مصائب سرمایه گذاران یک موسسه مالی غیر مجاز دیگر؛
گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که برخی شعب این موسسه در وضعیت بسیار نامطلوبی به سر می‌برند تا جایی که به دلیل ناتوانی در پرداخت سپرده مراجعان، از ایشان ثبت نام به عمل می‌آورند و پرداخت مبالغ را بر اساس این ثبت نام، به روزهای بعد و رسیدن نقدینگی به شعبه موکول می‌کنند؛ موضوعی که به شدت مراجعان و سپرده گذاران را نگران کرده است.
کد خبر: ۱۲۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹ 11 November 2015
چندروزی از تعیین تکلیف سپرده گذاران معترض موسسه «میزان» نگذشته که نگرانی ها درباره سرنوشت مردمی که در یک موسسه دیگر سپرده گذاری کرده‌اند، به اوج رسیده است.

به گزارش «تابناک»، هنوز داستان پر کش و قوس موسسه مالی اعتباری میزان به انتها نرسیده و خیال سپرده گذاران این موسسه که حساب و کتاب هایشان به بانک صادرات سپرده شده، از بابت بازپس‌گیری اندوخته‌های مالی‌شان کاملا راحت نشده که از برخی شهرها خبر شکل گیری اعتراضاتی جدید به گوش می‌رسد.

این بار نوبت به سپرده گذاران موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج رسیده که از بانک مرکزی درباره غیرقانونی بودن آن شنیده و نگران شوند و حتی از آن فراتر، با هشدار رسمی این بانک مواجه شده‌اند که به مردم می‌گوید فریب این موسسه و نهادهای غیرقانونی مشابه را نخورند و ریسک سرمایه گذاری در این موسسات را نپذیرفته و از تبعات احتمالی این ماجرا حذر کنند.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که برخی شعب این موسسه در وضعیت بسیار نامطلوبی به سر می‌برند تا جایی که به دلیل ناتوانی در پرداخت سپرده مراجعان، از ایشان ثبت نام به عمل می‌آورند و پرداخت مبالغ را بر اساس این ثبت نام، به روزهای بعد و رسیدن نقدینگی به شعبه موکول می‌کنند؛ موضوعی که به شدت مراجعان و سپرده گذاران را نگران کرده و وضعیت طلب‌کاران موسسه میزان را به ایشان یادآوری می‌کند.

این موضوع موجب شده که برخی شایعات پیرامون این موسسه نقل شده و بر نگرانی های مردم بیافزاید تا جایی که برخی از سپرده گذاران این موسسه ابراز اطمینان می‌کنند که تخلفی بزرگ (مثل اختلاس) در این موسسه رخ داده و طلبکاران آن، به معنای واقعی کلمه «مال باخته» شده‌اند.

آیا قرار است پرونده «ثامن‌الحجج» هم مانند «میزان» بحرانی شود؟

البته اخبار رسمی این موضوع را تایید نمی‌کنند اما کافی‌ست مشتریان این موسسه، پرونده های پیگیری شده از این دست در یکی دو سال اخیر را به یاد آورند تا نتیجه گیری کنند که چه راه طولانی ای برای بازپس‌گیری سپرده هایشان دارند تا مضطرب شده و چه بسا واکنش نشان دهند؛ واکنشی که می‌تواند از جنس تشکیل صف بستن حساب در شعبات این موسسه غیرمجاز باشد و سرآغاز بحرانی جدید در کشور.

از این رو می‌گوییم بحران که می‌بینیم در سالهای اخیر، سرنوشت پرونده های مشابه در کشورمان همگی به حواشی فراوانی گره خورده‌اند و زمان زیادی برای حل و فصلشان سپری شده است؛ به گونه ای که برخی از آنها (اینجا) هنوز که هنوز است بسته نشده‌اند و معلوم نیست که چه زمانی این اتفاق روی خواهد داد، بعضی (مانند میزان) در دست اقدام هستند و فیصله نیافته‌اند و چند نمونه که پیشتر رفع و رجوع شده‌اند هم روند قابل خوشایند و کاملی را طی نکرده‌اند.

جالب تر اینجاست که می‌بینیم مسئولان بانک مرکزی از یک سو از غیرمجاز بودن موسسه ثامن الحجج سخن می‌گویند و به مردم درباره آن هشدار می‌دهند و از سوی دیگر تاکید دارند که فرایند اخذ مجوز این موسسه در جریان است و بعد از حسابرسی دقیق این موسسه، در راستای تطبیق آن با الزامات بانک مرکزی گام برداشته خواهد شد که معنای آن می‌توان مجاز شدن این موسسه باشد.

این در حالی است که هر چه زمان سپری می‌شود، هیچ گزارشی درباره روند پیگیری این پرونده به مردم ارائه نمی‌شود تا روز به روز بر نگرانی سپرده گذاران افزوده شده و احتمال شکل گیری اعتراضات تقویت شود؛ حال آنکه از مسئولان بانک مرکزی و دیگر نهادهایی که در این ماجرا دخیل هستند انتظار می‌رود با توجه به تکرار پرونده موسسات مالی غیرمجاز، به اهمیت اطلاع رسانی و سرعت در این زمینه واقف باشند.

به عبارت بهتر، از مسئولان نظام پولی و بانکی کشور انتظار می‌رود که در سایه تکرار چنین پرونده هایی، نه تنها به رویه‌ای مشخص برای رسیدگی به آنها دست یافته باشند، بلکه آنچنان شرایط سپرده گذاران را درک کنند که برای مقابله با هر تنش و اتفاقی، اطلاع رسانی در این خصوص را به طور ویژه پیگیری کنند تا مبادا شاهد تکرار اعتراضات و تجمعات مردمی باشیم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
روح الله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
سلام علیکم
و امّا بعد؛ قیاس شما میان این دو موسسه ناجوانمردانه و کاملا ساده اندیشانه و البته ژورنالیسی است یکی موسسه ای بود که سیاست خویش را برای جذب منابع بیشتر، اعطای وام بدون پشتوانه و بیشتر از حتی میزان سپرده ها و ربا و خلق پول قرار داد و به طور محدود در حوزه ورزش فعالیت کرد تا تنها دیده شود و به امر ورزش به عنوان تبلیغات نگریست و شد آنچه شد که حال همگان به آن واقف گشته اند و آن یکی سیاستی اسلامی در پیش گرفت و با پایین ترین درصد سود برخلاف همه موسسات یا حتی بعضا بانک ها؛ هدف خویش را تعظیم شعائر اسلامی حمایت از تولید ملی و ارز آوری به کشور و تندرستی جامعه با حمایت همه جانبه از امر ورزش حتی در سنین نونهالان و دیگر رده های سنی قرار داد. مشکل اساسا چیزی دیگری است هیچ دقت فرموده اید علیرغم مشکلات سایر موسسات که هر از چندگاهی رسانه ای می شود و شما خود با مراجعه به شعب حتی از عمق وخاومت اوضاع مطلع می شوید؛ مورد هجمه مسئولان بانک مرکزی نیست؛ و علرغم اعتراض مردم سکوت یا وجود آنرا انکار می کنند. امّا ثامن الحجج علیرغم آن کارنامه درخشان که حتی حسابرسی آن نیز پایان یافته و گزارش آن به بیان معاون نظارتی بانک مرکزی، توسط معتبرترین موسسه حسابرسی تقدیم شده؛ به طور خاص مورد هجمه حتی مسؤلان بانک مرکزی قرار می گیرد؟ بله مسلما نگاه آقایان سیاسی است مسولان مسولیت نشناسی که خود بحران آفرین اصلی و تشدید کننده آن هستند و دیر نباشد که طبل رسوایی این جماعت نیز پوست بترکاند. امیدوارم با چاپ این نظر، حسن نیت و جایگاه رسانه ای خویش را در برقراری ارتباط میان مردم و مسولان اثبات نمایید.
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
بهتراست قوه قضاییه فورا فعالیت این موسسه را متوقف تاتعیین تکلیف شود ودست اندر کاران و مسیولین نقدینگی موجود را به نفع خود و نزدیکان جابجا نکنند وسر تعداد زیادی مردم ضعیف بی کلاه بماند وبا وعده های سر خرمنی انها را دست به سر کنند لا اقل موجودی به نسبت بین انها تقسیم تا تسویه حساب کامل. ارادتمند . متشکرم
داود رشیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
با سلام و احترام عرض می کنم که سیاست های پولی دولت باعث ایجاد این مشکلات شده است و خود نیز باید جوابگو باشند. چطور در زمان آقای بهمنی به این موسسه به خاطر دریافت سپرده های مردمی جایزه هم می دهند و به عنوان موسسه نمونه شناخته می شود. حالا که دولت به مشکل مالی برخورده و باید از راههای عاقلانه آن را سر و سامان بدهد اینگونه مردم را در طلاطم و گرفتاری قرار می دهند.
بنده یکی از این مردمی هستم که در حدود 5 سال است که در این موسسه حساب داشتم و با نهایت احترام هرماه سود آن را دریافت می کردیم. با بی تدبیری شما عزیزان نه تنها من بلکه شاید بگم حدود 20 الی 30 درصد مردم این سرزمین را به چالش کشیدید. و احساس می کنم در این برهه از زمان که باید اتحاد و وحدت ملی داشته باشیم با این مسائل که خودتان بوجود آوردید. با سرمایه های مردم بازی می کنید و احساس می کنم که تبعات بدی را برای کشور خواهد گذاشت . چون موسسه کوچکی نیست و حدود 550 شعبه سراسر کشور دارد و در حدود 20 هزار پرسنل دارد.
بنابراین لطفا جناب آقای سیف و آقای وزیر اقتصاد چاره اندیشی کنید.
عباس
|
United States
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
باسلام..چند ساله که این موسسه ثامن الحجج دراصفهان داره فعالیت میکنه بانصب تابلوی تحت نظارت بانک مرکزی خوب مردم هم تمام سرمایه شونا دادن دست اینا حالا بعد از چند سال چیشد اینا شدن موسسه مالی غیرمجاز؟؟ چرا بانک مرکزی چندسال پیش جلوی فعالیت این موسسه رو نگرفت؟؟چرا تو این شرایط سخت اقتصادی مسئولین بفکر مردم نیستن؟؟
عباس
|
United States
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
باسلام..چند ساله که این موسسه ثامن الحجج دراصفهان داره فعالیت میکنه بانصب تابلوی تحت نظارت بانک مرکزی خوب مردم هم تمام سرمایه شونا دادن دست اینا حالا بعد از چند سال چیشد اینا شدن موسسه مالی غیرمجاز؟؟ چرا بانک مرکزی چندسال پیش جلوی فعالیت این موسسه رو نگرفت؟؟چرا تو این شرایط سخت اقتصادی مسئولین بفکر مردم نیستن؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
اين بحران ها را بانك مركزي به دليل حذف رقيب ايجاد ميكند وگرنه اين موسسه خوشنام است. بانك مركزي دنبال پول براي خودش و بانكهاي خودش هست و دلش براي مردم و سرمايه هايشان نسوخته! ......بر دولت تدبير و اميد كه در لباس ميش، گرگي ميكند!
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
باسلام متاسفانه از نام امام معصوم سوئ استفاده شده و بانک مرکزی هم مدارا نموده و ما مبلغ کمی که داشتیم در این موسسه در شعبه تهران گذاشتیم و حتی پول خودمان را نمی دهند چیکار کنیم ترا بخدا به بانک مرکزی منعکس
زنبورک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
یکی از بزرگترین آرزوهای مردم فریب خورده انحلال وحتی انجام تفحص از تعاونی اعتبار ثامن اللائمه است که بابیچاره کردن افراد زیادی ثروت های بادآورده کلانی را به جیب زد.تعاونی اعتبار ثامن الائمه،تعاونی اعتبار ثامن الائمه،تعاونی اعتبار ثامن الائمه... خوبست تابناک دریک اقدام خداپسندانه والبته متهورانه به افشاگری وانجام نظرسنجی در این زمینه بپردازد.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
دکان بقالی را هم بدون مجوز نمیذارند کا کنه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
دکان بقالی را هم بدون مجوز نمیذارند کا کنه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار