در میان روزنامه های چهارشنبه؛
تابناک: یک رأس آهوی ماده به همراه یک بره‌آهو براثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده‌ای که از میان منطقه حفاظت‌شده حیات‌وحش موته می‌گذرد، تلف شدند.
کد خبر: ۹۹۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲ 23 September 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست. به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.

در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

با توجه به این مسئله سایت خبری تحلیلی تابناک اصفهان، هر روز مهم ترین گزارش یا اتفاق روزنامه های اصفهان را در اختیار مخاطبین می گذارد، تا از این مسائل با خبر باشند.

روزنامه اصفهان امروز در شماره امروز خود به موضوع مرگ چند آهو در محدوده حیات وحش موته بر اثر تصادف با خودروهای جاده مجاور پرداخته است:

یک رأس آهوی ماده به همراه یک بره‌آهو براثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده‌ای که از میان منطقه حفاظت‌شده حیات‌وحش موته می‌گذرد، تلف شدند.

مرتضی جمشیدیان، فرمانده یگان محیط‌زیست استان اصفهان دراین‌باره می‌گوید: «این سانحه جمعه‌شب گذشته رخ داد و محیط‌بانان صبح شنبه لاشه آهوی ماده و بره‌اش را در کنار جاده یافتند، راننده خودرو پس از برخورد با این دو آهو به مسیر خود ادامه داد و درنتیجه شناسایی نشده‌است» وی ادامه می‌دهد: «اما چند روز قبل نیز در حادثه‌ای مشابه یک آهوی نر بر اثر برخورد با خودروهای عبوری درهمین منطقه از بین رفت».حیات‌وحش موته که نام خود را از روستایی به همین نام در مرکزیت این منطقه گرفته با وسعتی بالغ‌ بر 204 هزار و 350 هکتار در شمال استان اصفهان و جنوب غربی شهرستان لنجان قرار دارد؛ اما جاده‌ای از میان این منطقه حفاظت‌شده می‌گذرد که گلپایگان را به روستای ورکان متصل می‌کند و در ماه باعث مرگ چندین رأس از انواع چرندگان و نشخوارکنندگان این حیات‌وحش می‌شود.

حال معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان در پاسخ به «اصفهان‌امروز» پیرامون اقدامات انجام‌گرفته برای کاهش تلفات حیوانی این جاده می‌گوید: «اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان مکاتباتی را با اداره راه و شهرسازی استان برای این جاده انجام داده که تا این زمان هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است».

سعید یوسف‌پور تصریح می‌کند: «اقدامات انجام‌گرفته در این جاده تنها به نصب چندین تابلو مرتبط با خطر عبور حیوانات از جاده منتهی می‌شود و متأسفانه هیچ‌گونه تصمیم اساسی‌ای از سوی اداره راه و شهرسازی در این خصوص صورت نگرفته است».

وی ادامه می‌دهد: «اما پیش‌بینی‌های محدودیت سرعت در این جاده در دستور کار است و اگر اجرایی شود می‌تواند تلفات را کاهش دهد».

یوسف‌پور در ادامه با بیان اینکه در دیگر کشورها جاده‌هایی که از میان حیات‌وحش عبور می‌کنند، دارای استانداردهای خاصی هستند، می‌گوید: «جاده‌هایی که از میان مناطق حفاظت‌شده حیات‌وحش عبور می‌کنند باید دارای دیواره‌هایی در کنار جاده و پل‌های زیرگذر و روگذر برای عبور حیوانات باشند».

یوسف‌پور می‌افزاید: «این دیواره‌ها را می‌توان با بلوک‌های بتنی یا فنس ایجاد کرد تا از عبور حیوانات از میان جاده و برخورد با خودروها جلوگیری شود. همچنین لازم است تا هر 10 کیلومتر یک پل زیرگذر یا روگذر برای عبور این حیوانات به طرفین جاده ساخته شود» وی اضافه می‌کند: «اما متأسفانه این استانداردها در کشور ما رعایت نشده و همین امر باعث تلفات گونه‌های نادر حیوانی در جاده‌ها می‌شود».

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون 12 رأس آهو و یک رأس کفتار راه‌راه ایرانی در این جاده تلف‌شده‌اند، می‌گوید: «بیشترین تلفات حیوانی این جاده مربوط به آهوها است و دلیل آن‌هم این است که بیشتر چرای آهو در شب اتفاق می‌افتد و این حیوان برای چرا مجبور است از جاده عبور کند و همین امر باعث می‌شود خودروها آن ها را در شب ندیده و با آن‌ها برخورد کنند».

به ادعای این مسئول اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان، منطقه حفاظت‌شده حیات‌وحش موته، یکی از بی‌نظیرترین و متنوع‌ترین مناطق از حیث گونه‌های جانوری در ایران و حتی خاورمیانه است و تاکنون ۱۴۲ گونه مهره‌دار شامل ۲۵ گونه پیتاندار، ۸۸ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده، یک‌گونه دوزیست و ۳ گونه ماهی در این منطقه شناسایی‌شده است.

گونه شاخص و غالب جانوری این منطقه آهو است که از این نظر حیات‌وحش موته مهم‌ترین پناهگاه آهو در ایران به شمار می‌رود. همچنین در جریان سرشماری زمستانه پستانداران در موته که در دی‌ماه ۱۳۹۳ برگزار شد مجموعاً ۱۱۵۸۴ آهو، قوچ و میش، کل و بز و گراز در این منطقه شمارش گردید که این تعداد شامل ۵۱۸۰ آهو، ۵۱۰۲ قوچ و میش، ۱۲۶۷ کل و بز و ۳۵ گراز بوده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار