و ۶۳۵ هکتار از این اراضی در استان سمنان به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز شده‌است.
استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار