یک مشاور فعالیت‌های چندرسانه‌ای با تأکید بر حذف راه‌های نفوذ(هک) و استفاده از امکانات بازیابی و ریکاوری در اینستاگرام، قوانین و بایدها و نبایدهای فعالیت موثر در این فضا را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۶۹۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶ 08 June 2021

رضا امینی مدرس عکاسی، تدوین‌گر، عکاس خبری و مشاور فعالیت‌های چندرسانه‌ای در فضای مجازی که سال گذشته نیز در وبیناری با موضوع «موبایل، رسانه همراه من» به ارائه نکات آموزشی درباره فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام پرداخته بود، این بار در وبینار «اینستاگرام، بایدها و نبایدها» به ارائه آموزش‌های تخصصی‌تر درباره این شبکه اجتماعی پرداخت.
امینی در این وبینار که به همت فرهنگسرای تخصصی رسانه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و اداره فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری منطقه 2 برگزار شد، اصالت هدف و اعتماد را مبنای رشد مشاغل و کسب‌وکارها در گذشته دانست و اظهار داشت: این در حالی است که برخی ادمین‌ها و گردانندگان صفحات مجازی با این فضا انس نداشته و هنوز با کار خود ارتباط برقرار نکرده‌اند در حالی که یا باید فعالیت در این فضا را به طور کلی کنار بگذارند یا برای موفقیت در آن وقت بگذارند، از کار خود لذت ببرند و دلسرد نشوند.
این مشاور فعالیت‌های چندرسانه‌ای، نداشتن هدف را دلیل دلسرد شدن افراد از فعالیت در اینستاگرام دانست و افزود: نخستین اقدام برای داشتن یک فضای کاری، برقراری امنیت در آن است و در هر فضای کاری چه فیزیکی و چه مجازی به امنیت نیاز دارید، چون ممکن است تلاش کنید اما نتیجه زحمات خود را به دلیل نداشتن امنیت از دست بدهید. از طرف دیگر برای داشتن ایده‌های خلاق فضایی همراه با آسودگی خیال نیاز دارید.
او مختل شدن امنیت یک صفحه در اینستاگرام را ناشی از عدم رعایت مسائل امنیتی یا استفاده از بدافزارها برای افزایش فالور و لایک دانست و ادامه داد: اشخاص در اینستاگرام در معرض سوءاستفاده و صفحات مربوط به کسب‌وکارها در معرض حمله هکرها و رقبای ناسالم هستند پس حفظ حریم شخصی وظیفه خود شماست که باید با انتخاب رمز عبور قوی و ندادن این اطلاعات به دیگران امنیت صفحه خود را تأمین کنید.
امینی اضافه کرد: اگر اکانت اینستاگرام شما شخصی است و مربوط به کسب‌وکار شما نیست، حتماً آن را پرایوت کنید. همچنین در بخش تنظیمات اینستاگرام می‌توانید بررسی کنید چه کسانی و با چه دستگاه‌هایی در اینستاگرام شما فعالیت دارند و این امر را مدیریت کنید.
این مدرس عکاسی با تأکید فراوان بر فعال کردن تأیید دو مرحله‌ای برای ورود به اینستاگرام برای تأمین امنیت، گفت: وقتی شما تأیید هویت دو مرحله‌ای را روشن می‌کنید، اگر حتی کسی پسورد اینستاگرام شما را داشته باشد به علت نداشتن کد دوم به حساب اینستاگرام شما دسترسی نخواهد داشت. همچنین تلاش کنید برای ورود به اینستاگرام از فیلترشکن استفاده نکنید چون با استفاده از آن هر بار لوکیشن شما تغییر می‌کند و عواقبی دارد که برای برگرداندن صفحه خود باید مراحل مشکلی را طی کنید.
او رفتار ما در برابر افراد ناشناس و بی‌هویت در صفحه اینستاگرام خود را مهم دانست و بیان کرد: نگاهی به فالورهای خود بیندازید و افرادی که هویت آنها برای شما مشخص نیست را حذف کنید. همچنین اگر با حساب اینستاگرام خود در سرویس‌های دیگر حساب کاربری ایجاد کرده‌اید باید این دسترسی‌ها را کنترل کنید و فقط به اپلیکیشن‌های اینستاگرام اعتماد کنید و امکان دسترسی بدهید. همچنین به‌شدت از استفاده از نرم‌افزارهای افزایش لایک و فالور خودداری کنید چون اینستاگرام با رصد متوسط لایک‌ها، صفحه شما را بلاک می‌کند.
امینی نداشتن هدف یا هدف اشتباه را دلیل فقدان خلاقیت در یک صفحه اینستاگرام دانست و در ادامه به ارائه قوانینی برای فعالیت موثر در اینستاگرام پرداخت و تصریح کرد: قانون اول این است که به اینستاگرام به‌عنوان محلی برای ایده‌پردازی خلاقانه، کسب‌وکار، هنر و خدمات فعال نگاه کنید. قانون دوم اینکه، در پُست‌های خود از ارائه توضیحات به صورت گزارش کار خودداری کنید. وقت بیننده باارزش است و لزوماً برای گزارش مفصل شما زمان ندارد و نگاهی گذرا خواهد داشت.
این مشاور فعالیت‌های چندرسانه‌ای ثبات شخصیت را قانون سوم فعالیت موثر در اینستاگرام دانست و تصریح کرد: بیننده باید شما را حس کند و با شخصیت یا برند شما آشنا شود، با فرض بر اینکه شخصی اولین بار است از صفحه شما بازدید می‌کند. قانون چهارم این است که مخاطب تنها حدود 5 تا 6 ثانیه برای ارتباط برقرار کردن با پست شما وقت می‌گذارد و اگر هدفی در پست شما ببیند آن را مطالعه می‌کند، وگرنه صفحه شما را ترک می‌کند.
او تعیین هدف را پنجمین قانون فعالیت موثر در اینستاگرام دانست و اظهار داشت: دریافت بازخورد تولیدات را به‌عنوان هدف کوتاه‌مدت و تأثیرگذاری و تداوم را به‌عنوان هدف بلندمدت تعیین کنید. در قانون ششم، یک تقویم منظم کاری داشته باشید که شامل برنامه‌ریزی، چک‌لیست اهداف، انرژی ادامه کار، خط مشی مشخص و برآورده شدن انتظارات شخصی یا کاری باشد.
امینی انتخاب نام پروفایل مناسب را قانون هفتم دانست و افزود: نام پروفایل اولین نقطه تحلیلی شما برای مخاطب است و به وسیله همین نام است که افراد جدید می‌توانند صفحه شما را پیدا کنند. همچنین می‌توانید با انتخاب یک نام شاخص، در ذهن فالورها بدرخشید. در کل تلاش کنید نامی قابل جستجو برای صفحه خود انتخاب کنید.
این عکاس خبری در تشریح قانون هشتم گفت: در فضای مجازی، خرید لایک و فالور معادل کلاه‌برداری است. اینستاگرام بستری است که در آن ارتباطات معتبر، ارزش واقعی شما به حساب می‌آید و خرید لایک و فالور باعث می‌شود این تعامل را نداشته باشید و صدمه بیشتری به برند خود وارد کنید.
او خاص بودن را قانون نهم فعالیت موثر در اینستاگرام دانست و ادامه داد: دور اسم‌های عجیب و غریب برای پروفایل که به سختی در ذهن می‌ماند یا اسم‌های باری به هر جهت خط بکشید. همچنین از عکس پروفایل مشخص و بدون ابهام استفاده کنید. تلاش کنید بیوگرافی شما جذاب، لینک‌دار و حاوی اطلاعات باشد. قانون دهم هم این است که شخصیت پیج خود را در اولویت قرار دهید؛ اگر پیج شما شخصی است باید بگویید که هستید و اگر کاری است، چه چیزی برای ارائه دارید. همچنین هرچه قالب و تِم پست‌های شما ظاهر بهتری داشته باشد تعاملات بیشتری در صفحه خود خواهید داشت اما مراقب باشید یکنواخت و خسته‌کننده نشوید.
امینی با بیان اینکه در قانون یازدهم، هیچ‌گاه در پست‌های خود لینک قرار ندهید تصریح کرد: قانون دوازدهم نیز می‌گوید بازه سنی مخاطبان خود و علایق آنها را در نظر بگیرید و بر اساس آن تولید محتوا کنید. در قانون سیزدهم نیز باید بدانید که مخاطب بسیار باهوش است و در کسری از ثانیه تسلط شما بر موضوع را متوجه می‌شود بنابراین از پرداختن به موضوعاتی که هیچ تسلط، تخصص و تجربه‌ای در آن ندارید خودداری کنید.
این مشاور فعالیت‌های چندرسانه‌ای در پایان اصول کپشن‌نویسی درست را برشمرد؛ اینکه مخاطبان خود را و پیام خودتان را بشناسید، حجم نوشته خود را در نظر بگیرید، مهم‌ترین کلمات را در ابتدای کپشن قرار دهید، در کپشن یک سوال یا درخواست مطرح کنید، کاربران دیگر را مخاطب قرار دهید، از ایموجی‌ها و نقل‌قول استفاده کنید، لحنی صمیمی داشته باشید، مخاطب خود را به تعامل تشویق کنید و اشتباه املایی و گرامری نداشته باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار