9 ماه دیگر هم گذشت!
تابناک: کسب و کار دانش بنیان یکی از راهکارهایی است که می تواند شرایط ويژه ای برای اقتصاد کشور به وجود آورده و در بخش های مختلف منجر به ایجاد ثروت شود.این شیوه اقتصادی می تواند با به کارگیری علم و دانش در مبحث اقتصاد و سرمایه به ایجاد پول و ثروت بپردازد.
کد خبر: ۱۴۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹ 21 December 2015
تابناک اصفهان: کسب و کار دانش بنیان یکی از راهکارهایی است که می تواند شرایط ويژه ای برای اقتصاد کشور به وجود آورده و در بخش های مختلف منجر به ایجاد ثروت شود.این شیوه اقتصادی می تواند با به کارگیری علم و دانش در مبحث اقتصاد و سرمایه به ایجاد پول و ثروت بپردازد.

متأسفانه با وجود تأکیدات بسیاری که پیرامون اثربخشی و بهبود شرایط اقتصادی توسط این راهکار اقتصادی صورت می گیرد، اقتصاد دانش بنیان در حد کلمات بنرها، شعار و تأکید مسئولین و مفهومی گنگ برای مردم باقی مانده است و کسی در راستای اجرا و تبیین آن گام بر نمی دارد.

رهبر معظم انقلاب نیز بارها تأکیدات بسیاری در راستای اهمیت علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان داشتند و در تمام دیدارهایی که با جوانان داشتند، علم و اهمیت آن، بیشترین محور توصیه های ایشان است هم چنین در دیدار با فعالان اقتصادی و مدیران کشوری بار ها اقتصاد دانش بنیان را به عنوان راهکار جلوگیری از خام فروشی و مقابله با تحریم ها و مشکلات اقتصادی خواندند.

ایشان در ابتدا سال 94 نیز در راستای تأکیدات خود بر اهمیت علم و فناوری و بهره گیری از آن در اقتصاد کشور، در جمع ده‌ها هزار نفر از زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا (ع) که در رواق امام خمینی (ره) و صحن‌های مجاور گردهم آمده بودند، تضعیف اقتصاد، علم و فناوری را یکی از مصادیق بارز منکر خواندند و تأکید کردند لازم است همهٔ مؤمنین در هر نقطه‌ای از جهان اسلام نیز به این فریضه امر معروف و نهی از منکرعمل کنند.

مقام معظم رهبری حتی در بخش دیگری از صحبت های خود پیرامون راهکارهای پیشرفت و توسعه اقتصاد کشور تصریح کردند، مهم ‌ترین هدفی که امسال باید مورد توجه مسئولان و مردم قرار بگیرد، اهتمام ویژه برای تقویت تولید داخلی است.
ایشان در تبیین راه های تقویت تولید داخلی، تقویت فعالیت بنگاه های دانش بنیان را در کنارحمایت از بنگاه های متوسط و کوچک، ، ایجاد نهضت کاهش خام فروشی، تسهیل سرمایه گذاری، کاهش واردات کالاهای مصرفی و مبارزه با قاچاق، از راههای حمایت از تولید داخلی دانستند.

با توجه به این مسائل و تأکیدات بسیار در رابطه با تأثیرگذاری و اثربخشی علم و دانش در توسعه و پیشرفت اقتصاد و هم چنین شرایط مطلوب و مناسب اصفهان از لحاظ علم و دانش باید این استان همانند سایر مباحث دیگر، در اجرای این سیاست اقتصادی پیشگام باشد و محور درآمد اقتصادی خود را از استانی به عنوان قطب صنعتی به استانی تحت عنوان قطب دانش بنیان سوق دهد.

این مسئله یکی از مباحثی بود که حسن روحانی، رئیس جمهور کشور در سفر به اصفهان تأکید کرد گفت:در استان اصفهان زمينه هاي فراوان در بخش صنعت و كشاورزي، علم، دانش، فناوري و ساير امور وجود دارد اما در آينده بخش بزرگي از اقتصاد اصفهان بايد بر روي دوش گردشگري قرار گيرد چرا كه اصفهان گوهر هاي فراواني براي گردشگري دارد.

رئیس جمهور بیان کرد: ما باید بخش گردشگری و توسعه این صنعت را در استان توسعه دهیم همچنین باید فناوری های نو همراه با علم و دانش در استان توسعه پیدا کند.

روحانی گفت: اصفهان یکی از کریدورهای علم و فناوری ما خواهد بود و این باید یکی از مطالبات شما باشد و در کنار گردشگری باید فناوری های نو در در کل کشور و از جمله در استان اصفهان توسعه یابد.

البته مسئولان استان نیز با توجه به این ظرفیت مناسب بارها تأکید کردند که اصفهان باید در راستای حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند. رسول یاحی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان در نخستین جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی با اشاره به اینکه در حال حاضر اصفهان یک قطب صنعتی است، بیان کرد: اصفهان باید در سال های آینده از یک قطب صنعتی به سمت قطب گردشگری و دانش بنیان حرکت کند.

حالا با وجود تمام این تأکیدات و صحبت ها باید منتظر نشست که چه زمانی این صحبت ها به عمل نزدیک می شود و اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد کشور را از شرایط موجود نجات می دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار