" آيا آهو و پلنگ سياسي ابتكار، بيشتر از زاينده رود به چشم مي آيد؟!"
تابناك: چرا برخی از رسانه‌ها و نهادها ابتکار را فردی سیاسی در محیط زیست می‌دانند؟!" : «همه کارهای ما سیاسی است حتی بزها، آهوها و پلنگ‌هایی که در اینجا وجود دارند نیز سیاسی است و جلسات ما برای رفع آلودگی هوا و گرد و غبار اصفهان امروز برگزار می‌‌شود مسئله سیاسی است.
کد خبر: ۱۲۰۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵ 29 October 2015

به گزارش تابناک اصفهان، معصومه ابتكار در حاشیه سفر به اصفهان در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن ها پاسخ داد.

سخنان ابتكار به شرح زير است:

"آيا چشم ابتكار بيشتر به آهو و پلنگ سياسي است يا زاينده رود؟!"

" چرا برخی از رسانه‌ها و نهادها ابتکار را فردی سیاسی در محیط زیست می‌دانند؟!" 

«همه کارهای ما سیاسی است حتی بزها، آهوها و پلنگ‌هایی که در اینجا وجود دارند نیز سیاسی است و جلسات ما برای رفع آلودگی هوا و گرد و غبار اصفهان امروز برگزار می‌‌شود مسئله سیاسی است.»

*مدیریت حوضه آبریز زایندهرود را عواملی همچون میزان بارش ها و میزان منابع موجود تحت تاثیر قرار می دهند؛ توزیع آب و مصارف در برخی مناطق گسترش یافته و با بهره‌وری پایش استفاده شده است که در این معادله مدیریت آب و برنامه‌ریزی باید اصلاح شود كه شورای عالی آب باید در این راستا موضوع را در دست بررسی وی‍ژه قرار دهد.

* مدیریت منابع آبی در استانهای مختلف ضروري است، باید توجه داشته باشیم كه شهروندان به منظور تامین آب شرب و كشاورزان برای آبیاری مزارع از منابع آبی استفاده می‌كنند و از این رو بهینه‌سازی مصرف در این دو بخش باید در دستور كار قرار گیرد.

ساماندهی ماهی‌های زاینده رود امری ضروری است

* ماهی‌های زاینده رود از اهميت بسياري برخوردار هستند؛ این كار درستی نیست كه ماهیان زاینده‌رود بر اثر بسته شدن آب رودخانه می‌میرند بلكه باید تمهیداتی اندیشیده شود كه این ماهی‌ها قبل از بسته شدن رودخانه به محلی مناسب انتقال داده شوند.

*البته آب در زاینده‌رود نباید قطع شود و مسئله‌ای که اقتضای زاینده‌رود است اینکه آب به رودخانه برسد تا اکوسیستم با ارزش گاوخونی از بین نرود.

*باید توجه داشته باشیم كه برداشت‌های بالادست و حفر چاه‌های غیر مجاز در بستر رودخانه زاینده‌رود تحقق این امر را دچار اختلال كرده است و راه‌اندازی تشكل‌های وابسته به كشاورزی و زیست محیطی باید برای كنترل شرایط برداشت‌ها ضروری است تا حقی از دیگران ضایع نشود.

*بخشی از مسئله جاری بودن دائمی آب زاینده‌رود سیاست‌گذاری دولت در برنامه‌های انضباط کاری است که باید اعمال شود، در این راستا رایزنی‌های لازم را خواهیم داشت.

* بخشی از این مشکلات با همکاری همه دستگاه‌ها و محیط زیست بررسی شده است و در این زمینه سند ملی تغییر اقلیم تنظیم شده و در ماه آینده ارائه می‌شود که در موارد سند پایش استانی نیز ذکر شده است و ما باید آمادگی لازم برای شرایط اقلیمی که حاکم می‌شود را داشته باشیم.

دامداری سنتی در مراتع كشور فشارهای زیادی را تحمیل كرده است

* مشكلات ایجاد شده با توجه به انجام دامداری سنتی: در این راستا اصلاح این نوع بهره برداری امری مهم است کارشناسان بر این اعتقادند که سیستم سنتی فشار زیادی در محیط داشته است که با وجود این مسئله نمی‌توانیم ادامه دهیم و این برنامه باید با مشارکت مردم حل و اجرا شود.

* حذف دام از مراتع به صلاح محیط‌ زیست نیست چون وجود دام در رقابت با حیات وحش سبب گویای بسیاری از مسائل می‌شود؛ البته وجود دام‌ها نیز باید متعادل باشد و در این زمینه گروه‌های محلی و محیط‌ زیست باید در جلسه برنامه‌ریزی داشته باشند و درباره استفاده دائم از چراگاه‌ها توافق شود و با توجه به خشکسالی باید سالی 10 تا 20 درصد از حضور دام‌ها جلوگیری شود.

* باید در مسئله واکسیناسیون بسیار خوب عمل کنیم و خوشبختانه در منطقه موته پیشگیری‌های خوبی انجام شد اما در استان مرکزی به علت عدم همکاری دامداران با محیط‌ زیست و دامپزشکی پیشگیری‌ها انجام نشد و بسیاری از دام‌ها و گونه‌های جانوری از بین رفتند.

* این مشكل در بسیاری از استان‌های كشور و به وی‍ژه استان اصفهان مشهود است و در این استان مدیریت گرد و غبار به مدیریت عرصه، تالاب و مرتع باز می‌گردد.

*تا زمانی که مراتع و تالاب‌ها آب نداشته باشند مسئله گرد و غبار همچنان ادامه دارد، البته گرد و غبار باید با نگاهی جامع دیده شود تا با بررسی‌های علمی و همکاری‌های مردم حل شود؛ البته منشأ گرد و غبار اصفهان و بسیاری از مناطق کشور داخل خود استان است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار