کارشناس مسئول مراقبت کرونای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: عوارض واکسن‌ها طبیعی است و نیاز به درمان خاصی ندارد، مگر اینکه شدید باشد که در این صورت فرد باید به پزشک مراجعه کند.
کد خبر: ۹۶۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴ 09 May 2021

مهدی فارسی با اشاره به استقبال خوب از مرحله سوم کارآزمایی واکسن پاستور در اصفهان، گفت :  هر واکسنی باید سه فاز کارآزمایی را با موفقیت طی کند و کسانی که در مرحله یک شرکت می‌کنند ریسک بزرگی را پشت سر می‌گذارند، چون در این مرحله تاثیر واکسن بر سلامت انسان بررسی می‌شود، اما در مراحل دوم و سوم اثربخشی واکسن بررسی می‌شود.
وی  با اعلام اینکه تاکنون دو هزار نفر در اصفهان در مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا شرکت کرده‌اند، افزود : تا چند روز آینده تزریق واکسن سه هزار داوطلب تکمیل می‌شود و تاکنون عوارض جدی از این واکسن گزارش نشده است و برای تزریق این واکسن، کسانی که ثبت نام کنند در لیست داوطلبان قرار می‌گیرند و ممکن است به صورت تصادفی انتخاب شود.
کارشناس مسئول مراقبت کرونای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه همه واکسن‌ها امتحان خود را پس داده‌اند و ایمنی‌زایی آن‌ها محرز شده است گفت: بنابراین اولین واکسنی که طبق برنامه پیشنهاد شد باید زد و اصلا نیازی به بررسی اثربخشی واکسن نیست، چون همه واکسن‌ها با اثربخشی‌های مختلف، صد در صد جلوی ابتلای شدید و مرگ و میر را می‌گیرند.
فارسی در مورد عوارض واکسن‌ها افزود: وقتی واکسن تزریق می‌شود در واقع سیستم ایمنی بدن تحریک می‌شود تا در آینده فرد در برابر بیماری مقاوم شود و تزریق واکسن حتما عوارضی هم دارد که قرمزی و درد محل تزریق شایع‌ترین این عوارض است.
وی گفت: همچنین یکسری عوارض سیستمی تا یک هفته بعد از تزریق ممکن است ایجاد شود مثل علائم سرماخوردگی، تب، بدن درد، کهیر یا عوارضی مثل اسهال و استفراغ که جای هیچ گونه نگرانی ندارد و برای عوارض خفیف توصیه می‌شود صرفا از استامینوفن ۵۰۰ استفاده شود که تا حد زیادی عوارض بیماری را رفع می‌کند.
کارشناس مسئول مراقبت کرونای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برخی واکسن‌ها یکسری عوارض غیر شایع مانند ایجاد لخته خون در عروق و سیاهرگ‌ها دارد گفت:، ولی تعداد این عارضه خیلی کم است و نمی‌توانیم فواید بسیار واکسن را فدای آن کنیم.
فارسی با اشاره به اینکه در یک میلیون نفر چهار نفر با تزریق واکسن آسترازنکا دچار لخته خون می‌شوند که یکی از آن‌ها ممکن است فوت کند، افزود:، اما عدد بسیار ناچیزی است به همین خاطر تزریق این واکسن در دنیا ممنوع نشده، ولی توصیه شده در افراد بالای ۵۰ سال تزریق شود.
کارشناس مسئول مراقبت کرونای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: کسانی که عوارض کرونا یا تست پی سی آر مثبت دارند باید صبر کنند بعد از رفع علائم و بهبود وضعیت جسمی واکسن بزنند و در تزریق واکسن عجله نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار