رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی هسته مرکزی شهر به عنوان بافت تاریخی دیده شده است که مشکلات و نارضایتی‌هایی را به دنبال داشته است و باید در این زمینه تجدید نظر شود.
کد خبر: ۹۵۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ 18 April 2021

به گزارش تابناک قم، عبدالله جلالی با اشاره به بحث بافت تاریخی و بافت فرسوده قم اظهار کرد: این مسئله یکی از مهم‌ترین مسائل مهم مدیریت شهری است.

وی با اشاره به اینکه  ۳۱۵ هکتار از بافت مرکزی شهر به عنوان بافت تاریخی در قالب بافت تاریخی و پهنه بندی در شورای عالی معماری به تصویب رسیده است، بیان کرد: این مسئله نگرانی‌هایی را برای مدیریت شهری بوجود آورده است و در این راستا مدیریت شهری معتقد است که اگر قرار است بافت تاریخی و اماکن تاریخی ما حفظ شود باید به صورت لکه ای و نقطه ای دیده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: دیده شدن بافت تاریخی به صورت پهنه ای برای ساکنین و مدیریت شهری مشکل آفرین است و نارضایتی ساکنین این مناطق را به دنبال دارد.

وی با تاکید براینکه تصمیم شورای عالی معماری مانع جدی احیای بافت فرسوده و بافت تاریخی قم است، تصریح کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان داده است هیچ گونه اتفاق قابل قبولی در بافت تاریخی و فرسوده قم صورت نگرفته است.

جلالی دیگر مشکل در این زمینه را ضابطه ۳۱۵ هکتار ذکر شده توسط میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد و گفت: این مسئله بسیار مهم است زیرا اصولاً نمی‌تواند ضابطه را دستگاهی مشخص کند که پاسخگو نیست. 

وی افزود: چند سالی است که قرار بود میراث فرهنگی و گردشگری ضابطه محدوده تاریخی را مشخص کند که این مهم انجام نشده و مشکلات را دوچندان کرده است بنابراین انتظار داریم براساس اعلام‌های صورت گرفته و مکاتبات با مسوولین و دنبال کردن این مسئله در شورای عالی شهرسازی باید این مصوبه اصلاح و اماکن تاریخی به صورت نقطه ای مشخص شود تا همه دستگاه‌های ذیربط به ویژه مدیریت شهری برای احیای این بافت کمک کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با تاکید براینکه املاک مردم که در این بافت قرار دارد باید تعیین تکلیف شود، گفت: نابسامانی در تصمیم گیری‌ها موجب شده که ساکنان بومی این محله‌ها را تخلیه کنند و افراد غیربومی و اتباع جایگزین شدند که این مسئله مشکلات فرهنگی را در آینده بوجود می‌آورد.

وی با تاکید براینکه نگرانی‌های عنوان شده به صورت مکتوب برای مسوولان ارسال شده است، بیان کرد: انتظار می‌رود به صورت ویژه وزارت راه و شهرسازی و استانداری به این مسئله مهم ورود کنند تا با هماهنگی که رخ می‌دهد این مشکل برطرف شود.

جلالی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله ۱۶ متری استاد فقیهی که در بخشی از این بافت واقع شده اشاره و تصریح کرد: مدیریت شهری با اینکه این پروژه عملیاتی شود موافق است و معتقدیم در مسیر ۱۶ متری استاد فقیهی هیچ ساختمان تاریخی و اماکن تاریخی که خدشه برآن وارد شود وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته برخی ساکنین مجوز گرفتند و برخی هم همچنان بلاتکلیف هستند اما با تمام این شرایط ما با اجرای این پروژه موافق هستیم و بودجه هم برای این موضوع می‌توانیم اختصاص دهیم تا در اسرع وقت عملیاتی شود اما این پروژه هم با عنوان اینکه در محدوده بافت تاریخی قرار دارد از چرخه خارج شده و مورد موافقت قرار نگرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: نقش میراث فرهنگی و گردشگری نقشی کلیدی است و به دنبال آن شورای عالی معماری و شهرسازی لازم است تجدید نظر کند تا با همفکری مدیریت شهری و استانی بتوانیم به احیای بافت تاریخی و فرسوده قم که در هسته مرکزی شهر است امیدوار باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار