در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه ملی گل و صنایع وابسته در محلات
تابناک: معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: باغداران و تولیدکنندگان گل و گیاه به بازار صادرات توجه داشته باشند، چراکه بازار داخلی اشباع شده و نمی‌تواند درآمد اقتصادی خوبی در پی داشته باشد.
کد خبر: ۹۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹ 16 September 2015

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)،محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه ملی گل و صنایع وابسته در محلات، از تولید 16 میلیون تن محصولات باغی کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: سالانه دو میلیارد و 552 میلیون گل شاخه بریده در کشور تولید می‌شود.

محمدعلی طهماسبی با بیان اینکه امسال نیز 50 هزار تن مرکبات و محصولات باغی به ارزش دو میلیارد دلار به کشورهای هم‌جوار صادر می‌شود، سطح باغ‌های کشور را دو میلیون و 600 هزار هکتار اعلام کرد که این میزان حدود 800 هزار هکتار به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه صادرات پسته، خرما، زعفران، انار، انجیر و کشمکش مقام خوبی در دنیا دارد و این محصولات از فرصت‌های صادراتی خوبی برخوردارند، از تولید چهار میلیون و 300 هزار تنی مرکبات در سال خبر داد و میانگین صادرات مرکبات را سالانه حدود 30 تا 50 هزار تن اعلام کرد.

طهماسبی اظهار امیدواری کرد که با بهبود کیفیت و افزایش کمیت در امور باغ‌ها و با تکیه بر ظرفیت‌های بسیار بالا در این بخش می‌توان صادرات دو میلیارد دلاری محصولات باغی در سال را افزایش داد.

وی با اشاره به مجموع سطح زیر کشت شش‌هزار و 193 هکتاری گل و گیاهان زینتی در کشور که دوهزار و 222 هکتار آن در فضای گلخانه‌ای و سه‌هزار و 971 هکتار در فضای باز کشت می‌شود و با تأکید بر مثبت کردن تراز تجاری کشور با تکیه بر تولیدات داخلی با نگاه به بازار به‌عنران یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزود: باغداران و تولیدکنندگان گل و گیاه به بازار صادرات توجه داشته باشند، چراکه بازار داخلی اشباع شده و نمی‌تواند درآمد اقتصادی خوبی در پی داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال جاری برای نخستین بار به صورت آزمایشی سازه‌های گلخانه‌ها در چهار استان کشور بیمه می‌شود و در سال‌های آینده بیمه سازه‌های گلخانه‌ای در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

طهماسبی با اشاره به اینکه شهرستان محلات یکی از قطب‌های مهم تولید و صادرات گل کشور به‌شمار می‌رود ادامه داد: با تکمیل و بهره‌برداری از پایانه گل محلات زنجیره تولید گل شامل نیروی انسانی ماهر، پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاه زینتی و پایانه گل تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه با برگزاری نمایشگاه‌های گل و گیاه در سال‌های اخیر در محلات گل این شهرستان دارای برند جهانی شده است، تصریح کرد: حدود شش‌هزار هکتار از باغ‌های کشور به پرورش گل وگیاه اختصاص دارد و دولت برای افزایش تولید و صادرات، تولیدکنندگان را حمایت می‌کند.

گفتنی است، سیزدهمین نمایشگاه ملی گل و صنایع وابسته محلات در محل پایانه‌های صادراتی در وسعت دوهزار و 400 مترمربع در پنج سالن نمایش با طراحی خاص محیطی دایر شده است. در این نمایشگاه 110 غرفه به‌منظور عرضه و نمایش گل و گیاه، سالن فروش مستقیم و ادوات کشاورزی و دو سالن عرضه و نمایش صنایع وابسته برپا شده است.

این نمایشگاه تا 28 مهر ماه از ساعت 10 صبح تا 20 شب در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار