فیلم کوتاه «بووکه بارانه» (عروسی باران) که یکی از مراسم‌های آئینی مناطق کردنشین برای بارش باران است به نویسندگی و کارگردانی «سید سینا ولدبیگی» در پاوه ساخته شد.
کد خبر: ۹۵۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵ 19 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،این کارگردان جوان گفت: پس از چند ماهه برای دریافت مجوز، ساخت فیلم کوتاه بووکه بارانه که یکی از مراسم‌های آئینی مناطق کُردنشین (استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، آذربایجان غربی) برای بارش باران است در چند روز اخیر در پاوه به اتمام رسید.

وی با اشاره به اینکه این فیلم روایتی عاشقانه و رمانتیک از ۲ برادر است که در روز بووکه بارانه عاشق یک دختر در سن کودکی می‌شوند ادامه داد: در این مراسم یک عروسک بوسیله چوب با لباس محلی ساخته و دختران با خواندن ترانه‌های محلی، آن را خانه به خانه می‌گردانند، صاحب خانه به عروسک‌گردان‌ها نیز پیشکش‌هایی از قبیل تخم‌مرغ، کشمش، گردو به آنها هدیه می‌دهد.

ولدبیگی افزود: در این فیلم ذات پاک کودکان زیر ۹ سال و آیین قدیمی «بووکه بارانه» که در معرض فراموشی است برای بارش رحمت الهی را نشان می‌دهد در حالیکه این فیلم مستند نبوده و سعی در خلق نمودن اثر و همراه با زنده نمودن این آیین را دارد.

 

وی از حضور و نقش آفرینی خواننده بزرگ «سعدالله نصیری» در این فیلم خبر داد و یادآور شد: لازم می‌دانم از همرامی مردم شهرستان پاوه، حمایت حاج ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، معاونت اجتماعی انتظامی استان کرمانشاه، فرماندار پاوه، وحید کرمانی و سایر ادارات مربوطه در ساخت فیلم تشکر کنم.

این فیلم به تهیه‌کنندگی BM COMOANY، مشاور کارگردان بیتا مفاخر، منشی صحنه دیلان صحراگرد، فیلمبردار خلیل صحراگرد، دستیار فیلم بردار و هلی شات هیوا محمدی، صدابردار سیوان صمدی، دستیار صدابرادر کامیاب اردلان و عکاسی فیلم هم بر عهده یاور اسکات بوده است.

همچنین سعدالله نصیری، لیلا ولدبیگی، کانیا صیافی، تینا احمدی، ویانا احمدی، آلا بابایی نیا، کارین بابایی نیا، ساینا بنفشی، ژیندا حسین زاده، چرو رحمانی، دیار رمضانی، دیبا صادقی، بردیا صادقی، نها عبدالمحمدی، مانا عبدی، چاوان ولدبیگی، سونیا ولدبیگی و سانا ولدبیگی به عنوان بازیگر در فیلم بووکه بارانه نقش آفرینی کردند.

سیدسینا ولدبیگی متولد سال ۱۳۸۰ در پاوه و دانشجویی رشته مدیریت اموربانکی در شیراز است که دوران کودکی را در روستای نوریاب از توابع شهرستان پاوه سکونت داشته است.

از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را در زمینه نوازندگی و آموختن ساز دف شروع کرد و موفق به حضور در جشنواره های منطقه ای، ملی، بین المللی و کسب مقام در این جشنواره ها شد؛ فعالیت های خود در زمینه موسیقی را در همراهی با گروه چهل دف هورامان، خانه موسیقی پاوه، خانه دف پاوه، آموزشگاه موسیقی ده‌نگ وانجمن موسیقی پاوه ادامه داده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار