با وجود اینکه نمایندگان کنونی ،مداخله نمایندگان پبشین در امور اجرایی خصوصا استخدام نورچشمی ها و دخالت در جابجایی مدیران بعنوان یک ضعف مهم در کارنامه آنان را برحسته کرده و حذف آن در دوره جاری را به موکلین خود وعده دادند ،اما همچنان شاهدیم در رفتار برخی از آنان درب بر همان پاشنه قبلی می چرخد.
کد خبر: ۹۵۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲ 12 April 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی  ::هنوز تا یکسالگی مجلس یازدهم دو ماهی باقی مانده است ،مجلسی که با سوار شدن بر موج مشکلات معیشی مردم، بزرگنمایی نکات منفی نمایندگان مجلس دهم و البته به مدد نظارت استصوابی و کاهش چشمگیر مشارکت مردم  توانست ردای وکالت مردم را بر دوش اندازد.

با اینکه این نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بدو تکیه زدن بر کرسی های سبز بهارستان ،شعار  قرار دادن دستگاه تقنینی بر ریل وظایف خود ورفع مشکلات معیشتی را محور فعالیت خود قرار دادند ،امابا کارنامه ده ماهه اشان ، تابلویی بزرگ از شعارگرایی وکلای ملت را بر بالای بهارستان ترسیم نمودند.

نمایندگانی که با استهزاء اسلاف خود در مجلس دهم از آنان تحت عنوان وکیل الدوله یاد کرده وخود با پشت پا زدن به ملت ،مجلس را از چاله وکیل الدوله به چاه ویل وکیل الحکومه انداخته اند !تازه اینکه نه تنها کوچکترین طرحی برای رفع تنگناهای معیشتی مردم نیانداخته اند ! بلکه در این دوره کوتاه وکالتشان !شاهد سخت ترین فشارهای  معیشتی بر مردم بوده ایم! دوران صف های طولانی مرغ و روغن و شاید در آینده نه چندان دور ،صف نان و آب و....

وکلایی که در این دوره کوتاه ، از نان برات شده سفره مردم، دنا سوار شده !بر گوش فرزندان سرباز ملت سیلی نواخته ،تازه مدعی هم شده اند !نه تنها نانی بر سفره مردم نگذاشتند ،بلکه عزت و غرور له شده موکلانشان در صف های مرغ وروغن را نظاره گر بودند ودم نیاوردند !

آنانیکه بر خلاف شعارهای داده شده ، با رفتار مداحله جویانه خود در امور غیر مرتبط، نه نتها قطار دستگاه قانونگذاری را بر روی ریل قرار ندادند بلکه ریل را از جا کنده واثری از آن بر جایی نگذاشتند !حال صد رحمت بر نمایندگان مجلس دهم که بر سر نصب مدیران کل و استاندار ومعاونین استاندار چانه زنی می کردند !نه اینانی که با التماس بر سر انتصاب مدیر فلان اداره دست چندمی و معاون بهمان اداره و جابجایی مدیر مدرسه و... شان نمایندگی را یکجا به حراج گذاشته اند !

دراین بین آسیب شناسی رفتار سه نماینده استان ایلام  در مجلس شورای اسلامی نشان می دهد به رغم شعارهای داده شده در دوران تبلیغات انتخاباتی ،نمایندگان استان در خصوص تمرکز بر وظایف ذاتی خود وعدم مداخله در امور غیر مرتبط نتوانسته اند از مشی نمایندگان ادوار فاصله بگیرند.

با وجود اینکه نمایندگان کنونی ،مداخله نمایندگان پبشین در امور اجرایی خصوصا استخدام نورچشمی ها و دخالت در جابجایی مدیران بعنوان یک ضعف مهم در کارنامه آنان را برحسته کرده و حذف آن در دوره جاری را به موکلین خود وعده دادند ،اما همچنان شاهدیم در رفتار برخی از آنان درب بر همان پاشنه قبلی می چرخد.

اگر بخواهیم رک وعریان رفتار نمایندگان استان در این حوزه خاص را در معرض قضاوت قرار دهیم ،باید اذعان کرد "علی اکبر بسطامی " و "سارا فلاحی " بعنوان نمایندگانی عملگرا با شناسایی نقاط ضعف ،مسیردرستی را در پیگیری امور کلان استان در پی گرفته اند.

هرچند دو نماینده فوق به دلیل سطح انتظارات اعضای ستادهای انتخاباتی وبخشی از رای دهندگان به سبک گذشته نیم نگاهی به مقوله انتصاب مدیران همفکر خود در مصادر مدیریتی داشته اند ،اما نمی توان ادعا کرد که  این نگاه بر تمرکز آنان برای گره گشایی از مشکلات مردم ومسائل مهم استان خللی وارد نموده است.

علی اکبر بسطامی با حضور موثر خود در کمیسیون تلفیق نشان داد از ظرفیت مناسبی برای چانه زنی در افزایش اعتبارات استان وهمچنین تاثیرگذاری بر روند بودجه نویسی به نفع مردم استان برخوردار است ."سارا فلاحی " دیگر نماینده استان نیز در این مدت با تکیه بر دانش سیاسی وقدرت تجزیه وتحلیل مسایل سیاسی واجتماعی کلان استان و قدرت بیان قوی خود ،به نحو شایسته ای توانسته تا تحسین بخش قابل توجهی از مردم را برانگیزد.

هرچند بهزاد علیزاده نماینده حوزه جنوبی استان قدری دیرتر از دیگر همکارانش به قافله نمایندگان مجلس یازدهم پیوست اما با وجود تعجیل این نماینده برای حل یکجای مسائل ومشکلات حوزه انتخابیه ،اما ایشان نیز تاکنون در پیگیری امور مرتبط به موکلین خود تلاش فزاینده ای ازخود نشان داده و پیگیری ها مستمر ایشان در وزارتخانه ها ، نشان از عزم این نماینده برای دریافت نمره قابل قبولی از سوی مردم حوزه جنوبی استان در پایان دوره نمایندگی اش دارد.

با این وجود چون بنای این مطلب رفتارشناسی نمایندگان در حوزه غیر مرتبط با وظایف نمایندگی بوده و میزان پاییندی به شعارهای انتخاباتی در خصوص دخالت در امور اجرایی و انتصابات مدیران مدنظراست ،باید گفت که میزان دخالت این نماینده در حوزه انتصابات مدیران استان به مراتب بیش از دیگران بوده واین روند می تواند در ادامه تاثیر منفی بر کارنامه این نماینده برجای گذاشته ودیگر کارکردهای وی را تخت شعاع قرار دهد.

هرچند دخالت در عزل ونصب ها در ذات نمایندگان ایلام در همه ادوار نهادینه شده است ،اما از آنجاییکه شعار مجلس یازدهم ،قرار دادن دستگاه تقنینی بر روی ریل واقعی خود بود ،دخالت بی حد واندازه این نماینده در عزل ونصب ها داد بسیاری از مدیران استان را در آورده است .

مهمتر اینکه این نماینده حوزه جنوب با پیش کشیدن رقابت های انتخاباتی ،به جای تمرکز بر مسائل مهم و چالش های عمده حوزه جنوب ،همچون تعیین تکلیف  کارخانه سیمان دهلران و استخدام غیر بومی ها در صنایع نفت این شهرستان و دیگر مسائل مبتلا به در شهرستان های حوزه انتخابیه ،هنوز نتوانسته است از لاک دوران انتخابات خارج شود.

فشار فزاینده این نماینده بر مدیران استانی برای حذف یکی از معاونین استاندار ،بدلیل قرابت با کاندیدای رقیب وی در دوران انتخابات ،فشار بر برخی مدیران کل استان برای انتصاب نزدیکان وی در معاونت ها پاره ای از رفتارهای متناقض با وظایف نمایندگی این نماینده مردم استان است .

بدیهی است استمرار چنین مشی در تباین با وظایف نمایندگی می تواند در آینده ای نه چندان وی را به حاشیه برده و دود این حاشیه ها به چشم موکلینی برود که با هزاران امید وآرزو ایجاد تغییر و اصلاح در امور مرتبط به زندگی آنان و همچنین حذف مسائل متناقض با رفتارهای نمایندگی را از وکلایشان انتظار دارند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
علی دیلرونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
آقای به اصطلاح خبرنگار یه کم منصفانه بنویس. آقای علیزاده نماینده ای عملگرا هستند وبدون هیچ حاشیه ای کار نمایندگی خودش را فعلا با این اوصاف کشور خوب انجام داده مثلا دیدار های کلیدی با وزراو پیشبرد پروژه های نیمه تمام. حال نماینده های حوزه شمال چکار قابل توجه انجام داده اند بجز چند سخنرانی هیجانی فلاحی ما چیزی ندیدیم.
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
اوج اقتدار ایلام تو مجلس زمانی بود که اذر مثل الان مفسد اقتصادی نبود نماینده جنوب بود و شمال هم همتی و قنبری داشتن،
بعد وقبل از آن دوره دیگه نمایندگان ما اندازه ابدارچی مجلس برش نداشتن
هرکی میره دنبال رانت برای فامیل واعضای ستادش بوده،

الان سه نفر تو یکسال فعالیتشون اندازه یه تویئتر پزشکیان نماینده تبریز ارزش نداشته

بسطامی و فلاحی اینقدر که با مدیرعامل پتروشیمی چوار برای استخدام شش نفر از فامیلاشونه کلنجار رفتن با ریئس جمهور وقت میذاشتن الان استان گل وبلبل میشدیم
بدبخت ایلام
حسن چابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
این‌که نمایندگان یا مسئولین استانی از اطرافیان خود بر مسند بنشانند مقوله تازه‌ای نیست .
این‌که بهزاد علیزاده این چنین است و دو نماینده دیگر بسطامی و فلاحی نیستند حرف خنده‌داری است . اگر به انصاف در نگارش توجه بیشتری شود مطالب باورپذیری بهتری نزد مخاطب پیدا خواهند کرد .
شجاعت در بیان مشکلات و نقد افراد قلم مقدس می‌خواهد و تفکر حق‌طلبی در این مطلب هیچ‌کدام این‌ها که عرض کردم رعایت نشده بود .
شهر از صدا پُر است ولی از سخن تُهی ...
کورد ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
آقای اسدی تحلیلای خوب و بجای شما را بیشتر مواقع میپسندم اما واقعا این تحلیل خیلی اغراق نمودی در حق نمایندگان
حداقل بسطامی وفلاحی که تو حوزه شمالن واقعا لایق این تحلیل نبودن و زیاده گویی و بقولی تعریف الکی کردی
کارپرداز آشپزخانه مجلس اصالتا ایلامیه بخدا نمایندگان استان در حد آن برای ایلامیا زحمت نمیکشن و کار ایلامیا را به درستی آن انجام نمیدن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار