قائم مقام رییس دانشگاه صنعتی اصفهان در امور بین‌الملل و توسعه ساختارهای فناوری گفت: این دانشگاه در اجرای ۲ طرح علمی بزرگ دنیا شامل "‌سِرن" و "‌سِزامی" مشارکت دارد که از مهمترین دستاوردهای روابط بین‌المللی آن در سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۸۰۴۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵ 22 July 2021

محمدجواد امیدی افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مرکز همکار بین‌المللی ایران با مرکز پژوهش‌های هسته‌ای اروپا (CERN) در اجرای یکی از مهمترین و بزرگترین طرح‌های علمی مشارکت دارد که مرتبط با شتاب دهنده ذرات و فناوری‌های جدید در این زمینه است.

 سرن (CERN) بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته ای است که سال ۱۹۵۴ میلادی توسط سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای ایجاد شد و در این مدت پژوهش های متعددی را به رهبری دانشمندان برتر دنیا از جمله ۶ دارنده جایزه نوبل به سرانجام رسانید.

امیدی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان نخستین دانشگاه ایرانی در سال ۹۸ به عضویت مرکز سرن درآمد، اظهار داشت: در زمان حاضر ۲ عضو هیات علمی این دانشگاه به عنوان نمایندگان ما در حال فعالیت در این مرکز بزرگ تحقیقاتی در اروپا هستند.

وی به پذیرش طرحی از این دانشگاه در مرکز سرن اشاره و خاطرنشان کرد: پذیرش این طرح پژوهشی که به اجرای هر بهتر برنامه های تحقیقاتی و آزمایشگاهی سِرن کمک می کند برای دانشگاه ما موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.

امیدی با تاکید بر اینکه همکاری با مرکز سرن به فعالیت استادان دانشگاه صنعتی اصفهان محدود نمی شود، اضافه کرد: این دانشگاه به عنوان مرکز اتصال (هاب) دانشگاه های ایرانی با سرن، فعالیت دارد و در شهریور امسال نیز نشست سه روزه ای در این زمینه برگزار خواهد شد.

قائم مقام رییس دانشگاه صنعتی اصفهان، مشارکت این مرکز در اجرای طرح بزرگ سِزامی نیز اشاره کرد و گفت: ما به عنوان نماینده ایران در این طرح تحقیقاتی که در زمینه علوم و فناوری های جدید مرتبط با فیزیک است، عضویت داریم و در جلسه‌های بین‌المللی آنها شرکت می‌کنیم.

طرح "سزامی"(SESAME) به معنی "تابش سینکروترون برای تحقیقات علوم کاربردی و  بکارگیری آن در خاورمیانه" و نخستین مرکز تحقیقاتی با سرمایه‌گذاری علمی و فنی مشترک بین‌المللی برای تأسیس و استفاده از یک دستگاه سینکروترون در خاورمیانه است که دانشگاه صنعتی اصفهان سال ۹۹ از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان مرجع ملی همکاری ایران با طرح بین‌المللی سزامی (SESAME) معرفی شد.

"سینکروترون"(synchrotron) نوعی شتاب دهنده ذرات به شکل یک حلقه دایره‌ای است که با کمک میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، تابش الکترومغناطیسی تولید می‌کند.

 تابش سینکروترن یک امکان توانمند برای مطالعه ساختمان مولکولی و تغییرات شکل و ترکیبات سلولی هنگام واکنش‌های شیمیایی است که در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی و کاربردی در فیزیک، پزشکی، صنعت، زیست‌شناسی و باستان‌شناسی کاربرد دارد.

قائم مقام رییس دانشگاه صنعتی اصفهان به توسعه روابط بین الملل این مجموعه با دانشگاه های معتبر دنیا در هشت سال گذشته نیز اشاره و اضافه کرد: با وجود مشکلاتی مانند تحریم‌های ظالمانه و افزایش قیمت دلار، این فعالیت‌های خود را کاملا حفظ کردیم.

وی با بیان اینکه در ارتباط با دانشگاه های دیگر فرصت هایی مانند تبادل استاد و دانشجو و فرصت مطالعاتی استادان در دانشگاه های خارجی فراهم می شود، خاطرنشان کرد: تدوین و انتشار مقاله های مشترک با استادان خارجی نیز از دیگر دستاوردهای توسعه روابط بین‌الملل ماست.

امیدی با اشاره به اینکه در سال های اخیر بر تعداد استادان خارجی که در زمینه های آموزشی و پژوهشی با دانشگاه صنعتی اصفهان همکاری داشتند، افزوده شده است، اظهار داشت: در چند سال اخیر، قالب فعالیت‌های بین‌المللی تغییر کرده و با وجود کاهش رفت و آمد فیزیکی، امکان برقراری ارتباط با استادان دانشگاه‌های دیگر از طریق بسترهای مجازی بخوبی فراهم شده است.

وی به مزیت‌های توسعه ارتباطات بین‌المللی با دانشگاه‌های خارجی اشاره و تاکید کرد: این موضوع باعث می‌شود تا استادان و دانشجویان ما با جدیدترین فناوری‌ها آشنا شوند، همواره به روز باشند و در حل مشکلات صنایع و جامعه از این دانش و تجربه‌ها استفاده کنند.

امیدی ادامه داد: همچنین اطلاع و آگاهی دانشگاه های خارجی از ابداعات و نوآوری‌های ما باعث ایجاد اعتبار بیشتری برای کشورمان در سطح جهانی می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار