روزنامه های صبح دوشنبه؛
تابناک: روزنامه های صبح اصفهان در روز 17 اسنفد به غیر از انتشار صحبت های استاندار در روز گذشته، به بررسی صحبت های مدیر کل آموزش و پرورش درباره تجمع معلمان، راهکار خروج بازار مسکن از رکود، بررسی امنیت غذایی در پیچ و خم مشکلات پرداختند.
کد خبر: ۱۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶ 09 March 2015

به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های صبح اصفهان در روز 17 اسنفد به غیر از انتشار صحبت های استاندار در روز گذشته، به بررسی صحبت های مدیر کل آموزش و پرورش درباره تجمع معلمان، راهکار خروج بازار مسکن از رکود، بررسی امنیت غذایی در پیچ و خم مشکلات پرداختند.



روزنامه نصف جهان با انتشار خبری از صحبت های مدیر کل آموزش و پرورش به تجمع اخير معلمان اشاره کرد و تأکید کرد اعتراض فرهنگيان نبايد به سمت تعطيلي مدارس برود. این روزنامه در ادامه نوشت:<ستاد اسكان پذيرايي از مــيــهــمـــــانــــان نــــوروزي آمــــــــوزش و پــــــــرورش استان اصفهان امسال در 43 پـــايـگـــاه نــوروزي و تـــجــهــيـــــز هـــــزار و 200 مـــدرســـه و بــيــش از 13 هزار كلاس درس با دو هزار و 900 همكار فرهنگي كه عوامل اجرايي هستند به صورت شبانه روزي از 27 اسـفند 93 لغايت 12 فروردين 94 پذيراي ميهمانان و همكاران فرهنگي در سفر به استان مي‌باشند.>

مـديـر كـل آمـوزش و پـرورش استان اصفهان در مورد فعاليت و آغاز به كار ستاد اسكان نوروزي گفت: ستاد اسكان آموزش و پرورش در نوروز و تابستان هر سال فـعـالـيـت گـسـتـرده‌اي بـراي ارائـه خـدمـات داشـته و در نـوروز 94 نـيـز 43 پـايگاه نوروزي شامل 42 پايگاه در نواحي و شهرستان‌ها و يك پايگاه مركزي در اصفهان در نظر گرفته و سعي شده است تا اين پايگاه‌ها در مدخل ورودي شـهرها باشند كه در كل اين پايگاه ها،‌هزار و 200 مدرسه و بيش از 13 هزار كلاس درس تجهيز شده كـه در قـالـب پـنـج گروه ويژه،‌الف،‌ب،‌ج و خانه‌هاي مـعـلـم و مـراكـز رفـاهي و دانشگاه فرهنگيان در اختيار ميهمانان نوروزي قرار مي‌گيرد.

مـحـمـد حـسـن قـائـديـهـا بـا بـيـان ايـنـكـه ايـن فـعاليت با برگزاري جلسات متعدد از 15 آبان ماه سال جاري آغاز شد گفت: براي همه همكاران عوامل اجرايي در ستاد اسـكـان نوروزي ابلاغ صادر و كلاس‌هاي توجيهي برگزار شده و 70 هزار جلد راهنماي مسافران آماده گرديد تا تسليم ميهمانان نوروزي شود.

وي گفت: مدارس غير انتفاعي كه مايل به شركت در طرح اسكان نوروزي بودند نيز با مشاركت معاونت خـــدمـــات شــهـــري شــهـــرداري اصــفــهـــان و امـــلاك، ســامــانــدهــي شــدنــد تـا نسبـت بـه پـذيـرش ميهمـانـان نوروزي اقدام كنند.

مدير كل آموزش و پرورش استان اصفهان از برگزاري همايش ملي بهره‌وري فضا و تجهيزات در آموزش و پرورش در روزهاي 25 و 26 خرداد ماه سال آينده به مـيـزبـانـي اصــفــهـــان خــبــر داد و گـفــت: ايــن هـمـايـش بـــر اســـاس تـفــاهـمـنــامـه آمـوزش و پـرورش اسـتـان و وزارت آموزش و پرورش طي دو روز 25 و 26 خرداد مــــاه ســــال آيــنــــده در تــــالار ابــــن ســيــنــــاي دانـشـگـــاه علوم پزشكي اصفهان برگزار خواهد شد.

وي ادامه داد: آخرين زمان ثبت نام و ارسال مقالات به اين همايش،‌15 فروردين 94 و اعلام نتايج داوري 30 ارديبهشت 94 بوده و اساتيد،‌فرهنگيان،‌دانشجويان و پژوهشگران مي‌توانند درآن شركت كنند و 20 مقاله به صــورت سـخـنــرانــي و بـقيـه بـه صـورت پـوستـر ارائـه خـــواهـــد شـــد. هــمــچــنــيـــن بـــرگـــزاري كــارگــاه‌هــاي آمـوزشـي،‌چـاپ مـقـالات بـرتـر در كـتـاب هـمـايـش و صـدور گـواهينامه براي شركت كنندگان در همايش مدنظر خواهد بود.

قــائــديـهــا اذعـان داشـت: شـوراي سـيـاسـتـگـذاري ايـن همايش با مسئوليت مدير كل آموزش و پرورش استان و داراي سه كميته اجرايي،‌علمي و پشتيباني و يك كار گروه فناوري است.

وي در مـورد تجمـع اخيـر فـرهنگيان هم گفت: بنا به فراخوان تعدادي از فرهنگيان،‌چند روز پيش حركتي در سـطــح كشـور انجـام شـد در حـالـي كـه ايـن تجمـع صـرفـاً‌تـقـاضـاي صـنـفـي هـمـكـاران و مـبـني بر مقايسه وضـعـيــت حـقــوقــي بــا ســايــر دسـتـگـاه‌هـاي دولـتـي و غير دولتي و رسيدگي به وضعيت معيشتي و حقوقي دريافتي آنان بود. قائديها گفت: اين تجمع، آ‌رام و در عين حال همراه با تعامل بود و البته طوماري هم تهيه شده بود كه در اين رابطه، نشست‌ها و جلساتي را با نمايندگان فرهنگيان برگزار كرده و مطالبات منطقي و معقول آنان را به مسئولان كشور اعلام كرديم.

مدير كل آموزش و پرورش استان اصفهان با بيان اينكه معتقديم همكاران فرهنگي در تقاضاهاي خود بايد بر اسـاس شـيـوه‌هـاي قـانـونمند حركت كنند گفت: اين حـركـت‌هـا نـبـايـد بـه سـوي تـعطيلي مدارس برود كه قـطـعــاً‌مــورد تـأيـيـد عـمـوم فـرهـنـگـيـان نـيـسـت و خـود فرهنگيان نيز اعتقاد دارند دانشآموزان در اين راستا نبـايـد فـدا شـوند. بنابراين كار به صورت كنترل شده انجام شد و جلسه‌اي هم معلمان با نمايندگان مجلس داشتند تا پيگيري در مورد دريافت مطالبات آنها انجام شود ووزارت ‌آموزش و پرورش،‌مجلس و مسئولان كشور سعي دارند تا به اين مطالبات پاسخ دهند.

قائديها در مورد سخنان و گله اخير معاون فرهنگي و اجــتــمـــاعـــي شــهــرداري اصـفـهــان در مــورد اسـتـفــاده ازامكانات ‌آموزش و پرورش در ساعات غيردرسي هـم گـفـت: در طـول سـال جـاري،‌آموزش و پرورش اسـتـان اصـفـهـان 30 تـفـاهـمـنـامـه بـا ساير دستگاه‌هاي دولتي و غير دولتي براي همكاري متقابل و بهره‌گيري از امـكــانـات آمـوزش و پـرورش مـنـعـقـد كـرده تـا هـم دستگاه‌ها از امكانات آموزش و پرورش و هم آموزش و پرورش از امكانات ديگر دستگاه‌ها استفاده كند.

وي خاطر نشان كرد: استفاده از فضاهاي آموزش و پرورش استان اصفهان بر اساس شيوه نامه آموزش و پــرورش اعــلام شــده و بــا در نـظــر گــرفـتــن شــرايــط، مي‌توانند با عقد قرارداد از اين امكانات استفاده كنند كه شهرداري نيز مي‌تواند اين كار را انجام دهد.

مدير كل آ‌موزش و پرورش استان اصفهان به اجراي سـنـد بـنـيادين آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: امروز آموزش و پرورش در حال اجراي سند تحول بنيادين است كه نيازمند تمهيدات و زيرساخت‌هاي لازم بـود كـه در دولـت قـبـلي اجرا نشد و ما در ادامه راه چـاره‌اي جـز اصلاح روش‌ها نداريم و در نتيجه تلاش شد تا از وجود نيروهاي مازاد ساير دوره‌ها با بــرگــزاري دوره‌هــاي ضــمــن خــدمــت بـراي آنـان در مـدارس ابـتدايي استفاده شود و قطعاً در مهر 94 و با شـروع سـال تـحـصـيـلـي،‌مـشـكـلات در دوره ابـتـدايـي نسبت به سال‌هاي گذشته كمتر خواهد بود.

مـديـر كـل نـوسـازي،‌تـوسـعـه و تـجـهيز مدارس استان اصفهان نيز در اين نشست خبري گفت: در سال جاري عليرغم همه محدوديت‌هاي مالي و اعتباري،‌به دليل وجود انضباط مالي دولت، از نظر تخصيص اعتبارات عمراني سال خوبي سپري شد.

محمد حسين سجاد افزود: امسال 90 درصد اعتبارات تخصيص داده شده و نقدينگي واريز شد كه اين اتفاق در هشت سال گذشته،‌بي‌سابقه بوده است.

وي از تحويل 29 پروژه با اعتبار 31 ميليارد تومان در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: از 29 پروژه،‌26 پروژه با مشاركت خيرين احداث شد كه اين نشان از نقش خيـريّـن در مـدرسـه سـازي دارد كـه يكـي از مهمتـريـن پروژه‌ها، افتتاح استخر نجفآباد با اعتبار پنج ميليارد تومان بوده است.

مـديـر كـل نـوسـازي،‌تـوسـعـه و تـجـهيز مدارس استان اصفهان اظهار داشت: در سال 85،‌چهار هزار كلاس تخريبي در استان اصفهان وجود داشت كه امروز 62 درصد اين مدارس بازسازي شده و مورد استفاده قرار گرفته است همچنين 36 درصد مدارس استان با شش هـــزار كـــلاس درس امــســـال از ســـامـــانــه اسـتــانــدارد گرمايشي بهره بردند.

سجاد البته نگراني خود را از عدم وجود مدارس در سايت مسكن مهر فولادشهر ابراز كرد و گفت: در شهرهاي جديد بهارستان و مجلسي در مسكن مهر از نظر مدرسه مشكل جدي نداريم اما در مهر 94،‌در سايت مسكن مهر فـولادشـهـر بـا مـشـكـل مـواجـه هـسـتيم كه اميد است با تمهيدات مسئولان،‌اين كار به خوبي انجام شود.

معـاون پـژوهشـي و بـرنـامـه‌ريـزي آمـوزش و پرورش استـان اصفهـان نيـز هـدف از بـرگـزاري همـايـش ملـي بـهـره‌وري فـضا وتجهيزات در آموزش و پرورش را بـهـره‌گـيري حداكثري از امكانات موجود آموزش و پـرورش بـا ارائـه مـقـالات علمي و ارائه رهنمودهاي لازم در اين راستا دانست.

اكـبـر پـنـاهي افزود: يكي از بزرگ‌ترين شاخص‌هاي اقـتـصــاد مـقــاومـتــي، بـهـره‌وري اسـت و ايـن هـمـايـش مي‌تواند در اين زمينه مؤثر و مفيد باشد.

معاون توسعه پشتيباني و مالي آ‌موزش و پرورش استان اصـفـهـان هـم گـفـت: درشهر اصفهان 560 مدرسه در قــــالــــب پــنـــج هـــزار و 600 كـــلاس درس بـــر اســـاس بـرنـامه‌ريزي انجام شده به ارائه خدمات به مسافران نوروزي مي پردازند.

سيد محمد ميرپور افزود: هزينه كرايه اتاق‌ها براي هر روز اسـكــــان مـســــافــــران نــــوروزي بــــراي فـــرهـنـگـيــان اتاق هاي گروه ويژه 25 هزار تومان، گروه الف 22 هزار تومان، گروه ب 16 هزار تومان وگروه ج 12 هزار تومان، بــراي افــراد دسـتـگــاه‌هـاي دولتـي گـروه ويـژه 50 هـزار تـومـان،گـروه‌الـف 38 هزار تـومـان، گـروه ب 32 هزار تومان و گروه ج 22 هزار تومان و براي مشاغل آزاد گروه ويژه 80 هزار تومان،‌ گـروه الف 60 هزار تومان،گروه‌ب 46 هزار تومان و گروه ج 33 هزار تومان مي‌باشد.



روزنامه نسل فردا نیز به راهکار خروج بازار مسکن از رکود پرداخت و نوشت: وضعیت معاملات مسکن نشان می دهد 30 درصد از معاملات مسکن کشور در شهر تهران انجام می‌گیرد و 40 درصد از ارزش معاملات مسکن برای ارزش دارایی و سوداگری بوده است.

در پیش نویس مطالعات بازنگری طرح جامع مسکن که از سوی وزارت راه و شهرسازی تهیه شده، بخشی به بازار مسکن و زمین می پردازد که در نهایت دو راهکار برای حل وضعیت کنونی زمین و مسکن پیشنهاد شده است.

در این بخش آمده است: بخش مسکن به خصوص در ۵ سال اخیر دچار نوسانات شدید بوده است، پس از آن به دنبال رکود سال‌های قبل در سال ۱۳۸۷ کاهش تعداد پروانه های صادر شده از سوی شهرداری به ۴۱.۹ درصد و سطح زیربنای آنها به ۲۴.۹ درصد رسید.

این ارقام در سال ۱۳۸۹ به ترتیب جهش ۶۵.۲ و ۷۶.۱ درصدی داشت و در سال ۱۳۹۰ هم به ترتیب ۶۸.۲ درصد و ۴۲.۹ درصد رشد کرد اما از نیمه دوم سال ۱۳۹۱ افت بازار مسکن کشور از تهران آغاز شد به‌طوری‌که در سه ماهه سوم ۱۳۹۱ نسبت به سه ماهه سوم ۱۳۹۰، در مناطق شهری کشور از تعداد پروانه های صادره ۱۴.۱ و سطح زیربنای آنها ۱۸.۱ کم شد.

از زمستان ۱۳۹۱ رکود کامل بر بازار مستغلات (مسکن و تجاری) حاکم شده و در تابستان ۱۳۹۲، ۱۰ درصد کاهش قیمت نسبت به بهار آن رخ داده است. به طور مثال به رغم انبوه واحدهای مسکونی ساخته شده در سال های پیش و در حال ساخت کنونی در تهران تعداد معاملات مسکن در مهرماه ۱۳۹۲ نسبت به مهرماه ۱۳۹۱ بالغ بر ۶۵ درصد کاهش نشان داد.

اما این رکود تورمی است، زیرا در تابستان ۱۳۹۲ یک مترمربع زمین کلنگی در شهر تهران نسبت به دوره مشابه قبل، رشد بی سابقه ۱۰۰ درصدی و بهای مسکن رشد ۴۷ درصدی داشته است. به علاوه وجود ۱.۳ میلیون واحد خالی در مناطق شهری و نسبت ۸.۳ درصدی آن به موجودی که از نرخ طبیعی آن(۳ تا ۵ درصد) به مراتب بیشتر است نشانگر وجود تراکمی است.

براین اساس، حدود ۳۰ درصد تولید واحدهای مسکونی و ۳۵ درصد سرمایه گذاری در مسکن در مناطق شهری کشور در استان تهران انجام می‌گیرد. از آنجا که حدود ۳۰ درصد معاملات مسکن کشور در شهر تهران است به دلیل بهای ۲.۵ تا ۳ برابری یک مترمربع مسکن در این شهر نسبت به متوسط کشور، ۵۰ تا ۶۰ درصد گردش مالی بازار مسکن در شهر تهران صورت می گیرد.

تراکم فروشی برای ساخت مسکن که از اواخر دهه ۱۳۶۰ در ایران رایج شد، به تدریج شهرهای ایران را دچار وابستگی مدیریت شهری و اقتصاد شهر به تک محصول ساختمان و گرفتن فضای زنگی و فعالیت مولد کرد که بر نوسانات کل اقتصاد و بخش مسکن دامن زده است. افزایش ۲۴ درصدی نرخ پایه تراکم فروشی در تهران، رکود تورمی را در بازار زمین و مسکن تشدید و اثر افزایش وام بانکی را خنثی خواهد کرد.

به گزارش نسل فردا به نقل از مهر، براین اساس در سال ۱۳۹۱ سهم متوسط هزینه مسکن در هزینه خانوار شهری ۳۱ درصد و برای دهک اول ۴۰ بوده است. این سهم متوسط نسبت به سال ۱۳۸۴، ۱.۲ برابر شده در حالیکه تا دهک پنجم ۱.۱ برار شده است.

رقم متوسط نشان دهنده ازدیاد عمومی سهم هزینه مسکن در هزینه خانوار است و کمتربودن نسبت به این ازدیاد تا دهک پنجم نشان می‌دهد این خانوارها به دلیل کاهش درآمد واقعی مجبور بوده‌اند بودجه خود را به نیازهای ضروری تر اختصاص دهند.

در طول سالیان گذشته شاخص توان پذیری مسکن، یعنی متوسط قیمت مسکن شهری به درآمد خانوار از ۸ برابر به ۱۲ برابر رسیده است. شاخص دستیابی برای دهک های اول تا چهارم به ترتیب ۳۷، ۳۴، ۳۳، ۲۴ برابر بوده است.

سوداگری در ۴۰ درصد از ارزش معاملات مسکن

به نظر می رسد در اقتصاد ایران مسکن از خصلت کالای نرمال خارج شده است، زیرا وضعیت بحرانی اقتصادی، تقاضای موثر مصرفی طبقه متوسط را برای خرید مسکن به شدت تضعیف کرده و کم درآمدها را با شدت بیشتری محتاج نیازهای ضروری کرده است.

به علاوه، به تدریج طبقات بالا از مصرف آن اشباع شده اند و جهش‌های قیمتی مسکن و کاهش تقاضای موثر از یک سو و به زیرسوال رفتن ارزش دارایی آن از سوی دیگر، رکود را در بازار مسکن تثبیت کرده یا تعادلی نازا به آن بخشیده است، بنابراین برای رونق بازار مصرف ملکی مسکن، علاوه بر رشد پایدار اقتصادی به برپایی نظام فراگیر رفاه اجتماعی نیاز است.

تخمین زده می شود در گذشته تا ۴۰ درصد از ارزش معاملات مسکن برای ارزش دارایی یا سوداگری صورت گرفته است اما چشم انداز مثبت اقتصادی و جریان سرمایه ها به سوی بخش های مولد و سخت گیری بانک مرکزی به بانک های خصوصی، ارزش دارایی مسکن و مستغلات را برای سرمایه های کلان کاهش داده است، همان طور که کاهش تقاضای موثر خانوارها نیز از تقاضای دارایی مسکن کاسته است.

این فرصتی است برای سوق دادن ارزش دارایی مسکن به اوراق بهادار (رهن ثانویه) است که باعث جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن، به همراه تقویت و کارآیی نظام بانکی می‌شود و به این ترتیب بین بخش مسکن و اقتصاد مالی تعامل مثبت برقرار می کند. البته شرط برپایی نظام کارآمد رهن ثانویه برای تخصیص بهینه منابع، ساماندهی به بخش واقعی مسکن و برپایی نظام فراگیر رفاه اجتماعی است.

در چنین شرایطی به دلیل کاهش تقاضای موثر و پس انداز ملی و قیمت های بالای مسکن، در کوتاه مدت تنها عامل یا اهرم مالی برون زا می‌تواند بازار مسکن را از رکود خارج سازد. تا در میان و بلند مدت اصلاحات بنیادی بخش مسکن، رشد پایدار به آن ببخشد.



روزنامه اصفهان زیبا نیز در گزارشی به بررسی امنیت غذایی در پیچ و خم مشکلات پرداخت و پیش شرط تحول در نظام سلامت را، ارتقای محصولات کشاورزی وغذایی دانست و نوشت:از اردیبهشت سال جاری بود که طرح تحول نظام سلامت کلید خورد و در پی آن منجر به مزایایی مثل افزایش تجهیزات بیمارستانی، کاهش هزینه های درمانی برای مردم و به گفته مسوولان تا حدود زیادی حذف زیرمیزی ها و دیگر تحولات شد.اما در این بین بحث سلامت محصولات کشاورزی و غذایی موضوعی است که پیگیری بیشتری را می طلبد و در واقع به گفته دکتر آقافخر میرلوحی، معاون پژوهشی دانشکده کشاورزی پیش شرط تحول در نظام سلامت، تحول در بخش کشاورزی و تولید غذای سالم است.

ضرورت ریشه یابی در عوامل تهدیدکننده سلامت

همچنین رییس انجمن غذا صنعت سلامت گفت: برای موفقیت در نظام سلامت ضرورت دارد که بدانیم انسان های جامعه باید سالم بمانند نه اینکه شرایطی وجود داشته باشد که سلامت افراد جامعه مورد تهدید قرار گیرد و فقط بعد از گرفتار شدن آنها به بیماری نسبت به علاج اقدام کنیم.پروفسور محمد شاهدی با تاکید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، عنوان کرد: در سیاست های اعلام شده توسط مقام معظم رهبری پیشگیری در اولویت نسبت به درمان قرار گرفته است و در گذشته نیز این ضرب المثل ذکر زبان ها بوده است که علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد.وی اظهار کرد: در صورتی که به عوامل تهدیدکننده سلامت توجه کافی نشود هر روز بیماری ها فراگیرتر شده و انبوه بیمارستان ها و داروها و داروخانه ها و هزینه های بسیار زیاد هم جوابگوی تامین سلامت در جامعه نخواهد شد. به عبارت دیگر اگر شرایطی وجود داشته باشد که موجب سرطان ها، مشکلات قلبی عروقی، فشارخون، بیماری دیابت، بیماری های سیستم گوارش و انواع دیگر بیماری ها شود با دارو و درمان مشکل حل نخواهد شد. از این رو برای تامین سلامت در نظام سلامت باید جامع نگری وجود داشته باشد و سلامت را از ریشه و اساس تامین کرد.این معاون پژوهشی فرهنگستان علوم ایران برای تامین سلامت در نظام سلامت اولویت را در کنترل عوامل تامین کننده سلامت دانست و تاکید کرد: قبل از هرچیز باید عوامل تهدیدکننده سلامت را شناخت و نسبت به از بین بردن آنها با برنامه ریزی دقیق و سریع و بدون هیچ بهانه ای اقدام کرد.وی با اشاره به اینکه برای سالم ماندن افراد جامعه هوای پاک، آب سالم، غذای سالم، محیط زیست سالم، شرایط روانی مطلوب و تغذیه مناسب و صحیح از الزامات اولیه است، بیان داشت: غذای ناسالم که یکی از عوامل اصلی گرفتار شدن افراد به بیماری هاست متاثر از آب و خاک و کود مورد استفاده در مزرعه و عوامل تولید در مزرعه و همه مراحل مزرعه تا سفره است و باید صحیح تولید و کنترل شود تا مشکلات حاد برای جامعه ایجاد نکند. همچنین مواد غذایی که از خارج وارد می شود باید زیر ذره بین متخصصان امر ارزیابی شده و سلامت کامل آن تایید شود.استاد مهندسی صنایع غذایی دانشگاه صنعتی اصفهان با طرح این سوال که آیا در این زمینه ها برنامه ریزی سریع و دقیق شده است؟، نظام سلامت را بدون توجه به این امر مهم موفق ندانست و تصریح کرد: آیا نظارت بر محصولات فراوری شده کفایت می کند؟ و اداره نظارت بر مواد غذایی توانایی نظارت کافی و استفاده صحیح از نگهدارنده ها را دارد؟ و اگر امکانات کافی برای نظارت بر مواد غذایی وجود داشت چرا زمان زیادی از روغن گیاهی(پالم) در محصولات لبنی، بدون اعلام در برچسب، استفاده می شد و کنترل نشده بود؟ وی ادامه داد: آیا موسسه ای نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی و از جمله میوه ها و سبزی ها را پذیرفته است؟ و آیا از عاری بودن محصولات کشاورزی از باقیمانده سموم و داروهای دامپزشکی و سموم قارچی مثل افلاتوکسین که سرطانزاست و فلزات سنگین اطمینان داریم؟

سموم،کودهای شیمیایی، نیترات و خط قرمزی برای سلامت

شاهدی عدم رعایت برخی از نکات لازم برای اطمینان از سلامت مواد غذایی در مراحل تولید محصولات کشاورزی اعم از محصولات تولید شده در مزارع، باغات وگلخانه ها و همچنین در دامداری ها، مرغداری ها و یا واحدهای تولید آبزیان و... را باعث ترکیبات مضر در برخی از این محصولات دانست و اذعان کرد: باقیمانده سموم دفع آفات و بیماری ها، مقدار بیش از حد نیترات در سبزی ها و میوه ها به علت استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و آلودگی آنها به عوامل بیماری زا به علت استفاده از کودهای حیوانی فراوری نشده، و همچنین باقیمانده آنتی بیوتیک ها و داروهای محرک رشد در محصولات دامی از جمله عواملی هستند که کنترل و نظارت کافی بر آنها وجود ندارد.وی با اظهار اینکه وجود این ترکیبات نامطلوب باعث شده سلامت بخش مهمی از مواد غذایی مورد سوال باشد، گفت: استفاده چند برابر از مقدار توصیه شده کودهای شیمیایی برای سبزی ها و میوه ها و محصولات دیگر در کشور بسیار معمول است و مواردی اتفاق افتاده که کشاورز کودهای نیتراته را به آب زراعی اضافه کرده و دام هایی که از این آب زراعی استفاده کرده اند، تلف شده اند.رییس انجمن غذا صنعت سلامت با اشاره به اینکه محققان اثر نامطلوب کودهای شیمیایی در تجمع نیترات های موجود در میوه ها و سبزی ها و خطر آنها را برای سلامت انسان ارائه کرده اند، افزود: همچنین به نشت نیترات ها درون آبهای سطحی و زیرزمینی در گزارش های تحقیقاتی اشاره شده است که تجمع نیترات ها در محصولات کشاورزی مخصوصا میوه ها و سبزی ها موجب افزایش خطر سرطان در جامعه می شود و نشت نیترات ها در آب های سطحی و زیرزمینی نیز همین خطر را دارد. ضمن اینکه گزارشات زیادی مبنی بر وجود باقیمانده سموم بیش از حد مجاز در سبزی ها و میوه ها هست و وجود آفلاتوکسین و سموم قارچی دیگر در محصولات و مواد تغذیه دام ها و... زیاد گزارش شده است.همچنین از باقیمانده بیش از حد آنتی بیوتیک ها و داروهای دیگر در محصولات دامی گزارشات زیادی وجود دارد که این ترکیبات مضر اثرات جبران ناپذیری بر سلامت افراد جامعه، شادابی و کارایی آنها دارد. وی این مشکل را موجب بیماری های مختلف، از جمله سرطان و کوتاهی عمر افراد جامعه و تحمیل هزینه گزافی برای مداوای افراد مبتلا و اثر بسیار بدی بر اقتصاد جامعه دانست و تاکید کرد: آیا این موارد نیاز به کنترل ندارد؟ معاون پژوهشی فرهنگستان علوم ایران با بیان اینکه توصیه اکید آن است که به پیشگیری و قبل از گرفتار شدن افراد به بیماری، بهای بیشتری داده شود و در نظام سلامت به مشکلات، از بیخ و بن توجه شود، افزود: بخش مهمی از بیماری های جامعه ما نیز از تغذیه ناصحیح است که به این موضوع نیز باید توجه جدی مبذول شود.همچنین چاقی بیش از حد بخشی از افراد جامعه، کمبود ریزمغذی ها در غذای بخشی از افراد جامعه، مصرف بیش از حد روغن، شکر و نمک و برنج سفید آبکش شده که بیشتر چاق کننده است تا تامین کننده نیازهای تغذیه ای مهم و خیلی از عادات بد تغذیه ای مشکلاتی است که با بهبود تغذیه جبران می شود که راه اصلی حل آن اصلاح تغذیه است. علاوه بر این فراوری ناصحیح، اصلی ترین غذای جامعه؛ یعنی نان نیز مشکلات خاص خود براي سلامت جامعه دارد که باید در نظام سلامت از امور در اولویت اول باشد.

لزوم ترویج و گسترش محصولات ارگانیک

متخصص ترویج و توسعه پایدار و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز مبنای توسعه متوازن و پایدار را استمرار سلامت و پایداری منابع آب و خاک، مرتع و جنگل و حفظ ظرفیت تولید مواد غذایی در یک منطقه دانست و عنوان کرد: شعار سازمان ملل متحد به مناسبت توسعه پایدار آب، زمین و امنیت غذایی است.دکتر سید احمد خاتونآبادی با اشاره به این موضوع و با اظهار تاسف از اینکه ما برداشت های بسیار بی رویه از حوزه آبریز زاینده رود و آب های زیر زمینی در اصفهان داریم، عنوان کرد: آب زیرزمینی حوزه زاینده رود دو میلیارد و 400 میلیون مترمکعب بیلیان منفی دارد، یعنی ما به علت برداشت های بی رویه و توسعه نامتوازن با کمبود آب مواجه ایم. وی افزود: از طرف دیگر خاک زراعی و حاصلخیز اصفهان توسط کوره های آجرپزی به آجر تبدیل و از دسترس کشاورزان خارج می شود به طوری که در منطقه جی و قهاب 55 کوره آجرپزی و در منطقه دشت گرگاب که دشت حاصلخیز و مرکز تولید خربزه گرگاب بوده است، 110 کوره آجرپزی وجود دارد که خاک زراعی را به عمق 5/2 متر تبدیل به آجر کرده و بیش از 50 درصد آجر کشور را تولید و تامین می کند.این عضو کمیته آب اتاق بازرگانی استان اصفهان اظهار کرد: در زمانی که رودخانه جاری بوده است، تمامی پساب صنعتی در اصفهان و نیز زهآب آلوده به فلزات سنگین و سموم شیمیایی مزارع، از طریق رودخانه به تالاب بین المللی گاوخونی وارد و تجمع یافته است. به طوری که هم اکنون طبق پژوهش و بررسی های صورت گرفته، در دهانه ورودی تالاب خشک شده گاوخونی، مقادیر بسیار بیش از حد مجاز کادمیوم تجمع یافته است (که در نتیجه مصرف بی رویه کودهای شیمیایی فسفاته بوده و نیز در پساب صنایع آبکاری و... موجود است)، که با حرکت ریزگردها سلامت مردم را در استان های همجوار و حتی پایتخت، به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.به ویژه اینکه اگر کادمیوم وارد بدن انسان شود و چنانچه و با ورود به «دی، ان، آ در سلول» جایگزین یون روی شود، طبق آخرین تحقیقات علمی پژوهشگران، موجب عدم توقف در تقسیم سلولی و ایجاد سرطان می شود.وی ادامه داد: در زمانی خشکی رودخانه هم فاضلاب تصفیه نشده در قسمت سد آبشار به رودخانه، ریخته میشد یکی از مواد طرح 9مادهای مدیریت یکپارچه حوزه زاینده رود مربوط به توقف ورود فاضلاب به رودخانه و بخش کشاورزی است. همچنین محصولات غذایی، سبزی ها و صیفی ها که توسط این آب آبیاری می شد نه تنها آلودگی زیستی (بیولوژیکی و میکروبی) داشت، بلکه مملو از فلزات سنگین بود.بنابراین قویا پیشنهاد می شود طبق مصوبه 9 ماده ای فاضلاب شهری پس از تصفیه کامل در بخش تامین نیازهای صنعتی و نیز فضای سبز در پیرامون شهر استفاده شود و« سهم آبه»صنعت از زاینده رود، که حاوی آب سالم تری است در رودخانه جریان پیدا کند و امیدواریم آب فاضلاب تصفیه شده جایگزین آب کنونی بخش صنعت شده و به توسعه های جدید اختصاص داده نشود. این عضو هیات مدیره جمعیت پیام سبز افزود: همچنین مسوولان کشاورزی و بهداشت به جدیت میزان مصرف کودهای شیمیایی را توسط کشاورزان کنترل کنند، زیرا هم اکنون به واسطه مصرف چند برابر کود اوره یا ازته آب های زیر زمینی و زراعی آلوده به نیترات شده است و این نیترات در محصولاتی مانند سیب زمینی و پیاز به طور محسوسی تجمع می یابد و به انسان منتقل و معمولا درکبد رسوب می کند که خود نیز عامل سرطانزایی است.بنابراین ریشه این مساله را باید در مساله آلاینده های صنعتی و کودها و سموم شیمیایی و ذخیره آن در خاک و نفوذ آن در آب های زیرزمینی و ورود به رودخانه ها و تجمع آن در سبزی ها و صیفی ها دانست.وی با بیان اینکه در جهان امروز همان کشورهایی که به ما کودهای شیمیایی و سموم آفتکش را توصیه کردند، خودشان به سمت تولید محصولات ارگانیک روی آورده اند و برای سلامت خود هزینه بیشتری برای تولید و مصرف محصولات سالم پرداخت می کنند، عنوان کرد: یکی از وظایف ترویج کشاورزی در اصفهان و نیز آموزش و پرورش و صدا وسیما آن است که زمینه تولید، بازاریابی و مصرف محصولات ارگانیک را در جامعه ترویج و گسترش دهند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار