مدیر کل سازمان زمینی شناسی و اکتشافات معدنی در کارگروه کم آبی و فرونشست زمین در حاشیه پارک جنگلی ۲۴۰ هکتاری حبیب آباد برخوار گفت: تا سال ۹۵ اصفهان از نظر مساحت فرونشست با دوهزار و ۳۰ کیلومتر ، دهمین استان کشور بود، ولی در سال ۹۸ که سازمان زمین شناسی کشور وارد پایش در اصفهان شد به هشت هزار و ۷۰۰ کیلومتر رسیده و در ادامه پایش‌ها در سال ۹۹ به ۱۱ هزار کیلومتر رسیده است.
کد خبر: ۹۹۳۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵ 12 September 2021

رضا اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد استان اصفهان درگیر فرونشست شده و اصفهان رتبه اول فرونشست کشور را دارد افزود: اگر فکری برای احیای زاینده رود نشود تا ۱۰ سال آینده این فرونشت در خانه‌های داخل شهرها، سبب بروز فاجعه می‌شود.
وی گفت: اولین و مهمترین عاملی که می‌تواند از فرونشت دشت بزرگ اصفهان شامل برخوار ، شاهین شهر ، میمه و اصفهان جلوگیری کند ، جریان دائمی زاینده رود به عنوان تنها محل تغذیه آبخوان این دشت است و می‌تواند اصفهان را از این فاجعه حفظ کند.
اسلامی تامین آب از تصفیه خانه شمال اصفهان برای کشاورزی با تصفیه‌های تکمیلی در دشت برخوار را راهکار دوم دانست و از مسوولان خواست برای این موضوع همکاری کنند.
نماینده مردم شهرستان‌های برخوار و شاهین شهر و میمه هم گفت: یکی از راهکار‌های جلوگیری از فرونشست، واگذاری و تامین آبی که کشاورزان این منطقه آن را خریداری کرده اند است و اجرای آن موجب تغذیه بخشی از این آبخوان این منطقه می‌شود.
حسینعلی حاجی، مطالعه جامع برای حفظ جنگل ۲۴۰ هکتاری، تامین پساب برای آبیاری آن و اجرای طرح‌های نوین آبیاری در این پارک جنگلی را از راهکار‌های حفظ این تصفیه خانه بزرگ در اصفهان بیان کرد.
استاندار اصفهان هم در این با بیان اینکه کم آبی یا بی آبی گریبان گیر کل استان بخصوص شمال اصفهان شده گفت: دو پارک ناژوان و جنگل ۲۴۰ هکتاری شمال در حبیب آباد برخوار به عنوان ریه و تصفیه خانه هوای اصفهان است که با این بی آبی در معرض خطر و خشکیدن است.
عباس رضایی بی آبی، فرونشست زمین یکی از مشکل‌های دشت‌های اصفهان از جمله دشت برخواربیان کرد و گفت: باید با اجرای طرح نوین آبیاری و کشت گونه‌های کم آب و مقاوم می‌توانیم جایگاه فعلی این جنگل‌ها را حفظ کنیم.
وی با اشاره به اینکه برای حفظ جنگل ۲۴۰ هکتاری حبیب آباد، استانداری اصفهان در سه مرحله تا پایان سال حمایت می‌کند گفت: شهرداری به عنوان متولی حفظ این جنگل باید بدنبال جذب سرمایه گذار از بخش خصوصی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار