در میان روزنامه های دوشنبه:
تابناک: نشت گازوئیل موجود در این تانکر به آب رودخانه زاینده رود باعث از کار افتادگی عملیات تصفیه و پمپاژ آب در محل تصفیه خانه باباشیخ علی شد، از کار افتادگی این تصفیه خانه روز جمعه موجب قطع آب شرب اصفهان و شهرهای مجاور گرديد.
کد خبر: ۹۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹ 21 September 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست. به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.

در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

با توجه به این مسئله سایت خبری تحلیلی تابناک اصفهان، هر روز مهم ترین گزارش یا اتفاق روزنامه های اصفهان را در اختیار مخاطبین می گذارد، تا از این مسائل با خبر باشند.

روزنامه اصفهان زیبا در گزارش امروز خود گریزی به اتفاق روز گذشته اصفهان و قطع شدن آب در تمام شهر زده است؛ اتفاقی که طبق گزارش این روزنامه بارها پیش از این نیز تکرار شده بود:

«شبکه آب آشامیدنی شهر اصفهان و برخی از مناطق مجاور این منطقه بعد از ظهر روز جمعه قطع شد. هم اکنون شبکه آب مناطق شمالی ، شرقی ، جنوبی و برخی دیگر از نقاط شهر اصفهان با افت محسوس فشار و نیز قطعی مواجه است. مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تائید بروز مشکل در شبکه و قطعی آب اصفهان، اعلام دلیل بروز این مشکل را به ساعاتی دیگر موکول کرد.» اين خبري بود كه اواسط روز سي و يكم مردادماه سال گذشته بر روي خروجي خبرگزاري ها قرار گرفت تا مويد خبرهاي رد و بدل شده بين مردم درباره افت فشار آب شود.اواخر همان روز، خبرگزاري ها از قول مقامات مسوول، علت قطعی آب اصفهان و شهرهای مجاور را نشتی گازوئیل ناشي از سقوط یک دستگاه تانکر حامل مواد سوختی در منطقه بالادست زاینده رود در محدوده باغبهادران اعلام كردند و البته تاكيد نمودند كه دلايل سقوط تانكر نامعلوم است! نشت گازوئیل موجود در این تانکر به آب رودخانه زاینده رود باعث از کار افتادگی عملیات تصفیه و پمپاژ آب در محل تصفیه خانه باباشیخ علی شد و از آنجا كه بخش عمده ای از آب آشامیدنی موجود در شبکه آب اصفهان و شهرستان های مجاور به وسیله تصفیه خانه آب باباشیخ علی در منطقه لنجان تامین می شود، از کار افتادگی این تصفیه خانه روز جمعه موجب قطع آب شرب اصفهان و شهرهای مجاور گرديد. اين نكته هم اعلام شد كه در شرايط عادي، شبکه آب اصفهان و شهرهای مجاور آن نیازمند 14 مترمکعب آب در ثانیه است که تصفیه خانه باباشیخ علی قادر به تولید 10 متر مکعب آب در ثانیه بوده و بقیه نیاز از محل چاه های آب تامین می شود. متعاقب آن واقعه، خبرگزاري ها از بروز برخي شايعات مبني بر طولاني شدن قطع آب و در نتيجه هجوم مردم به مغازه ها برای خرید آب های بسته بندی و کمیاب شدن آب معدني خبر دادند.اين اما نخستين و آخرين قطعي آب شرب اصفهان نبود. پيشتر از آن هم اين نوع حوادث رخ داده بود اما نه در اين مقياس وسيع. در سال 87 نیز به دلیل برخورد بیل ماشین آلات راهسازی به خط لوله انتقال نفت از مناطق جنوبی به پالایشگاه اصفهان در منطقه سامان چهارمحال و بختیاری، میلیون ها لیتر نفت وارد زاینده رود شد و بخش بزرگی از محیط زیست و آب آشامیدنی و کشاورزی استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری را آلوده کرد.

و اما تازه ترین قطعی آب

روز گذشته اما قطعي آب در مقياس نسبتا گسترده باز هم تكرار و بنا بر اظهارات مسوولان شركت آب و فاضلاب استان، از صبح يكشنبه تمام مناطق شهر اصفهان و 56 شهر ديگر استان با مشكل قطعي آب مواجه شدند تا بار ديگر مساله بغرنج آب و شبكه انتقال آب اصفهان به دغدغه مردم تبديل شود.

باران باعث كدورت آب شد!

در اين باره، مدير روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: بارندگي هاي شنبه شب در محور غرب استان اصفهان منجر به سيلابي شدن رودخانه زاينده رود شد كه همين امر افزايش كدورت آب در سد تنظيمي آبگير تصفيه خانه باباشيخ علي را به همراه داشت. اكبر بني طبا در گفت وگو با ايمنا افزود: صبح يكشنبه با رفع كدورت آب، آبگيري تصفيه خانه مجددا آغاز شد.وي با بيان اينكه وقتي ميزان كدورت از مقدار مشخصي بيشتر شود، ورودي آب به تصفيه خانه قطع مي شود، افزود: نيمه هاي شب به دليل بالا رفتن كدورت و گل آلودي بودن آب، از ورود آن به تصفيه خانه جلوگيري و نسبت به پاكسازي و كاهش كدورت و افزايش دِبي خروجي سد اقدام شد تا شرايط پايدار براي آبگيري فراهم شود. مدير روابط عمومي و آموزش همگاني شركت آب و فاضلاب استان اصفهان تصريح كرد: از ساعت 9 تا 10 صبح يكشنبه ميزان كدورت آب سير نزولي پيدا كرد اما كاهش حجم آب به حدود 20 درصد ظرفيت اسمي انتقال رسيد؛ يعني با افت 80 درصدي آب مواجه شديم. مدير روابط عمومي و آموزش همگاني شركت آب و فاضلاب استان اصفهان تصريح كرد: اين خط انتقال، تامين آب شرب 56 شهرِ استان را بر عهده دارد.

قطعی آب در ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا

مدیرعامل آبفای اصفهان هم با اشاره به قطعی آب در ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستای اصفهان گفت: به دلیل گل آلود شدن آب در تصفیه خانه بابا شیخ علی اصفهان آب برخی مناطق قطع شده است.هاشم امینی در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: به دلیل بارندگی و سیلابی که شب گذشته در برخی نقاط اصفهان به وجود آمده، وضعیت تصفیه خانه باباشیخ علی اصفهان دچار مشکلاتی شده و منجر به قطعی آب شده است. معاون آبفای اصفهان هم گفت: به دنبال وقوع سیلاب در بالادست رودخانه زاینده رود در ابتدای شنبه شب، کدورت آب به PPM 300 رسید. حسن غلامی اظهار داشت: این در حالی است که این رقم در نیمه های شب به 15 هزار PPM رسید که منجر به مختل شدن فرایند تصفیه در تصفیه خانه باباشیخ علی شد، به طوری که دبی تصفیه خانه به حدود 1.5 مترمکعب در ثانیه کاهش یافت؛ در حالیکه ظرفیت تصفیه خانه در شرایط طبیعی 11.5 مترمکعب است. معاون بهره برداری شرکت آبفای اصفهان همچنين اعلام كرد: تانکرهای آبرسانی برای تأمین آب شرب مشترکان در سطح شهر فعال شدند.در هر حال، بروز سلسله وقايعي مانند افت فشار و قطعي گسترده آب اصفهان و شهرهاي ديگر استان كه در سال هاي اخير به طور مكرر به وقع پيوسته است و واكنش هيجاني مردم بخصوص در مواردي كه قطعي به طول مي انجامد، بار ديگر لزوم تدبير دقيق تر جهت كاهش سطح آسيب پذيري شبكه آب اصفهان را گوشزد مي كند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار