دبیر علمی بخش پژوهش سومین جایزه نمایشنامه نویسی کمدی "خندستان"، مطالعه چهره شاخص کمدی را دومین حوزه بخش پژوهش این جشنواره دانست.
کد خبر: ۹۹۴۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵ 18 September 2021

لیلا پرویزی کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر با بیان اینکه بخش پژوهش این جشنواره در دو حوزه "مقاله جستار و تجربه نگاری در زمینه کمدی" و "مطالعه چهره شاخص کمدی" طراحی شده گفت: در بخش مقاله، جستار و تجربه نگاری زمینه برای هر مورد و موضوعی که پیرامون کلام‌گونه کمدی باشد باز است و محدودیتی وجود ندارد.

وی افزود: از آنجایی که این جشنواره بر محور نمایشنامه نویسی بنا شده و به دنبال یک چهره شاخص نمایشنامه نویسی کمدی در استان اصفهان بودیم، با تحقیق و پژوهش متوجه شدیم که متعبرترین و اثرگذارترین گروه کمدی اصفهان گروه ارحام صدر است و چون مرد در سایه و نمایشنامه نویس این گروه مهدی ممیزان بود که در پشت تمامی این نمایش‌ها قرار داشت، تصمیم گرفتیم این بخش از پژوهش‌ها را به او اختصاص دهیم.

پرویزی مهم‌ترین دستاورد این بخش را دریافت هرگونه اثر درباره مهدی ممیزان دانست و ادامه داد: مدیوم دریافت اثر در این بخش کاملاً باز است و هر اثری اعم از عکس، فیلم، دست نوشته، مستند، نقد آثار، روایت، خاطره، انیمیشن، طراحی، گرافیک و... درباره شخصیت این هنرمند قابلیت ارسال به جشنواره را دارد لذا هر چیزی که بتواند روایتگر شخصیت این هنرمند بزرگ باشد مورد استقبال دبیرخانه جشنواره قرار خواهد گرفت.

به گفته این کارگردان تئاتر، قرار نیست داوری در این بخش به صورت برگزیده‌های اول، دوم و سوم انجام شود. بلکه به بهترین آثاری که ارسال می‌شود، جایزه تعلق می گیرد.

وی اظهار داشت: انتظار داریم هم دوره‌های مرحوم ممیزان که هنوز در قید حیات هستند و از او خاطراتی دارند و از آن مهمتر خانواده ایشان که حتماً منابع زیادی درباره او دارند در این بخش به ما کمک کنند تا بتوانیم یک مجموعه ارزشمند برای معرفی او به تاریخ تئاتر کشورمان هدیه کنیم.

دبیر علمی بخش پژوهش سومین جایزه نمایشنامه نویسی کمدی خندستان با بیان اینکه در بخش پژوهش محدودیتی برای ارسال اثر وجود ندارد، گفت: وقتی می گوییم مقاله با محوریت کمدی یعنی هیچ مقاله دیگری پذیرفته نخواهد شد پس این فیلتر خودش یک محدودیت ایجاد می‌کند، بنابراین محدودیت دیگری در این بخش برای آثار قرار داده نشده است. در مرحله دوم به این فکر کردیم که نویسندگان و پژوهشگران کشور را ترغیب کنیم تا در این حرکت فرهنگی شرکت کنند و حتی مطالبی که از قبل دارند را در این فرصت کوتاه تحویل بگیریم تا در کتاب خندستان چاپ شوند.

پرویزی با اشاره به انتشار کتاب خندستان که مجموعه‌ای از برگزیده‌های مقاله‌ها، جستارها و تجربه نگاری های شرکت کنندگان است، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم یک زیرساخت تئوری خوب برای دست اندرکاران اجرای نمایش کمدی در سال‌های آتی ایجاد کنیم و این کتاب را با چاپی باکیفیت و پخش سراسری به منزله تشکر از زحمات شرکت کنندگان منتشر نماییم.

وی در پایان از همه صاحبان اندیشه و قلم و پژوهشگران عرصه هنرهای نمایشی و علاقمندان به کمدی دعوت کرد که آثار خود را در دو بخش نمایشنامه نویسی کمدی و پژوهش برای تقویت زیرساخت‌های اندیشه در حوزه کمدی تا 15 مهر ماه به سایت جشنواره سراسری خندستان به آدرس www.khandestan-isf.ir ارسال کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار