پس از انتشار گزارش درباره ترافیک ایجاد شده در محور مرکزی شهر شیراز به دلیل پروژه عمرانی شهرداری بافت تاریخی از بازگشایی این محور خبر داد.
کد خبر: ۹۷۰۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶ 10 June 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: ترافیک مسئله‌ای که در همه کلانشهرهای دنیا دیده می‌شود و در ایران نیز این معضل لاینحل همه شهرهای بزرگ است. هر چند اقداماتی برای رفع این ترافیک انجام می‌شود یا طرح‌های زوج و فرد به اجرا در می‌آید اما باز هم این ترافیک و افزایش خودروها در سطح شهر است که خودنمایی می‌کند.

صف‌های بی‌انتهای اتومبیل در خیابان‌ها، گرمای کلافه‌کننده این روزهای شیراز در کنار آلودگی صوتی ارمغان این روزهای خیابان‌های مرکزی شیراز است هر چند که ترافیک این کلانشهر مربوط به امروز و دیروز نیست و سال‌هاست که مردم این دیار با ترافیک روبه‌رو هستند.

طرح‌های مختلفی برای کنترل ترافیک مطرح شده از جداسازی و گذاشتن نرده در خیابان گرفته تا قرار داد خطوط ویژه اما تاکنون هیچ یک نتوانسته ترافیک خیابان‌های شیراز به ویژه در محور زندیه به عنوان یکی از محورهای اصلی و مرکزی شیراز را حل کند.

جدیداً شهرداری در اقدامی با هدف بهسازی و زیباسازی اطراف ارگ کریم خان اقدام به بستن بخشی از خیابان این منطقه کرده بود که سبب شد معضل ترافیک در این منطقه دوچندان شود و صدای مردم و کسبه فعال این منطقه را درآورد.

علاوه بر ترافیک که بخشی از ناهنجاری‌های این مسیر است، پارک خودرو در پیاده‌رو و حرکت عابرین پیاده در خیابان که به سبب سد معبر و عوامل محیطی مزاحم دیگر جایی برای عبور ندارند این محدوده شهری قدیمی را نازیبا کرده بود.

خبرگزاری تسنیم در تاریخ 10 خردادماه گزارشی با تیتر "افزایش ترافیک در مرکز شیراز/ پیاده‌راه‌سازی شهرداری صدای مردم را درآورد" را منتشر کرد و به بیان مشکلات ترافیک ایجاد شده از زبان مردم پرداخت و در آن اعلام کرد که این خیابان‌ کم عرض عرصه کندوکاوهای شهرداری شده‌ صدای برخی شهروندان به ویژه کسبه محل و همچنین خودروهایی را که از این مسیر می‌گذرند، در آورده است.

شهروندان از اینکه مسیر نمازی تا چهارراه زند را باید با صرف زمان چند برابری طی کنند گلایه داشتند. 3 روز بعد از انتشار گزارش میثم مهتابی مدیر روابط عمومی شهرداری بافت تاریخی شیراز در گفت‌وگو با تسنیم از بازگشایی مسیر تا یک هفته خبر داد.

وی این مطلب را که ترافیک محور زند به دلیل پروژه‌های شهرداری شیراز مضاعف شده است، تایید و اعلام کرد که تلاش بر این است که در حداقل زمان ممکن کار انجام شود و مشکل مردم برای تردد در این محور اصلی شهر برطرف گردد.

حال مهتابی در گفت‌وگوی تازه‌ای با تسنیم از بازگشایی این مسیر خبر داد. وی گفت: عملیات عمرانی ضلع شمال و جنوب زیرگذر زند که بخشی از بهسازی و زیباسازی خیابان‌های اطراف ارگ کریم خان است، از 25 فروردین ماه آغاز شده و کمتر از 2 ماه در حدود 50 روز کل عملیات عمرانی انجام شد.

به گفته وی فاز اول یا ضلع شمالی و فاز دوم یا همان ضلع جنوبی هم که کامل بازگشایی شده و خیابان هجرت و پیاده راه جلو دادگستری هم بازگشایی شده است.

به گفته مدیر روابط عمومی شهرداری بافت تاریخی شیراز کل این پروژه که 11 هزار مترمربع مساحت و زیربنا دارد و حدود 50 درصد از حجم کل پروژه در 50 روز انجام شده است.

پروژه احیای مجموعه زندیه در یک محوطه با وسعت حدودا 30 هکتاری طراحی شده و ارگ کریمخانی، بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل، دیوانخانه، خانه محتشم، موزه پارس و دیگر بخش‌های این محوطه را در بر می‌گیرد.

در این محدوده ساختمان‌های اداری مختلفی نیز قرار دارد که بعضی نظیر ساختمان بانک ملی، کتابخانه ملی، موزه پارس و غیره به واسطه تاریخی، نوع سازه یا کاربری فرهنگی و هنری، دارای ارزش بوده و به شکلی باید ضمن الحاق به مجموعه زندیه حفظ شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار