هشت واحد تولیدی و صنعتی استان کرمانشاه در راستای مسئولیت اجتماعی خود و در قالب تفاهم نامه‌هایی برای کاهش نرخ بیکاری روستاهای محروم استان پای کار آمدند.
کد خبر: ۹۶۷۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳ 27 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مراسم انعقاد این تفاهم نامه ها که امروز(پنجم خرداد) در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: هرچند طرح مسئولیت های اجتماعی از مدت ها قبل در وزارت صمت وجود داشت، اما چندان اجرایی نمی شد، بنابراین برنامه احیای آن را از سال گذشته در دستور کار قرار دادیم.

وی تصریح کرد: تا چند دهه پیش حدود 70 درصد از جمعیت کشور در روستاها و 30 درصد در شهر زندگی می کردند، اما طی یکی دو دهه اخیر شرایط بگونه ای پیش رفته که درحال حاضر 75 درصد جمعیت در شهرها و 25 درصد در روستاها زندگی می کنند.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: علیرغم اینکه در این سالها امکانات زیرساختی زیادی هم به روستاها برده شده، اما چون مردم بسیاری از روستاهای ما توانمند نیستند، برای همین آمار بیکاری در آنها بالاست و به شهرها مهاجرت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: دراین راستا، برنامه احیای مسئولیت اجتماعی را با مثلث توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دستور کار قراردادیم که تابحال در 13 استان کشور اجرایی شده است.

رسولیان یادآورشد: در این استانها تاکنون 283 واحد تولیدی و شرکت های بزرگ به عنوان ارباب توسعه به روستاها رفته اند و خیرین روستاها می شوند، به شکلی که با مشارکت خود مردم به آنها یاد می دهند که چطور فعالیت اقتصادی داشته باشند و ائمه جمعه هر شهرستان هم ناظر اجرای این طرح خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در برخی از روستاها باعث شده تا نرخ بیکاری آنها از 27 درصد به شش درصد کاهش پیدا کند، بنابراین اجرای آن را در کرمانشاه نیز در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم به کاهش نرخ بیکاری این استان کمک کند.

در ادامه بهزاد باباخانی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز با بیان اینکه بحث مسئولیت اجتماعی در سالهای اخیر وارد حوزه صنعت شده، اعلام کرد: پس از انقلاب صنعتی یک تعریف خشک و خالی از صنعت وجود داشت، اما در سالهای اخیر بحث مسئولیت اجتماعی شرکت ها و واحدهای تولیدی هم مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: البته از سالها قبل برخی از شرکت ها و واحدهای تولیدی در کرمانشاه به این حوزه ورود کرده اند، از جمله در بحث حفظ منابع طبیعی و محیط زیست اقداماتی را انجام داده اند. همچنین پس از وقوع زلزله بزرگ سرپلذهاب هم واحدهای تولیدی استان هم در بحث کمک رسانی و هم در بحث بازسازی بصورت خیرخواهانه وارد عمل شدند.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه بحث مسئولیت اجتماعی واحدهای تولیدی و صنعتی درحال نظام مند شدن است، افزود: دراین راستا تفاهم نامه هایی بین وزارت صمت، واحدهای تولیدی، استانداران و نمایندگان ولی فقیه در استانها بسته می شود تا مسئولیت اجتماعی این واحدها نظام مند شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با اجرای این طرح بتوان نرخ بیکاری استان را تاحدودی کاهش داد، هرچند که نرخ بیکاری استان با شروع جنگ تحمیلی به واسطه از بین رفتن زیرساخت های زیادی روندی افزایشی پیدا کرد و سالها استان اول بیکار کشور بودیم، اما از سال 1396 با مجموعه ای از اقدامات توانستیم از رتبه اول بودن خارج شویم و اکنون هم برای کاهش بیشتر این آمار اجرای این طرح می تواند کمک کننده باشد.

باباخانی در ادامه بر لزوم توجه بیشتر به کرمانشاه برای تامین زیرساخت های صنعتی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در برخی از شهرک های صنعتی استان مشکلات جدی داریم و در برخی از شهرستان ها هم دیگر اراضی برای واگذاری نداریم.

وی تاکید کرد: در شهرک صنعتی کرمانشاه بخش قابل توجه از زمین هایی که زیرساخت دارد، واگذار شده و در بخش های دیگر نیاز به زیرساخت هایی داریم که برای اجرای زیرساخت ها به حمایت نیاز است تا نرخ بیکاری استان روند کاهشی خود را داشته باشند.

براساس تفاهم نامه ای که امروز منعقد شد، قرار است هشت واحد صنعتی استان کرمانشاه در تعدادی از روستاهای کم برخوردار با مشارکت مردم محلی راه های چگونگی داشتن فعالیت های اقتصادی و اشتغالزایی را آموزش دهند و در این راه به آنها کمک کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار