رئیس بسیج سازندگی استان بوشهر گفت: در عملیاتی شدن طرح‌های اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر، سالانه ۲۰۰ میلیارد ریال در اجرای این طرح‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود.
کد خبر: ۴۸۵۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰ 29 August 2017
اجرای طرح‌های تولیدی، خدمات، اشتغال‌زایی و صنعتی از برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی استان بوشهر است که در این راستا بر اساس ظرفیت‌ها طرح‌هایی در شهرها و روستاهای استان بوشهر اجرایی می‌شود.

رئیس بسیج سازندگی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار در بوشهر با اشاره به عملیات شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در اجرای طرح‌های تولیدی و اشتغال‌زایی اظهار داشت: اجرای صنایع‌تبدیلی محصولات کشاورزی، پرورش زنبور عسل، طرح‌های آبزی‌پروری، تولید قارچ خوراکی ظرفیت‌های مهم استان بوشهر است که بر این اساس پس از مهارت‌آموزی متقاضیان وارد اجراء می‌شوند.

صدها طرح تولیدی اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر به بهره‌برداری رسیده است

سرهنگ ذوالفقار عباسی‌فر با بیان اینکه صدها طرح تولیدی اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر به بهره‌برداری رسیده است خاطر نشان کرد: بیش از یک‌هزارکارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرها و روستاهای استان بوشهر در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.

وی با تاکید بر سرمایه‌گذاری 200 میلیارد ریالی در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی افزود:در عملیاتی شدن طرح‌های اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر، سالانه 200 میلیارد ریال در اجرای این طرح‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود

رئیس بسیج سازندگی استان بوشهر عنوان کرد: در راستای ایجاد کارگاه‌های کوچک زودبازده در سه سال گذشته با مشارکت سپاه استان بوشهر و مردم 600 میلیارد ریال در اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در شهرها و روستاهای این استان سرمایه‌گذاری شده است.


اشتغال شش نفر با در آمد 3 میلیونی در مزرعه آلوئه‌ورا کارآفرین جوان آبپخشی

در این راستا با یکی از مجریان طرح اقتصاد مقاومتی در منطقه آبپخش دشتستان به گفت‌وگو می‌نشینیم

سعید استوار از جمله جوانان خوش ذوق و کارآفرین موفق استان بوشهر و شهر آبپخش است که در سن 20 سالگی وارد کار پرورش آلوئه‌ورا شده است.

از همین رو گفتگویی  با این جوان خوش ذوق انجام شده است.

لطفا خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید؟

استوار: بنده سعید استوار متولد 1372 و فعال حوزه پرورش آلوئه ورا هستم.

رشته تحصیلی شما در دانشگاه چه بوده است؟

استوار: دارای مدرک تحصیلی مهندسی الکترونیک از دانشگاه آزاد برازجان هستم.

چطور شد که به پرورش آلوئه ورا روی آوردی؟

استوار: پدرم انسان سختکوشی است  که من و برادرانم را از همان سنین پایین  با مراحل رشد گیاهان و کشاورزی  آشنا کرد، این لطف پدرم علاقه من را به کشاورزی  را افزایش داد و برای کسب و کار به سمت زمین‌های آباد و اجدادی در شبانکاره رفتم.

تا چه اندازه در رابطه با این محصول تحقیق کردی؟

استوار: آن زمان دنبال گیاه خاصی بودم  که با شرایط آب هوایی خاص  منطقه سازگار باشد. در این تحقیقات گیاه آلوئه ورا را انتخاب کردم  و  با همکاری مرکز علوم تحقیقات جهاد کشاورزی بوشهر  وارد این عرصه شدم.

از چه زمان وارد این عرصه شدی؟

استوار: چهار سال قبل کارم را در این حوزه شروع کردم، اما دراین سه سال اخیر به مرحله سود دهی و رشد مالی خوبی رسیده‌ام.

هزینه اولیه برای این کار چقدر بوده است؟

استوار: من برای خرید پاجوش‌های اولیه، لوله کشی برای آبیاری و مخارج جانبی مثل کارگر و ... حدود 60 میلیون تومان هزینه کردم، قیمت هر پاجوش برایم 700 تومان هزینه داشت.

کار را چطور آغاز کردی؟

استوار: در ابتدا در یکی از شهرستان‌های بوشهر پاجوش آلوئه ورا (نهال) تهیه کردم. آلوئه ورا بعد از کاشت به 18 ماه زمان نیاز دارد تا به مرحله بازدهی برسد، نزدیک به دو سال با آلوئه وراها رسیدگی کردم، بدون  اینکه  این رسیدگی برایم بازدهی یا سود مالی داشته باشد، دوسال بعد به مرحله برداشت محصول رسیدم.

چه زمان گیاه آلوئه ورا آماده برداشت می‌شود؟

استوار: برای برداشت آلوئه وراها ، ارتفاع آنها باید به بالای 35 سانتیمتر برسد و بعد آنها را از ریشه جدا کرده، دسته بندی کرده و به صورت کیلویی به فروش می‌رود.

گیاه آلوئه ورا به چه میزان آب نیاز دارد؟

استوار: شرایط آبدهی آلوئه ورا در هفته دوبار است، مزیت مهم گیاه آلوئه ورا نیاز کم آن به آبیاری است که با توجه به کم آبی کشور، برای کشت در ایران مناسب است. همین مقاومت خوب سبب کم شدن هزینه‌های تولیدی می‌شود نکته قابل توجه بعدی، هرس کردن به موقع این گیاه است و پرورش دهنده می‌تواند هر یکسال یا بعد از هربار برداشت، یک بار هرس کردن را انجام دهد.

مشتری‌های محصول آلوئه ورا در چه زمینه‌هایی مصرف می‌کنند؟

استوار: مصرف خوراکی و گیاهی این گیاه بالا است بیشتر مشتری‌ها برای تهیه آبمیوه  و لوازم بهداشتی مانند  کرم و ژل از خریداری می‌کنند.

قیمت و نحوه فروش آلوئه ورا به چه گونه‌ای است؟

استوار: هرکیلو آلوئه ورا که در زمین به دست می‌آید به قیمت 700 تومان به فروش می‌رسد و هرشاخه آلوئه ورا 30 تا 35 کیلو بازدهی دارد. ضمن اینکه در حال حاضر ما به فروش پاجوش‌هایی که اندازشان 10 تا 25 سانتیمتر است هم  رسیده‌ایم که  این خودش پیشرفت قابل ملاحضه‌ای است قیمت پاجوش‌ها بین 500 تا1000 تومان در نوسان است.

به نظر شما چرا مدت کوتاهی است که به پرورش آلوئه ورا در کشور ما توجه شده است؟

استوار: گیاه آلوئه ورا از زمانی که به دست‌مایه طنز پردازی یک شخصیت عروسکی محبوب تبدیل شده، شهرت بیشتری در میان مردم پیدا کرده با این وجود شناسایی و کشف آلوئه ورا سابقه‌ای طولانی و هزار ساله دارد.

چه چیزی سبب می شود افراد به این شغل روی بیاورند؟

استوار:گیاه آلوئه را نیاز به رسیدگی کمی دارد اما در مقابل  متقاضی زیادی دارد که همین مسئله سبب می‌شود افراد با دل قرص و خیالی راحت وارد این کار شوند.

گستره این کار را در سالهای اخیر افزایش داده‌ای؟

استوار: درحال حاضر شرکت کشت وصنعت پگاه آلوئه ورا بوشهر را ثبت کرده‌ام و با چند شرکت تولید کننده آبمیوه ولوازم بهداشتی قرارداد منعقد شده است.


درکنار این گیاه، آلوورا را به صورت سبز وتازه برای استفاده برای داروی گیاهی نیز به فروش رسانده می‌شود و یکی از برنامه‌هایی که  دنبال می‌شود ومراحل آخر کار را می‌گذراند ، تاسیس  شرکت بسته بندی آلوورا برای تولید خودمان است،که تعدادی کارگر را برای آن استخدام می‌شود ، اغلب کاگران از اهالی منطقه هستند و سعی می‌شود بیشتر از نیروهای کار منطقه بهره ببریم تا در حل مشکلات بیکاری نیز گامی برداشته باشیم.

زمینه اشتغال چند نفر را فراهم کرده‌ای؟

استوار: در حال حاضر سه نفر بصورت اشتغال پایدار و سه نفر هم به صورت غیر مستقیم هزینه‌های زندگی خود را از این راه تامین می‌کنند.

صحبت پایانی شما با مخاطبان؟

استوار: من به عنوان کسی که سال‌ها این کار را انجام میدهم  توصیه می‌کنم که تولید کنندها وکشاورزان وارد این کارشوند زیرا سود خوب فروش مناسبی دارد و پنج شش برابر هزینه اولیه را درمدت چهارسال به حساب بانکی‌شان  باز می‌گرداند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار