تابناک بررسی می کند:
تابناک-طبق قانون همه وسایل نقلیه اعم از وسایل نقلیه موتوری و خودروها ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی هستند. هدف از انجام معاینه فنی خودرو نیز آزمون آلاینده ها در بدو ورود خودرو به سالن معاینه فنی، اندازه گیری میزان آلاینده های حاصل از احتراق موتور بیان می کند.
کد خبر: ۹۵۵۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ 13 April 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان،بر اساس قانون جدید شرایط معاینه فنی خودرو‌ها، خودرو‌های تا ۴ سال ساخت نیازی به دریافت معاینه فنی ندارند و خودرو‌های فاقد آن روزانه ۵۰ هزارتومان جریمه می‌شوند؛ درست اتفاقی که چندین روز است برای تاکسی داران خط هوایی بندرعباس در حال رخ دادن است و موجب اعتراض و گلایه مندی آنان از این وضعیت و سازمان تاکسیرانی شده است. 

خبرهایی ازجریمه های 50 هزار تومانی تاکسی های خط هوایی بندرعباس به دلیل نداشتن معاینه فنی به دستمان رسیده است .تاکسی هایی که اکثر آن ها فرسوده هستند و عمر برخی از آن ها به 14 سال نیز می رسد و برخی از آن ها در طول 1 هفته 3 بار جریمه شده اند. تاکسی‌هایی که به دلیل استهلاک و فرسودگی برای گرفتن معاینه فنی باید حداقل دو میلیون تومان هزینه تعمیر تاکسی کنند که باید گفت ۵۱ درصد از این تاکسی‌ها در مراجعه به مراکز معاینه فنی به دلیل نقص فنی مردود می‌شوند که این یعنی در هر صورت جریمه 50 هزار تومانی شامل حالشان می شود .

پس از چند روز تحمل جریمه های نقدی و امید بستن به وعده های تاکسیرانی مبنی بر این که مشکل جریمه ها را حل خواهد کرد؛ با ادامه دار شدن این مشکل بالاخره رانندگان تاکسی خط هوایی لب به اعتراض گشودند.

 

رانندگان تاکسی بندرعباس از مشکلا تشان می گویند 

یکی از رانندگان تاکسی می گوید: چند روز است که پلیس راهور در 3_4 نقطه از مسیر رفت و برگشت تاکسی های خط هوایی حضور دارند و تاکسی ها را به دلیل نداشتن گواهی معاینه فنی جریمه می کند.

وی با اعتراض نسبت به این مسئله ادامه داد: برخی رانندگان در یک روز 4 با جریمه شدند.مگر یک راننده تاکسی در طول روز چقدر درآمد دارد ؟ کسانی هستند که حتی با داشتن معاینه فنی ، پیامکی مبنی بر جریمه نقدی بابت نداشتن معاینه فنی برایشان ارسال شده است.چرا کسی که معاینه فنی دارد باید جریمه شود؟ ماموران راهنمایی رانندگی باید پاسخگو باشند.

بیشتر تاکسی داران به دلیل اینکه عمر ماشین هایشان بیشتر از 10 سال است معاینه فنی به آن ها تعلق نمی گیرد و به دلیل نقص فنی مردود می شوند چرا که بسیار فرسوده هستند . در حال حاضر 95 درصد تاکسی ها با این مشکل روبه رو هستند اما اقدامی برای نوسازی این تاکسی ها صورت نگرفته است.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی می گوید: امروز صبح در 3 نقطه، یک بار جلوی چهار راه مطهری، یک بار جلوی بازار روز و یک بار جلوی چهار راه طلوع جلوی من را گرفتند و جریمه کردند.هیچ استثنائی نیز قائل نیستند و همه ی تاکسی ها را جریمه می کنند . این مشکل تاکسی های خط با هنر نیز هست که در مسیر یادبود مشمول این جریمه می شوند.

 

وی افزود: هر بار برای مشکلات تاکسی داران اقدام کردیم گفتند انجام می دهیم اما خبری نشد و هر بار با وعده و عید هایشان ما را دست به سر کردند. آقای اخلاقی نیز در تاریخ 23 فروردین در پی اعتراض راننده تاکسی ها برای بازدید آمدند و گفتند مشکل حل شده و تاکسی ها می توانند به کارشان ادامه دهند اما بلافاصله بعد از حرکت تاکسی ها پلیس راهور در چهار راه مطهری مجددا جلوی تاکسی ها را گرفت.

در پایتخت اقتصادی کشور مکانی برای تست هیدرواستاتیک وجود ندارد!

 در خصوص خودرو‌های دوگانه سوز هم براساس مصوبه هیئت وزیران مقرر شد که برای خودرو‌های دوگانه‌سوز با عمر مخزن بیش از ۶ سال، علاوه بر معاینه فنی بنزینی، تست هیدرواستاتیک که مخصوص مخزن گاز CNG این خودروهاست، نیز باید انجام پذیرد اما هرمزگان از مکانی برای انجام این تست برخوردار نیست!

راننده تاکسی دیگری می گوید: حتی اگر فسودگی ماشین ها را در نظر نگیریم برای تکمیل گواهی معاینه فنی لازم است برای مخزن گاز سی ان جی ماشین هایمان تست هیدرواستاتیک انجام دهیم اما متاسفانه برای این کار باید مسافتی طولانی را تا لار یا سیرجان طی کنیم که مثلا این ها نزدیک ترین مکانها برای این کار هستند .

وی ادامه داد: لار بخش کوچکی از استان فارس است و سیرجان نیز از جنوبی ترین شهرستان های استان کرمان است اما در هرمزگان که معروف به پایتخت اقتصادی کشور است و در بندرعباس که مرکز این استان است هیچ مکانی برای انجام این تست وجود ندارد و ما مجبور هستیم این مسافت های طولانی را در شرایط بد کرونایی آن هم با این ماشین های فرسوده طی کنیم تا بتوانیم معاینه فنی بگیریم.ماشین های بیشتر رانندگان قادر به طی این مسافت نیست.چه باید کرد؟

وی اضافه کرد: گفته شده طبق قانون ماشین هایی که بیشتر از 10 سال از ساخت آن ها می گذر باید هر 3 ماه یک بار معاینه فنی انجام دهد که این کار هزینه قابل توجهی دارد .آیا یک راننده تاکسی آن هم با این درآمد کم و تورم های موجود می تواند هر 3 ماه یک بار این هزینه را پرداخت کند؟ از طرفی دیگرطرح نوسازی تاکسی ها شرایطی دارد که هیچ راننده تاکسی قادر به انجام آن نیست .

وی در ادامه گفت : از دیگر رانندگان شنیدم که رئیس تاکسیرانی در جواب پیگیری برای مشکل جریمه ها گفته ، بگذارید جریمه کنند !با معاونت تاکسیرانی رئیسی صحبت کردیم گفتند؛ با فرمانداری تماس می گیریم و نتیجه را به اطلاع می رسانیم اما الان که با شما صحبت می کنم خبری نشده است.با رئیس بازرسی پور عبدالله تماس گرفتیم وی هم گفتند با رئیس پلیس راهنمایی رانندگی تماس گرفتم و مشکل حل شده در صورتی که مشکل حل نشده و رانندگان هم چنان مشمول جریمه می شوند.رانندگان دیگر به ستوه آمده اند باید از روزی زن و بچه هایمان بزنیم تا این جریمه ها را پرداخت کنیم .

وی در خصوص نوسازی تاکسی ها اظهار کرد : مدتی پیش طرحی برای نوسازی تاکسی ها اجرا شد که باید مبلغی حدود 100 میلیون تومان به صورت نقدی پرداخت کنیم تا یک تاکسی نو به ما تحویل دهند که این مبلغ از توان تاکسی داران خارج است . اخلاقی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر بندرعباس نیز به ما قول داد برای ما وام بگیرد تا داخل و بیرون ماشین هایمان را نوسازی کنیم اما این وعده هنوز عملی نشده است حتی اگر عملی هم شود ما از پس قسط های آن وام بر نمی آییم. درواقع باید بگویم هیچ یک از صحبت ها و قول هایی که آقای اخلاقی چند وقت پیش در آخرین جلسه با تاکسی داران بیان کرد تا کنون جامه عمل نپوشیده است و ما همچنان منتظر هستیم.

راننده دیگری با اعتراض به نرخ کرایه های تاکسی می گوید: نرخ کرایه از فلکه برق تا هوایی 3200 تومان است من از شما می پرسم کدام بانک الان به شما اسکناس 200 تومانی می دهد ؟ اکثر مسافر ها اسکناس 200 تومانی ندارند، نه می توانیم اضافه بگیریم تا رند شود نه می توانیم کم بگیریم.دیفرانسیل ماشین بنده خراب است و هزینه آن حدود 5 میلیون است هنوز نتوانستم آن را درست کنم با کدام درآمد می توانم آن را درست کنم؟ 

وی بیان کرد: راننده تاکسی که آن قدر پول ندارد که ماشین اش را درست کند چگونه از پس این جریمه ها بر می آید .از کجا بیاورد 3 ماه یک بار برای ماشینی که به زور راه می رود معاینه فنی بگیرد؟ چرا تاکسیرانی فکری به حال ما نمی کند؟

 

میثم پورعبدالله؛ معاون امور بازرسی تاکسی ها می گوید: در خصوص بحث معاینه فنی ما قبول داریم و بر ما پوشیده نیست که ماشین ها باید معاینه فنی داشته باشند واین یک قانون است .اما این در صورتی است که مرکز معاینه فنی باید در شهر وجود داشته باشد وقتی در بندرعباس مرکزی برای تست هیدرواستاتیک وجود ندارد چطور رانندگان گواهی معاینه فنی بگیرند؟

پورعبدالله افزود: بالغ بر یک سال است این موضوع هستیم که این مکان در بندرعباس راه اندازی شوداما متاسفانه بخش خصوصی وجود ندارد که این کار را انجام دهد.

وی تصریح کرد: پس از پیگیری های متعدد و درخواست به استانداری و فرمانداری مقرر شده که در ماه آینده طبق قولی که مرکز معاینه فنی آبشورک مبنی بر فراهم آوردن دستگاه برای انجام تست هیدرواستاتیک داده است، این تست انجام شود.

پورعبدالله عنوان کرد: رانندگان تاکسی قشر ضعیف جامعه است و نباید به آن ها فشار آورد .بنده به اتفاق مدیر سازمان از روز چهارشنبه هر یک ساعت یک بار، با رئیس راهنمایی رانندگی صحبت می کنیم؛ از این ور به ما می گویند با شما همکاری می کنیم ولی متاسفانه هنوز صحبت ما تمام نشده می بینیم مجددا رانندگان جریمه شده اند.

از طرفی مشکل اینجاست که فقط یک بار جریمه نمی کنند .رانندگانی هستند که در یک روز 3 بار جریمه شده اند .اگر برای اعمال قانون جریمه می کنند همان یک بار کافیست چرا باید 3 بار جریمه کنند. یک راننده تاکسی درآمدی ندارد که در یک روز 150 تومان جریمه دهد.

جوابیه تاکسیرانی در نتیجه پیگیری تابناک

حسین اخلاقی؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر بندرعباس در خصوص معاینه فنی تاکسی ها گفت: تاکسی با عمر بالای 10سال در شش ماه و عمر کمتر از ده سال هر سه ماه نیاز به اخذ برگ معاینه فنی خودرو از مراکز معاینه فنی دارند.تاکسی های دوگانه سوز جهت تست مخازن هر 6سال به مراکز هیدرواستاتیک مراجعه می کنند.تاکسی های دوگانه سوز در مرحله اول باید تائید تست مخزن را داشته باشند و پس از آن برگ معاینه فنی خودرو صادر می شود. درحال حاضر متاسفانه مرکز تست هیدرواستاتیک مخازن CNGدر شهر بندرعباس غیر فعال میباشد،باتوجه به اینکه تمامی خودرو های فعال در سطح شهر دوگانه سوزبوده این امر مشکلاتی را برای رانندگان تاکسی جهت اخذ معاینه فنی بوجود آورده است .

وی با اشاره به اینکه این سازمان پیگیری لازم را جهت راه اندازی مجدد مرکز تست هیدرو استاتیک مخازن را از طریق فرمانداری و استانداری دنبال نموده افزود : با هماهنگی های صورت گرفته تا پایان ماه مرکز جدید راه اندازی می شود،همچنین درمرکز معاینه فنی نیز با هماهنگی سازمان، معاینه فنی تاکسی ها در اسرع وقت انجام می گردد.

حسین اخلاقی در خصوص اقدامات انجام شده برای نوسازی تاکسی ها اذعان نمود: درسال های اخیر باافزایش قیمت خودرو و عدم اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی در کشور کندبوده ،اجرای طرح نوسازی و توسعه ناوگان تاکسیرانی از طریق مصوبات و تصمیمات وزارت کشور،سازمان شهرداری های کشور و اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشورانجام میگردد.درحال حاضر طرح نوسازی ناوگان بصورت نقدی انجام می گردد و پیگیری و رایرنی های لازم جهت اعطای تسهیلات بانکی نوسازی ناوگان به مالکین تاکسی های فرسوده درحال انجام می باشد.

وی ادامه داد: ناوگان تاکسیرانی به صورت نیمه خصوصی می باشد،چون مالکیت تاکسی مربوط به راننده بوده ،درحالیکه در ناوگان اتوبوسرانی مالکیت اتوبوس مربوط به سازمان بوده و به ناوگان تاکسیرانی در سراسر کشور کمک هزینه و یارانه تعلق نمی گیرد.

وی تصریح کرد: این سازمان وظیفه مدیریت و نظارت بر فعالیت ناوگان را برعهده دارد.با حمایت شهرداری بندرعباس اعتبار مورد نیاز کمک هزینه نوسازی داخل کابین تاکسی با همکاری شرکت سازنده قطعات داخل خودرو و بانک عامل صورت گرفته که با اجرای این طرح نوسازی داخلی تاکسی های سطح شهر انجام می گردد همچنین از محل تسهیلات فوق نوسازی ظاهری و بدنه تاکسی ها نیز انجام می گردد.

انتهای پیام /فاطمه هوشنگی 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار