تابناک: با شروطی که دولت برای خرید سیب زمینی آن هم با نرخ تضمینی، تعیین کرده ، می توان گفت، حدود 20 درصد از درآمد ناشی از این فروش برای کشاورز صرف اجرای شروطی می شود که در بخش‌نامه آورده شده است!.
کد خبر: ۱۴۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 16 December 2015

به گزارش تابناک اصفهان، خرید سیب زمینی از سوی دولت و در قالب خرید تضمینی، چند روزی است که در شهرستان های استان اصفهان از جمله فریدن آغاز شده است.

هرچند این خرید به دلیل قیمتی که دولت برای آن تعیین کرده است اصلا مورد رضایت کشاورزان منطقه قرار نگرفته و تنها این نرخ نیمی از هزینه‌های کشت را تامین میکند، اما شروط جدید تعاون روستایی برای خریداری محصولات کشاورزان فریدنی که در روزهای اخیر ابلاغ شده، بیشتر از آنکه روند خرید محصول را تسهیل کند، سنگ های بیشتری را جلوی پای کشاورز برای فروش محصولات خود انداخته است.

این شروط در هشت بند ابلاغ شده و کشاورزان باید با این شرایط محصولات خود را به دولت بفروشند.

بند اول این شروط، کشاورز را ملزم می کند تا با دریافت معرفی‌نامه از جهاد کشاورزی و انعقاد قرارداد با این سازمان، اقدام به فروش محصولات خود نماید.

بند دوم؛ بسته بندی محصول سال جاری در بسته بندی توری و وزن ۳۰ کیلوگرم به تعاونی عرضه شود.

بند سوم؛ کشاورز باید در محلی که تعاونی اعلام می کند سیب زمینی را تحویل بدهد.

بند چهارم؛ وزن سیب زمینی نباید از ۴۰ گرم کمتر و از ۲۰۰ گرم بیشتر باشد.

بند پنجم؛ در این بند آورده شده است اگر تمام شرایط فوق رعایت شود سیب زمینی کیلویی ۳۶۰ تومان از کشاورز خریداری می شود.

بند ششم؛ کشاورز باید در بانک کشاورزی حساب باز کند.

بند هفتم؛محصولی به تعاون روستایی تحویل شود که نه لهدیگی داشته باشد و نه خاک.

بند هشتم؛ کشاورز ساعت تحویل سیب زمینی را به انبارهای تعاون اعلام کند.

با شروطی که دولت برای خرید سیب زمینی آن هم با نرخ تضمینی، تعیین کرده ، می توان گفت، حدود 20 درصد از درآمد ناشی از این فروش برای کشاورز صرف اجرای شروطی می شود که در بخش‌نامه آورده شده و این به معنای ضرر چندباره کشاورزان اصفهانی برای کاشت سیب زمینی است!!.

چراکه هزینه‌های حمل بار وخرید دوباره توری به جای گونی و نیز دور ریختن سیب‌زمینی‌های با وزن بیشتر از 200 گرم و کمتر از 40 گرم، سبب خواهد شد تا درآمد ناشی از این فروش چندان هم دست پینه بسته کشاورز را نگیرد.

به نظر می رسد دولت در شرایطی که تحت فشار افکار عمومی برای تعیین تکلیف خرید سیب زمینی‌های روی دست کشاورزان مانده، قرار گرفته بود، حال به این نتیجه رسیده، هزینه‌های از جیب رفته خود را با ابلاغ این بخش‌نامه جبران نماید!!.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار