وزیر راه و شهرسازی از وجود ۱۹ میلیون نفر بد مسکن در کشور خبر داد و گفت: ۳۵ درصد جمعیت شهری در وضعیت بد مسکن به سر می برند.
کد خبر: ۴۸۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ 29 August 2017
عباس آخوندی عصر دوشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی استان کرمان، اظهار کرد: اصلی ترین مسائله در ایران که توسط سیاستمداران مورد توجه قرار نگرفته این است که به حواشی زیاد پرداخته می شود اما متن اصلی از دیدگان ما غایب شده است.

وی افزود: همه تلاش های ما در راستای اقدامات خوبی در همه حوزه های مختلف در ایران است و در این راستا هزاران میلیارد تومان هزینه شده است اما محصول نهایی در کیفیت زندگی مردم موثر نبوده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کجای کار اشکال دارد که علیرغم این حجم سرمایه گذاری نمی توانیم رضایتمندی عمومی و رفاه  مردم را با شاخص های شفاف نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۹ میلیون نفر در ایران بد مسکن هستند، گفت: ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهر و هشت میلیون در بافت قدیمی زندگی می کنند، به این معنا که یک سوم جمعیت شهری در وضعیت بد مسکن به سر می برند.

آخوندی درمان راه حل مسکن را  آسان ندانست و گفت: از نظر بنده اصلی ترین مشکلی که داریم نحوه رویارویی با مفاهیم مدرن است که بحث پیچیده ای دارد و این در حالی است که جنس مدیرنیته هم پیچیده است و نحوه رویارویی بر مبنای نفی گذشته و خلق یک کار جدید است گویی که امروز ما بدنیا آمدیم و هیچ گذشته ای نداشته ایم.

وی با بیان اینکه فراموش کردن و تخریب تاریخ خود یک ویژگی مدرنیته است، افزود: به کمک همه کسانی که نهاد مدرن را دریافت می کنند به دست خود تاریخ خود را تخریب می کنند زیرا  قدرتی است که دنیای مدرنیته به ما می دهد.

وزیر راه و شهر سازی کشور عنوان کرد: فراموش کرده ایم که باید از انرژیهای تجدید پذیر استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دنیای مدرن در مناطق تاریخی سبک زندگی گذشته را نابود می کند، اظهار کرد: یاد بگیریم از انرژی تجدید پذیر استفاده کنیم و این در حالی است که علاوه بر متن شهر، متن تاریخ خود را رها کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات مدرنیته در غرب ظرف پنج قرن اتفاق افتاد است، گفت: مدرنیته  در ایران ظرف ۱۱۱ سال اتفاق افتاده است و بازار ایران تنها بازار اقتصاد کشاورزی است و این در حالی است که بازار مدرن خارج از این است.

وی تصریح کرد: در بافت قدیمی تنها بُرش تاریخی مد نظر نیست بلکه فکر، رفتار و ارتباط با نسل ها را شامل می شود و این در حالی است که نمی شود انسان را خارج از زمان و مکان تصور کرد.

آخوندی با بیان اینکه انسان ها با زمان و مکان تعرف می شوند، افزود: نتیجه انسان های بدون مکان و زمان، حاشیه نشینی است و زندگی در بافت های قدیمی به معنی قدیمی زندگی کردن نیست بلکه می توان امروزی زندگی کرد اما تاریخ به دست فراموشی سپرده نشود.

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی های قدرت موتور یا مدرنیته شدن، فراموش کردن اقلیم و تقسیم بندی افراد به متمدن و قدیمی است و این در حالی است که تعریف جدید از سبک زندگی به مفهوم تخریب نیست بلکه سازگاری است.

وی یادآور شد: در فیزیک بافت قدیمی، تاریخ و روابط اجتماعی داریم که در بافت جدید پیدا نمی شود و امیدوارم اندیشه برگشت به متن بافت های قدیمی در بین افراد رواج یابد.

آخوندی با تاکید به اینکه ما باید بدانیم که چگونه یک سازمان اجتماعی مدرن می شود، گفت: باید به سمت توسعه پایدار رویم تا و از میزان انرژی انسانی و مادی بهره وری بیشتری داشته باشیم.

در این جلسه خانه تاریخی محله شهر معروف به خانه امامی به «خانه گفتمان شهر کرمان» تبدیل شد و این در حالی است که در کشور سه خانه گفتمان در شهرهای تهران، تبریز و گرگان راه اندازی شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار