در اصفهان با همه‌گیری کرونا اعلام شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اعلام اینکه از زمان همه گیری کرونا تغییرات گسترده ای در میزان پسماند تولیدی بیمارستان ها ایجاد شد، گفت: به طور متوسط شاهد کاهش ۱۵ درصدی پسماندهای عادی و افزایش ۱۷ درصدی پسماندهای عفونی و تیز و برنده در بیمارستان های استان هستیم.
کد خبر: ۹۵۸۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵ 22 April 2021

ایرج حشمتی اظهار کرد: ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی زمین پاک با شعار احیای زمین و افزایش بهره وری برای توسعه پایدار ( Restore Our Earth) نامگذاری شده است. 

وی افزود: روز جهانی زمین پاک فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از زیست‌بوم و زیستگاهی است که در آن زندگی بشری به رشد و بالندگی خواهد رسید و توجه به آن نقش انکارناپذیری در نهادینه ساختن باور و اراده انسان برای داشتن و حفظ محیطی سالم دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید براینکه روز زمین پاک تنها یک روز نیست، بلکه یک جنبش محیط زیستی است، تصریح کرد: امسال نیز مانند هر سال در ایران همراه با سراسر دنیا این روز گرامی داشته می‌شود تا همگان از اهمیت زمین و موهبت‌های آن و گام‌هایی که می‌توانند برای حفظ آن بردارند، آگاه شوند.

حشمتی در ادامه با بیان اینکه در استان اصفهان روزانه ۳ هزار و ۶۲ تن زباله خانگی تولید می‌شود، افزود: ۷۰ درصد این زباله ها به صورت مکانیزه جمع‌آوری و از طریق ۶ کارخانه کمپوست موجود در استان، مدیریت می شود.

وی همچنین افزود: در استان اصفهان روزانه حدود ۱۶ تن پسماند پزشکی شامل پسماندهای عفونی و تیز و برنده و پسماندهای شیمیایی و دارویی در بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی استان تولید می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به شیوع ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸ تاکنون در کشور، گفت: با شیوع ویروس کرونا تغییرات گسترده ای در میزان پسماند تولیدی بیمارستان ها ایجاد شد. به طور مثال در بیمارستان های اختصاصی (ریفرال) کرونا، کل پسماندها و در بیمارستان های غیر ریفرال، کل پسماند بخش های مخصوص کرونا، عفونی تلقی می شود. بنابراین میزان پسماند ویژه که نیاز به بی خطرسازی داشته افزایش یافته و به تبع آن میزان پسماند عادی بیمارستان ها کاهش یافته است.   

 حشمتی با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا به طور متوسط شاهد کاهش ۱۵ درصدی پسماندهای عادی در بیمارستان های استان هستیم، افزود: در همین مدت شاهد افزایش ۱۷ درصدی پسماندهای عفونی و تیز و برنده و افزایش ۱.۵ درصدی پسماندهای شیمیایی و دارویی بوده ایم.

وی پیرامون مدیریت پسماندهای پزشکی، توضیح داد: پسماندهای عفونی و تیز و برنده ۶۶ بیمارستان استان اصفهان بی خطرسازی و سپس در لندفیل های مخصوص پسماند پزشکی دفن می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در خصوص مدیریت ماسک ها و دستکش های استفاده شده نیز گفت: شهرداری های استان اقدامات قابل توجهی را انجام داده اند، از جمله سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان که از ابتدای شیوع کرونا نسبت به فرهنگ‌سازی از طریق صدا و سیما، رسانه ها و فضای مجازی با مضمون نگهداری ماسک ها و دستکش های استفاده شده درون کیسه های در بسته اقدام کرده است. همچنین شهرداری اصفهان با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمینه مدیریت و جمع آوری پسماندهای بیماران مبتلا به کووید که در قرنطینه خانگی هستند از طریق تماس با شماره ۱۳۷ همکاری مؤثری داشته است.

حشمتی خاطرنشان کرد: به مناسبت روز زمین پاک سال ۱۴۰۰ برخی از شرکت های بازیافت استان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و صنایع استان نسبت به تهیه کلیپ با موضوع «روز زمین پاک» در راستای مسئولیت اجتماعی برای حفظ محیط زیست اقدام کرده اند. همچنین ۷۰ واحد بزرگ و متوسط صنعتی استان و شهرداری ها و شرکت های بازیافت تحت پوشش آنها به اجرای برنامه های برون و درون سازمانی برنامه های متناسب با شعار روز زمین پاک ماموریت پیدا کرده اند.

وی برگزاری کارگاه آموزشی با مخاطب؛ فعالان صنعتی و اعضای سازمان های مردم نهاد در زمینه مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه را نیز از دیگر برنامه های پیش بینی شده این اداره کل به مناسبت روز زمین پاک برشمرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افتتاح محل دفن (لندفیل) پسماندهای صنعتی و ویژه یکی از واحدهای صنعتی استان در شرق اصفهان را از اقدامات نمادین پیش بینی شده برای روز زمین پاک امسال اعلام کرد.

حشمتی خاطرنشان کرد: اقدامات و پیگیری های انجام شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان باعث شده که در ارزیابی صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، استان اصفهان به عنوان استان برتر در زمینه مدیریت پسماند معرفی شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار