عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به بررسی وضعیت کارگران غیر رسمی در استان‌های اصفهان، مشهد، تبریز، البرز، ساری، شیراز و اهواز گفت: بر پایه سه مطالعه پژوهشی که از سال ۹۶-۹۷ در خصوص وضعیت کارگران غیر رسمی انجام گرفته ۴۵ درصد کارگران در تهران، ۵۴ درصد در مشهد، ۶۱ درصد در تبریز، ۵۴ درصد در البرز، ۷۲ درصد در ساری، ۶۲ درصد شیراز و ۶۵ درصد در اهواز غیررسمی هستند.
کد خبر: ۹۹۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲ 12 September 2021

مجید محمد شفیعی افزود: در این طرح تحقیقاتی ۸۰ علت خرد و کلان از جمله نقش کارفرما، کارگران و جامعه، قانون و ... در افزایش جمعیت کارگران بررسی شد.
وی گفت: ۳۱ درصد کارفرما‌های کوچک مقیاس که با کارگران غیررسمی کار میکردند اعلام داشتند کسب و کار خود را تعطیل می‌کنند و ۲۴ درصد بیان داشتند که چاره‌ای ندارند زیر بار قوانین سخت گیرانه برویم.
شفیعی افزود: ۸۷ درصد کارفرما‌ها اعلام کردند بدنبال قانونی شدن قرارداد‌های توافقی بین کارگر و کارفرما، حاضرند قرارداد‌های توافقی را با کارگران خود رسمی و آن‌ها را بیمه کنند و ۳۲ درصد گفتند شرایط استخدامی را راحت‌تر می‌کنند.
وی گفت: حدود ۱۷ درصد گفتند که قرارداد‌های توافقی کارفرما و کارگر را توسعه خواهند داد و کارگران بیشتر را بکار می‌گیرند و ۲۳ درصد کارفرما‌ها حاضرند محصولات خود را متناسب با بازار ارائه کنند.
شفیعی افزود: هم اکنون بیش از ۵۵ درصد کارگران بخاطر نداشتن مهارت کاری نادیده گرفته می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار