تابناک: یکی از اعتقادات بارز این جبهه، باور به جدایی دین از سیاست است، اعتقادی که سبب شد از همان آغاز انقلاب اسلامی،این جبهه با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی زاویه پیدا کند.
کد خبر: ۲۶۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶ 21 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، طبق تبلیغات و اطلاع رسانی هایی که در فضای مجازی در روزهای اخیر صورت گرفت، قرار بود طی روزهای آتی مناظره ای با حضور سخنگوی جبهه ملی، داوود هرمیداس باوند و صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران، در دانشگاه اصفهان برگزار گردد که این مناظره به دلیل اعتراض برخی تشکل های دانشجویی در آستانه لغو قرار دارد.

این جلسه که با همکاری انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه اصفهان و انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار بود برگزار شود، مجوز هیئت نظارت را نیز دریافت کرده بود اما به دلایلی که در بالا به آن اشاره شد، امکان لغو مجوز وجود دارد.

حال این سوال مطرح می شود اگر به گفته معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان، افراد و احزابی که با انقلاب اسلامی زاویه دارند، امکان برگزاری جلسه و مناظره را در این دانشگاه ندارند، چگونه ممکن است مسئولان هیئت نظارت، زمان اعطای مجوز این مسئله را نادیده گرفته باشند و بعد از اعتراض دانشجویان تصمیم به بررسی مجدد در این زمینه بگیرند.

سابقه و عملکرد جبهه ملی برای افرادی که کمترین اطلاعات سیاسی را در مورد جناح های سیاسی کشور دارند، روشن است اما سوال اینجاست آیا مسئولان و اعضای هیئت نظارت دانشگاه اصفهان بعد از انتقاد تشکل های دانشجویی پی به این سابقه و به قول خودشان زاویه این گروه (جبهه ملی) با انقلاب اسلامی برده اند؟.

جبهه ملی از جمله جناح های سیاسی کشور بود که شاید بتوان آن را به لحاظ سالهای فعالیت پرسابقه ترین جبهه سیاسی کشور عنوان کرد به طوریکه آغاز به کار این تشکل در کوران مبارزان مصدق و کودتای 28 مرداد سال 32 بود و سابقه تشکیل آن هم به همان دوران یعنی سال 1328 بازمیگردد.

جبهه ملی فراز و فرودهای بسیاری را در عملکرد سیاسی خود پشت سرگذاشته است که توضیح آن در این نوشتار نمی گنجد اما یکی از اعتقادات بارز این جبهه، اعتقاد به جدایی دین از سیاست است، باور که سبب شد از همان آغاز انقلاب اسلامی، این جبهه با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی زاویه پیدا کند.

همین زاویه بارها سبب شد تا در دوران بعد از انقلاب جبهه ملی با صدور اعلامیه و بیانیه های مختلف، برخی از قوانین جمهوری اسلامی ایران را که طبق موازین شرع قرار بود به تصویب برسد ، به چالش کشیده شود به گونه ای که این جبهه سعی نمود با درخواست از مردم برای تجمع در خیابان ها اعتراض خود را به قوانین اعلام کنند که از جمله این قوانین قانون "قصاص" بود.

به دلیل همین رویکرد جبهه ملی امام خمینی (ره) در حکمی کم سابقه، ارتداد این جبهه را اعلام کردند.

با این وجود این جبهه فعالیت خود را طی این سالها تاکنون به صورت چراغ خاموش ادامه داده است و در نشست های مخفیانه خود با اعضای گروه مواضع سیاسی خود را در شرایط مختلف بیان می کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :