رئيس اداره دامپزشكي شهرستان دهلران گفت: به مناسبت گراميداشت هفته دولت، اجراي طرح واكسيناسيون PPR در جمعيت دام سبك شهرستان دهلران آغاز شد.
کد خبر: ۴۸۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 27 August 2017

 به گزارش  تابناک ایلام؛ایوب دارابی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در مدت یک ماه، واکسیناسیون حدود 180 هزار رأس گوسفند و بز، بره و بزغاله در سطح مناطق روستایی و عشایری بصورت رایگان صورت پذیرد.

وی افزود: برای انجام این تعداد واکسیناسیون حدود یک میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هزینه می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دهلران گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR یک بیماری ویروسی، با واگیری و انتشار سریع است که عمدتاً نشخوارکنندگان کوچک (گوسفند و بز) را مبتلا می‌کند.

دارابی تصریح کرد: علایم بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند. دام مبتلا به شدت لاغر شده و نهایتاً تلف می گردد. دام های جوان در سنین 4 تا 18 ماه به طور شدیدتر در مقایسه با بالغین  به بیماری مبتلا می‌شوند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دهلران گفت: میزان واگیری بیماری 90-80 درصد و میزان مرگ و میر در حدود 80-50 درصد است که در صورت عدم واکسیناسیون سبب خسارت‌های اقتصادی سنگین به دامداران می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار