رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان از خروج ۶۰ هزار هنرمند استان از عرصه تولیدات صنایع دستی طی ۲ سال اخیر در پی اجرای قانون "پیمان ارزی" خبر داد.
کد خبر: ۹۸۰۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶ 24 July 2021

عباس شیردل افزود: با قفل شدن صادرات صنایع دستی در پی اجرای قانون "پیمان ارزی"، جمع زیادی از هنرمندان این دیار یا به شغل دیگری روی آورده‌اند یا از کشور خارج شده‌اند.

وی تاکید کرد: تولیدکننده صنایع‌دستی وقتی نتواند هنر خود را صادر کند و درآمدزایی داشته باشد، در نهایت به دعوت کشورهای خارجی لبیک می‌گوید بطوری که درچند سال اخیر تعداد زیادی از هنرمندان از ایران خارج شدند. زیرا که نه تنها از هنرمند بلکه از هنر آنها نیز استقبال می‌کنند.

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان از منسوخ شدن هنر این دیار خبر داد و گفت: اجرای قانون "پیمان ارزی" از ۲ سال گذشته تاکنون، صادرات صنایع دستی را در اصفهان به صفر رسانده است.

وی تصریح کرد: با اجرای این قانون، تجارت "B۲B" صنایع دستی بطور کاملا قطع شده و این در حالیست که در گذشته محموله های زیادی از صنایع دستی از اصفهان به کشورهای اروپایی و حتی آمریکا صادر می‌شد.

در تجارت "B۲B"  که به آن "مدل تجارت به تجارت" گفته می‌شود، تمرکز بر فروش محصولات و خدمات به شرکت‌های دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: قانون "پیمان ارزی" مشمول کالاهایی می‌شود که ارزبری داشته باشد به این معنا که برای تهیه مواد اولیه و تولید آن، دولت ارز اختصاص دهد.

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان اضافه کرد: با این وجود، دولت در هیچ دوره‌ای برای صنایع دستی نه ارزی اختصاص داده و نه در آموزش آن نقش داشته است و از این حیث، اجرای قانون "پیمان ارزی" برای صنایع دستی هیچ دلیل و توجیه منطقی ندارد.

وی بیان داشت: صنایع دستی جزو اقلامی است که مشمول تحریم نمی‌شود اما با اجرای قانون "پیمان ارزی"، بسیاری از هنرهای امروز در سطح استان اصفهان منسوخ شده است.

شیردل با اعلام اینکه یک قانون اشتباه عامل انباشت صنایع دستی در گمرک شده و تولید را با مشکل مواجه کرده است، افزود: یک هنرمند برای صدور کالای هنری خود باید به سمت شبکه ارز نیمایی برود که در زمان تحریم، امکان برگرداندن ارز مگر در شرایط سخت وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار