رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان بیان کرد: سال گذشته براساس مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان لیست کشاورزان متخلف در امر آبیاری سبزیجات با فاضلاب تهیه شد و در این راستا 57 نفر به دستگاه قضایی معرفی شدند و برای 37 نفر حکم صادر شد.
کد خبر: ۴۸۵۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ 29 August 2017
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به آلوده بودن سبزی‌های مزارع حاشیه شهر همدان گفت: امسال ۱۹۴ هکتار سبزی‌کاری با فاضلاب در همدان کشف شد که محصول ۱۰۰ هکتار از این مزارع معدوم و از چرخه عرضه حذف شد.

به گزارش تسنیم، محمد خیراندیش در جمع خبرنگاران با اشاره به برخورد با سبزی‌کاری‌هایی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند، اظهار داشت: در حاشیه شهر همدان فاضلاب‌هایی به صورت جاری وجود دارد که برخی از کشاورزان برای آبیاری مزارع سبزیجات خود از این فاضلاب‌ها استفاده می‌کنند.

وی افزود: این کشاورزان معتقد هستند که آبیاری مزارع سبزی با فاضلاب از نظر افزایش میزان محصول سود بیشتری متوجه آنها است و برخی از کشاورزان با وجودی که آب سالم برای آبیاری در اختیار دارند اما همچنان با فاضلاب آبیاری می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان بیان کرد: سال گذشته براساس مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان لیست کشاورزان متخلف در امر آبیاری سبزیجات با فاضلاب تهیه شد و در این راستا 57 نفر به دستگاه قضایی معرفی شدند و برای 37 نفر حکم صادر شد.

وی گفت: برای رفع معضل آبیاری سبزیجات با فاضلاب در همدان، جهاد کشاورزی راه‌اندازی شهرک سبزی‌کاری را پیشنهاد داده است تا بر این اساس به کشاورزان فعال در این عرصه زمین و آب مناسب اختصاص یابد و همچنین در این رابطه مجوز حفر دو حلقه چاه به کشاورزان سبزی‌کار حاشیه شهر همدان برای جایگزین آبیاری با فاضلاب داده شده است.

خیراندیش از مسدود شدن 4 درصد فاضلاب‌های سرگردان شهر همدان که وارد شبکه جمع‌آوری فاضلاب نمی‌شد، خبر داد و افزود: سال گذشته 30 هکتار زمین آبیاری شده با آب فاضلاب شخم زده شد و امسال نیز 194 هکتار سبزی‌کاری با فاضلاب در همدان شناسایی شده است که محصول 100 هکتار از این سبزی‌کاری‌ها حذف شد.

وی تصریح کرد: 94 هکتار زمین سبزی‌کاری باقی مانده نیز با وجود آبیاری با فاضلاب مصرف مستقیم ندارند و بیشتر تولید تخم‌جات است اما با وجود این اقدامات سبزی‌هایی که از سایر استان‌ها وارد همدان می‌شود با فاضلاب صنعتی آبیاری شدند که میزان نیترات این محصولات از محصولاتی که با فاضلاب سنتی آبیاری شدند، بیشتر است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به عملکرد حوزه بهداشت محیط حرفه‌ای در امسال اظهار داشت: امسال کارشناسان حوزه بهداشت محیط 33 هزار و 546 مورد بازدید از اماکن تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی انجام داده‌اند و با انجام 934 مورد نمونه‌برداری از مواد غذایی سبب معدوم شدن بیش از 79 هزار کیلوگرم مواد غذایی شدند.

وی با بیان اینکه اقدامات گسترده‌ای با همکاری شهرداری و دستگاه قضایی برای جمع‌آوری قلیان از سطح تفرجگاه‌ها و پارک‌ها و امکان مسقف به عمل آمده است، افزود: سال گذشته دو هزار و 500 عدد قلیان و امسال یک هزار و 800 عدد قلیان از سطح شهر همدان جمع‌آوری و معدوم شد.

خیراندیش با اشاره به اقدامات نظارتی بر عرضه مواد غذایی و خوراکی در بوفه مدارس گفت: 553 مدرسه در شهرستان همدان فعال است که از این تعداد 165 مدرسه در طرح مروج سلامت مشارکت دارند و در این مدارس به امر سلامتی به صورت ویژه توجه می‌شود و براساس اقدامات انجام این مدارس ستاره‌دار می‌شوند.

وی عنوان کرد: در راستای افزایش سطح سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها امسال 765 هزار قرص مکمل ویتامین D برای 52 هزار و 800 نفر دانش‌آموز و 350 هزار قرص آهن بین دانش‌آموزان دختر توزیع شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار